ger avmaskningsmedel.......

Sv: ger avmaskningsmedel.......

Jag ger det i betfor till vår ena unghäst eftersom han är livrädd för sprutan!
 
Sv: ger avmaskningsmedel.......

På avmaskningsmedlet står det ju att pastan ska sprutas direkt i munnen och att man ska se till att hästen inte har några foder-rester i munnen när man sprutar in det. Jag antar att det är för att man ska vara 100 på att de får i sig rätt mängd och att de får i sig ALLT. Det måste ju finnas någon anledning till att man inte ska ge det i maten eftersom det inte finns med som ett alternativ på förpackningen. Peter Lundin har säkert svar på detta.... :)
 
Sv: ger avmaskningsmedel.......

Avmaskningsmedel i pulverform kan man ju blanda med betfor. Men pastan vet jag inte, det går säkert. Har aldrig testat.
 
Sv: ger avmaskningsmedel.......

Jag ger det direkt i munnen så jag är säker på att dom får i sig det. Men det är klart, är dom rädd för sprutan så fungerar det ju att ge det i fodret med. Men mina är så kräsna, så det är tveksamt om dom skulle äta upp allt foder då. :o
 
Sv: ger avmaskningsmedel.......

Det går precis lika bra att blanda avmaskningsmedlet i maten bara man är noga och ser att hästen äter upp allt. Har fått detta bekräftat av både veterinär och avmaskningstillverkare, då jag har en häst som är totalt omöjlig att ge spruta i munnen på. Och det har fungerat till hundra procent på denna avslöjar träckprovet masken var borta. Ett tips till en kräsen häst (som min) är de "nya" medlena med äpplesmak, försvinner ner direkt mums, mums.
Anledningen att där står på sprutan att munnen skall vara fri från foderrester är bara för att om hästen tex har hö eller dylikt i munnen så spottar den enkelt ut detta och då följer mkt av avmaskningsmedlet med ut.
 
Sv: ger avmaskningsmedel.......

ok, för min tycker det är roligt att måla golvet med maskmedel...man kan ju ge betfor i en hink, för hans krubba är guten och har lite skarvar här och där som maten kan fastna i
 
Sv: ger avmaskningsmedel.......

Rebeccah skrev:
Avmaskningsmedel i pulverform kan man ju blanda med betfor. Men pastan vet jag inte, det går säkert. Har aldrig testat.
Det är nog ingen hit att lägga pastan i fodret. Däremot pulver går jättebra! Det gjorde jag på min förra häst!
 

Liknande trådar

Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
551
Senast: aglaonema
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 906
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
979
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp