Ger fryst sperma sämre avkommor???

C

clownen

Hittade en bloggartikel på travnet.se författad av Anders Lindqvist där han hävdar att flera med han är övertygade om att avkommor som är tillverkade med fryst sperma blir sämre.

Kopierat från:

http://www.travnet.se/Blogs/AndersLindqvist/

Daterat 10 januari 2008

" Jag vill starta en viktig debatt

Hatten av för en mästare. Kari Lähdekorpi visade under onsdagens Solvallatävlingar att han inte tänker släppa Kungatronen som tränare frivilligt. Tre mycket imponerande vinnare var en uppenbar styrkedemonstration som måste fått finnens konkurrenter att svettas lite extra.

Kung i fjol med ett år där segerprocenten var lite sämre än vanligt för nästan alltid missnöjda Kari. Hur svår att besegra ska han inte bli i år när ännu mera pengar fördelas under den kalla årstiden?

Jag skaffar mig kanske en och annan vän med mina bloggar men oftast ännu flera ovänner. Nu kommer jag att få många hingststationers ogillande med dessa rader...

Fryst sperma har blivit en storindustri inom travsporten med massor av miljoner i omsättning. En hel del av dessa pengar kommer massmedia till godo via annonser. Ni vet den gamle melodin av Ulf Peder Olrog: "Allting går att sälja med en mördande reklam”.

Fryst sperma är, enligt mig och många av mina vänner, något som borde undersökas ordentligt. Tyvärr finns för mycket pengar i potten så intresset verkar noll från medias sida. Teoretiskt säger experterna att det inte ska vara någon skillnad - men som i så många andra fall det är en väldig skillnad mellan teori och verklighet.

Jag och många med mig är övertygade om att nästan alla hingstars frysta sperma producerar betydligt sämre avkommor än den färska sperman. Jag hoppas som aldrig förr att dessa rader skapar en seriös debatt i frågan.

Jag hoppas dessutom att en del av de pengar Nationella Stiftelsen slänger till höger och vänster snarast reserveras till en ordentlig undersökning om detta.

Varför? Jo för att min magkänsla säger mig att just användandet av fryst sperma är den största orsaken till svensk uppfödnings minskade framgångar i de internationella loppen.

I massor av år har majoriteten av landets bästa ston betäcks med världen bästa hingstar. Resultatet är massor av klena och medelmåttiga hästar. I mycket få fall har det givit hästar av gulddivisionsklass.

Jag har nog aldrig skrivit någon blogg tidigare om ett ämne som jag funderat på så ofta. Detta för att rent teoretiskt borde min magkänsla vara fel. Och jag tycker inte om att ha fel.

Anders Lindqvist
"

Min fråga är nu: Vad tror ni här inne på buke? Har ni hört den här diskussionen förut inom några andra raser än tex. travet ?

Själv så blev jag väldigt snopen när jag läste artikeln.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

Absolut en intressant fråga som ska diskuteras, är det inte så behöver de som har ekonomiskt intresse av det hela inte heller fundera på att det kan vara skadligt.
Det man kan göra är kanske att jämföra hingstars avkommebedömningar från när de fanns på AI/TAI med senare år när de endast funnits tillgängliga på FAI? Men det gäller ju att hingsten används. Det kan ju också vara att det är de lite bättre stona man investerar FAI på eftersom det är mer kostsamt.
Jag har funderat lite på detta med semin respektive naturlig med tanke på att den spermen som vinner över alla andra i en naturlig betäckning vinner över betydligt många fler än den som använder semin. Samtidigt, det verkar bli alldeles utmärkta avkommo med AI och TAI, så det är bara en liten tanke som inte har någon grund.
Ser fram emot denna diskussion, kanske också om FAI-föl är lika friska som N/AI/TAI-föl, om det är samma % som kastas under vägen etc.
U
 
Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

Det man kan göra är kanske att jämföra hingstars avkommebedömningar från när de fanns på AI/TAI med senare år när de endast funnits tillgängliga på FAI?
Ja förvisso men aveln har ju gått framåt under dessa år så då kan ev skillnader bero på flera olika faktorer. Eller ?

Jag har funderat lite på detta med semin respektive naturlig med tanke på att den spermen som vinner över alla andra i en naturlig betäckning vinner över betydligt många fler än den som använder semin.
Det är en intressant reflektion...

Ser fram emot denna diskussion, kanske också om FAI-föl är lika friska som N/AI/TAI-föl, om det är samma % som kastas under vägen etc.
Det skulle jag också vilja veta.
 
Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

*KL*

Frågan är hur lätt det är att vetenskapligt undersöka detta. Det handlar om arv kontra miljö och man kan inte med säkerhet säga vad som är vad "i" en avkomma. Vad man vet är att miljön alltid har betydelse. Man skulle alltså behöva prova det här i exakt samma förhållanden och med samma förutsättningar, och det går ju inte. Stoet är kanske äldre till nästa avkomma, faktorer kring insemineringen, förhållanden kring tillväxt måste vara likadana, uppväxten för fölet osv. Frågan är också vad man ska mäta? Vad är det som är bättre resp. sämre?

Jag tror inte det finns några sådana studier på människor heller. Konstgjord befruktning, fryst sperma osv. Det borde det finnas om det skulle finnas misstanke om sämre "kvalitet". Eller vet någon om sådana studier utförts?
 
Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

Jag såg också den artiklen och tyckte den var intressant, en sak jag reflekterade över när jag läst den är det faktum att vi haft några "nya" hingstar som inte haft så många ston men på det lilla stoantalet lämnat väldigt bra avkommer som kommer fram och gör väldigt bra resultat på tex 3 års därefter får de ett mkt större antal ston och sedan ser man inte dem i toppen av bedömningarna mer utan mer mediokert resultat. Man kan ju fråga sig om det kan bero på just biten att varje sto får mindre dos från hingsten och därmed mindre sannolikt den där supersimmaren som skulle blivit en stjärna. Med fler ston (och då även fler sämre ston) så ökar också risken att den där supersimmaren hamnar i ett "sämre" sto och därför uteblir stjärnan ?
Man kan koppla rätt många saker till ett resonemang när man börjar fundera, svaret lär ju vara svårt att konkret bevisa.
 
Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

Fast det finns ju definitivt inget som säger att en spermie som bär på i vårt tycke bäst gener är den som simmar snabbast.

Vad sedan gäller artikeln så tycker jag att det låter väldigt långsökt. Att de avkommorna skulle vara sämre borde isåfall betyda att nedfrysningen på något sätt skadar DNA't så att det blir defekt. Och det är ju inte särskilt troligt att det då bara skulle vara just dessa "prestationsgener" som påverkades.
 
Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

Jag har inte hört teorin innan, däremot att äldre ston generellt kan ge "sämre" avkommor eftersom de "bästa" äggen används först. Det borde ju inte gälla för hingstar eftersom deras spermier produceras kontinuerligt. Sen vet jag inte om jag riktigt tror på det heller....

En teori som kanske kan förklara att travhästarna blir sämre om de produceras med fryssperma är kanske att sperman kommer långt härifrån, från hingstar om inte passar med vårt stomaterial? Han skriver ju uttryckligen i bloggen "landets bästa ston betäcks med världen bästa hingstar" och att avkommorna blir medelmåttiga. Jag tolkar det som att man i högre utsträckning använder utländska hingstar med fryssemin, men jag kan verkligen inget om travavel så det är en högst lekmannamässig teori :p.
 
Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

Jag har inte hört teorin innan, däremot att äldre ston generellt kan ge "sämre" avkommor eftersom de "bästa" äggen används först. Det borde ju inte gälla för hingstar eftersom deras spermier produceras kontinuerligt. Sen vet jag inte om jag riktigt tror på det heller....
QUOTE]


Nja,.. det känns inte som det är så. Då borde äldre mammor få något "sämre" barn. Hmmm...jag vet inte.
Däremot vet jag att pappans alkoholkonsumtion påverkar hans spermier negativt och då hans blivande barn också, något att tänka på.
Vad det gäller ston tror jag att äldre ston är "omoderna" i typen och ligger efter avelsarbetet nära 20 år eller så. Plus att de kanske inte kan tillgodose näringen till fostret på samma sätt som ett ungt sto.
Min teori.
 
Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

Fast det finns ju definitivt inget som säger att en spermie som bär på i vårt tycke bäst gener är den som simmar snabbast.

Vad sedan gäller artikeln så tycker jag att det låter väldigt långsökt. Att de avkommorna skulle vara sämre borde isåfall betyda att nedfrysningen på något sätt skadar DNA't så att det blir defekt. Och det är ju inte särskilt troligt att det då bara skulle vara just dessa "prestationsgener" som påverkades.
Frågan är väl hur infrysningen påverkar spermiernas livskraft, vilka det är som har kvar kraften att befrukta ägget?
Fast man kan ju inte veta vilken som hade befruktat ifall man hade betäckt naturligt med samma ejakulat...
 
Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

. Man kan ju fråga sig om det kan bero på just biten att varje sto får mindre dos från hingsten och därmed mindre sannolikt den där supersimmaren som skulle blivit en stjärna.

Den teorin har jag hört på en hel del internationella forum för arabhästuppfödare. Vissa använder inte semin öht om de inte får hela "dosen".

På distansforumet var det f.ö. tidigare en tråd om teorin att ston och hingstar hade vissa år då de fick sina "bästa" avkommor.
 
Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

Däremot vet jag att pappans alkoholkonsumtion påverkar hans spermier negativt och då hans blivande barn också, något att tänka på.

Ja det har ju fantastiskt mycket med hästavel att göra :angel:.

Jag syftade på den här tråden i mitt förra inlägg, eller rättare sagt artikeln i Ridsport som tråden syftade på. Men jag ser nu att det var mest jag som tjatade i den tråden :D.
 
Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

Frågan är väl hur infrysningen påverkar spermiernas livskraft, vilka det är som har kvar kraften att befrukta ägget?
Fast man kan ju inte veta vilken som hade befruktat ifall man hade betäckt naturligt med samma ejakulat...

Visst kan livskraften påverkas, men jag tror inte att det har något att göra med huruvida de bär på de gener vi vill ha eller inte. Vad som är "bra" gener är ju något som vi har bestämt efter vårt eget tycke och smak och de har inget att göra med hur livskraftig spermien är.
 
Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

Men det vet vi ju inte. Det KAN ju vara så att just de spermierna som simmar snabbast har just de egenskaper vi eftersträvar :).
 
Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

Eller så är det spermierna som simmar näst snabbast som råkar bära på de gener vi är ute efter. Eller de som simmar långsammast. Vi har ju ett antal spermier att välja på och vilken av dem som är bäst vet vi ju inte förrän vi har analyserat DNA't varenda liten en i hela dosen.
 
Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

Ja det har ju fantastiskt mycket med hästavel att göra :angel:.

Sorry. Jag hade inte läst den andra tråden. Mitt inlägg var bara en teori av vad jag trodde på men jag ska åter låta er avelsfantomer diskutera ifred, ni kan det här så mycket bättre än mig. Ska låta bli att skriva i tråden, bara läsa.
 
Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

På distansforumet var det f.ö. tidigare en tråd om teorin att ston och hingstar hade vissa år då de fick sina "bästa" avkommor.
Kommer du ihåg vilka år det var ?
 
Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

Visserligen bara ett exempel, men jag har för mig att Flippan är tillverkad med fryst sperma och Baderna var 23 när hon föddes.

Självklart bevisar inte ett exempel motsatsen, men jag tycker att det är roligt när de finns;)
 
Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

Sorry. Jag hade inte läst den andra tråden. Mitt inlägg var bara en teori av vad jag trodde på men jag ska åter låta er avelsfantomer diskutera ifred, ni kan det här så mycket bättre än mig. Ska låta bli att skriva i tråden, bara läsa.

Jag kan tycka att det är en intressant tanke, att det finns saker som påverkar människors spermier, och det är inte omöjligt att ex. hingstar som får ekologisk och naturlig mat har bättre simmare än en som får i sig allt för många konstigheter och gifter. Kankse örter och annat som inte klassas som doping men är antiinflammatoriskt och smärtstillande, eller vad det nu kan vara. Sådant som inte utretts. Kanske man inte väljer att kassera en hingst som kan funka med "lite hjälp", medan man kanske väljer att sätta ett sto med samma problem i avel?
Vet vi tillräckligt om biverkningar på örter etc som inte är dopingklassade? Jag har först på senare tid fått klart för mig att det förekommer en del som jag missat, inte velat se, när det gäller att ha en tävlingshäst körande några år extra. Jag vet dock inte hur, och är osäker på om jag vill veta mer.
U
 
Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

Hur går det med alla frysta ägg eller o det är embryo på superston och superhingstar som jag läst att man kan köpa, påverkar den frysningen resultatet?
U
 
Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

Kommer du ihåg vilka år det var ?

Jag vet att jag läst en undersökning om samma ämne gjord av någon (eller i samarbete) med någon av de stora avelsexperterna i tyskland.
De kom i alla fall fram till att de bästa avkommerna lämnade stoet någon gång typ mellan 7 och 10 år (kommer icke ihåg exakt årtal men det var ungefär i detta område, kommer ihåg att jag läste den när mina båda damer var dräktiga, den ena 7 vid fölning och den andra 10 därav att jag kommer ihåg att dessa båda åldrar var med i "bästa" spannet sedan om det var exakt de eller något år mer som var med är jag osäker på).
Det diskuterades en del runt vad det kunde bero på och en del trodde de kunde bero på fostringen och präglingen från stoet. Att ett yngre sto var för osäker och ett äldre för avtrubbad för att prägla fram den rätta mentaliteten på avkomman för att bli en bra tävlingshäst för de stora uppgifterna.
Dessutom har jag för mig att det var något om deras förmåga att ge näring till fölet, de hade väl typ den bästa mjölken el dylikt vid den åldern. Kommer icke ihåg allt, synd att jag inte har sparat ner det när jag läste det för ganska intressant var det, speciellt om man ser till just biten att det krockar med tävlingsåldern på ston om man vill meritera dem.
 

Liknande trådar

Trav Hur tänkte Anders Lindqvist här? Kan någon förklara? Så här skriver Anders: "Jag vill starta en viktig debatt (...) Jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 897
Senast: missdragon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp