Ger detta joggingprogram någon verkan?

Twihard

Trådstartare
Jag avskyr att träna, och framförallt jogga. Men jag har gått upp i vikt och behöver även öka min kondis. Så jag bestämde mig för att jogga. Jag har problem med andnginen så jag valde att varva att gå med att jogga. Jag började med att i 3 veckor kanske springa 2 gånger i veckan. Då gick jag 4 minuter, joggade en, gick 4 joggade en i sammanlagt 20 minuter - 4 joggminuter. Därefter började jag springa varannan dag i samma stil med fyra minuters gå och en jogg -ibland mer när det kändes lätt. I 2,5 vecka. Sedan började jag öka upp så jag gick 3 joggade 2 min (20 minuters pass) och gjorde det i en vecka.

Nu är jag uppe på att gå två minuter (förutom uppvärmning med 5 minuter) och springa tre. Så jag har sammanlagt 12 joggingminuter.

Nu undrar jag om ni tror detta ger någon uppenbar verkan? Eller kan jag lika gärna skita i det, om ni förstår hur jag menar? Jag vill inte hålla på med träningsappar då jag inte litar på att koppla upp en telefon på gps osv. Är det normalt bra såsom jag räknar? Duktigt? Fånigt? nödigt? Min plan är att i slutet kunna jogga 20 minuter i streck.

Förlåt för snurrig tråd.

Jag tycker det är kanon att du har tagit det lungt. Vill du öka på flåset ännu mer så skulle jag lägga in mer snabba intervaller. Typ varannan spring minut så springer du så fort du kan i 30sek

Jag är ingen träningsexpert, tvärtom så har jag funderat på att starta en egen tråd om min träning faktiskt :p Men jag tror inte alls upplägget är dumt. Jag gillade att springa förr men nu är kroppen inte med så himla bra. Därför googlade jag fram ett träningsprogram för nybörjare, det här från Löpskolan. Det är inte helt olikt det du gör :)

Jag gjorde också något liknande när jag skulle börja springa, för annars tappar jag motivationen så lätt om jag pressar för mycket i början.
Och till din fråga om du lika gärna kan skita i det, nej!! Bara att du rör på dig är bättre än inget.

Tänk på hur du springer också. Sträck på dig, spänn skinkor och magmuskler och viktigt upp med blicken!
I uppvärmningen kan det vara en idé att lägga in löpskolor indianhopp, gå på häl och tå googla runt så hittar du nog massor. Det är jätte viktigt att du tränar upp musklerna så du inte drar på dig några skador. Tänk på att variation är viktigt åk in och simma nån gång ibland exempelvis.

Självklart ger det effekt! All träning är bra träning. Något som är grovt underskattat är just promenader. Att gå och jobba samma sträcka bränner samma mängd kalorier, enligt vissa undersökningar. Detta för att promenaden varar längre tid.

Jag tycker du verkar vara på god väg, det är bara att fortsätta. Huvudsaken är att det funkar för dig.

Ska kanske förtydliga: självklart ger joggingen bättre konditionsträning, och du boostar också förbränningen genom att varva gång och jogging eftersom du får upp andningen och förbränningen.

Keep up the good work, säger jag!

Jag gjorde också något liknande när jag skulle börja springa, för annars tappar jag motivationen så lätt om jag pressar för mycket i början.

Förutom att man kanske lätt tappar motivationen om man går ut för hårt, så tar ju även kroppen, rent fysiskt, lätt stryk av det. Löpning är väldigt påfrestande för leder och knän t.ex. så det är bara smart att ta det lite försiktigt som ovan löpare.

Det är lite vanskligt för i alla fall jag upplever att flåset hänger med snabbare efter löpuppehåll än vad mina knän gör. Det gör det så lätt att snabbt dra iväg i distans och tempo, men så har jag därför dragits med jäkligt dryga knäsmärtor (som uppkommit först när jag har sprungit ett tag och fått upp flåset att orka över halvmilen i ett hyfsat tempo; först då säger kroppen ifrån) till och från.

Och när det väl har gått så långt tar det en jädra tid att kunna springa om så bara ett par km utan smärta igen, så numera varvar jag ju betydligt hellre löp och gång under en lite längre period, än springer på för mycket bara för att jag rent konditionsmässigt orkar göra det.

(Sen är det förstås inte alla som får såna problem, men faktum kvarstår ju att löpning är betydligt mer påfrestande än t.ex. vanliga promenader.)

Klart det har effekt! Det är bra att du successivt bygger på så du känner att det funkar med andningen. Sen när du kommit igång ännu mer med träningen kan du som du fått tips om lägga in intervaller för att få upp flåset ännu mer.
Bra jobbat! :banana:

Klart det har effekt! Det är bra att du successivt bygger på så du känner att det funkar med andningen. Sen när du kommit igång ännu mer med träningen kan du som du fått tips om lägga in intervaller för att få upp flåset ännu mer.
Bra jobbat! :banana:

Tack :D

Jag tycker det låter som en superstart! Perfekt om du är ovan att du börjar försiktigt för knän och leders skull precis som någon skrev. Samt att det är lättare att hålla motivationen när man inte går ut för hårt.

Kämpa på och bra jobbat :D

Jag tycker också att det låter utmärkt.
Bra att tänka på är att det (generellt) är lättare att träna upp kondisen än att träna upp leder och muskler så det är lätt att kroppen blir sliten om man går ut för hårt. (Jag har ingen källa här, bara hörsägen och egna upplevelser)

Fortsätt du, och målet att jogga 20 min i sträck är ju jättebra :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
629
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 265
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Ännu en kvinna
  • Matlagning med en hand?