Jag älskar geologi
Läser geovetenskap på SU och vill bara fråga lite mer specifikt vad du jobbar med?
Du kan PMa om du inte vill ta det här!
Jag jobbar med prospektering (malmletning) och har gjort det hela tiden. Den akademiska banan lockade mig inte, jag var rejält trött på studentliv och universitetet, så jag har inte doktorerat. Min inriktning var berggrundsgeologi/mineralogi.
Faktiskt så har jag haft enorm nytta av min bakgrund inom jordbruket och min uppväxt på "bonnalandet" med jakt osv. De flesta av våra markägare är bönder och/eller jägare vilket gör att jag har förståelse för dem när vi kommer med vårt undersökningstillstånd. Mina borrare har oftast liknande bakgrund och det underlättar, de brukar tycka att jag inte är HELT korkad (borrare anser att det värsta med deras jobb är geologen...
). En del markägare som inte varit direkt positiva och vänliga har tinat upp när de insett att jag är en bonnjänta i grund och botten och faktiskt vill samarbeta med dem. Företagen jag jobbar för har som policy att vi vill verkligen samarbeta med markägarna, jag skulle inte kunna arbeta på något annat sätt.
I mitt fall måste jag kunna så mycket mer än geologi. Eftersom vi ofta gör provborrning och jag oftast upphandlar den tjänsten måste jag vet hur riggen fungerar (vikt, kapacitet osv), fixa vatten, fixa andra praktiska saker kring själv borrningen, köpa in borrkärnslådor, planera väg till borrplatsen, fixa så någon röjer väg till borrplatsen osv. Någonstans där ska jag hinna kartera lite borrkärna också.
När vi borrar fungerar jag som en projektledare, jag är inte direkt chef över borrarna men på det stora hela ska de göra som jag säger även om jag inte lägger mig i detaljerna när det gäller borrningen (det har jag inte kompetens för). Jag kan tillräckligt för att inte begära det omöjliga av dem. Medan vi borrar utför jag regelbundet en säkerhetsrond på riggen och ser till att de har en räddningskarta med koordinater ifall de behöver ringa räddningstjänsten pga en olycka.
Jag sköter också myndighetskontakter, bla med Bergsstaten och länsstyrelsen. Hela tiden måste jag se till att vi jobbar enligt lagen, dvs minerallagen och tillämpliga delar av miljöbalken. Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet för miljö och fornminnen och brukar ofta komma ut och titta om det är provborrningar vi gör.
Sedan är det ju lättare om man är lite socialt smidig när det kommer investerare
jag är ju den som visar upp projektet från den tekniska sidan (dvs blir utsatt för ett korsförhör om vad som finns i lådorna av en geolog som har minst dubbelt så lång erfarenhet jämfört med mig
). Det är riktigt roligt, man lär sig alltid något. Jag brukar ofta vara den som planerar besöket rent logistiskt också med hotell, restaurang osv.