genomsnittsålder på häst

W

Willyroo

Jag hade en diskussion med en vän och hon är inte så hästvan och brukar alltid ställa dessa krongliga frågor som hon då tycker jag borde kunna besvara. Nu fick jag frågan om hästars ålder.. Jag svarade då runt 27. - Varför, vet jag inte :angel: mycket beror ju på ras, men ändå.

Då är min fråga - ni som har koll, är 27 en heltokig genomsnittsålder att säga eller vad brukar ni säga när någon frågar?. :crazy:

Sv: genomsnittsålder på häst

Visst får man massa frågor av icke-hästfolk, som man inte ens funderat på själv!!!
Har själv fått samma fråga flera gånger, tror jag sagt att man brukar rida dem ungefär upp till 20, fast lugnare på slutet, och sedan 25 som "levnadsålder", fast det beror ju så mycket på deras hälsa. Jag har svarat att hästar ofta inte dör "naturligt" utan att man väljer att ta bort de när de blivit tillräckligt skruttiga, för deras eget bästa. Jag menade så klart rid/tamhästar, men det blev nog nån missuppfattning för jag fick reaktionen "men de måste väl kunna dö av sig själva? Det trodde jag alla djur kunde??" ojoj, folk utan djur kan kläcka ur sig allt möjligt...!!!:rofl::rofl:

Tack så mycket, nu vet jag vad som ska svaras härdan efter.

och det där med att "folk kan kläcka ur sig all möjligt" stämmer verkligen. Jag sa bara 27, aldrig något cirka och fick då svaret: "Trillar de bara ihop och dör sen eller?" Möjligtvis kanske med viss ironi - men hade inte varit förvånad om hon faktiskt trott det ;)

Oj jag skulle nog säga att storhästar blir mellan 25-30 och ponnes rätt ofta ännu äldre! Och att många hästar går att rida till 23-25 år och sedan bör ta det lugnare! En 20 årig ponny kan ju fortfarande vara i toppskick och ute på tävlingsbanorna! Sluta rida vid 20?!! Näää hu så ohållbara hoppas jag verkligen inte många hästar är!

Jag fick en gång siffran 7 år som genomsnittsålder för häst i Sverige (tror jag! Inte helt säker på om det gällde sverige bara).

Att genomsnittsåldern för häst ligger på över 20 år är jag MYCKET tveksam över. Det tror jag verkligen inte, iaf inte i Sverige.

Vi alvar, rider och hanterar sönder djuren och många dör innan de är vuxna pga av oss. Nu kunde jag inte hitta ngn tillförlitlig källa med denna siffra just för tillfället - så jag ska hem och kika.

Om inte annat så är det en mycket trolig siffram trots att det är svårt att tänka sig kanske. Med tanke på att även tävlingsvärldens hästar räknas in där. Som sagt, vårt hästeri tåls att ses över. ;)

Förr var genomsnittsåldern för häst högre vad jag förstår.

En häst blir sällan över 25. Oftast avlivas de innan pga fysiska problem och annat som vi orsakar dem.

Idag kan man nog snarare formulera det såhär att "hästar kan bli runt 27 om de får vara hela i ben och leder". Men som sagt är det sällan de får det. Förr i tiden blev hästar (som sköttes väl) runt 45. Så egentligen bör en hästs medellivslängd vara högre än 7 år. Iaf runt 20 år om de utan skador skulle kunna bli 45 år rent fysiskt tycker man. Men som sagt, de har inte alla förutsättningar i vår omsorg.

Jag förstår var du menar, såg en gång ett program på tv om galoppsporten (som jag inte har något emot). Man fick höra om hur vissa ägre valde att ta bort hästar som gått galopp och inte vunnit tillräckligt för att få vara avelshingstar/ston. Nu var detta visserligen i USA, men det är ju också sådant som påvärkar genomsnitts ålder på hästen om man räknar över det stora hela.

Själv har jag bra erfarenhet av hästar i hög ålder. De flesta är över 20 och still going strong . De ända jag vet fått tas bort är galoppörer som drabbats av en allvarlig skada, men som du säger, förmodligen är det vårat fel att hästarna dör tidigare.

Det är en väldig skillnad på genomsnittsålder (= alla hästars ålder vid dess död dividerat med antalet hästar) och hur gammal en häst kan bli.

Har precis som tintilar läst att genomsnittsåldern för hästar i Sverige ligger mellan 7 och 10 år. Men de kan ju bli mellan 25 å 35 om man har tur.

Precis!

Jag känner också till en hel del gamlingar. Men ingen 45-åring dock. Och visst existerar det. Men alla dessa mycket unga hästar som ryker med drar ju ner åldern en hel del.

Äldst nu är islänningen från ridkolan - runt 35-36 år nu skulle jag tro. :) Men ingen kan säga att han är fräsh längre.

Oftast ändå så slutar deras friska liv före 25.

Har hört någnstans att genomsnittsåldern på ett svenskt halvblod är ca:10 år. Vilket beror på att många tas bort när de är unga pga. av skador(förslitning???) som gör dem oridbara. Medan de som håller blir nog ofta över 20.

Jag har också fått den frågan av okunniga... Man blir galen av deras knäppa frågor i bland, fast det är ju kul om någon intresserar sig för ens intresse också...

Minns inte vad jag svarade... Men i stallet har vi en dam på 34 år...

Jag fick en gång siffran 7 år som genomsnittsålder för häst i Sverige (tror jag! Inte helt säker på om det gällde sverige bara).

Att genomsnittsåldern för häst ligger på över 20 år är jag MYCKET tveksam över. Det tror jag verkligen inte, iaf inte i Sverige.

Vi alvar, rider och hanterar sönder djuren och många dör innan de är vuxna pga av oss. Nu kunde jag inte hitta ngn tillförlitlig källa med denna siffra just för tillfället - så jag ska hem och kika.

Om inte annat så är det en mycket trolig siffram trots att det är svårt att tänka sig kanske. Med tanke på att även tävlingsvärldens hästar räknas in där. Som sagt, vårt hästeri tåls att ses över. ;)

7 !? :crazy: självklart kan det stämma, men usch så vidrigt.. Ibland skämms man över att vara människa ..

pricis så har jag oxå hört, fick den uppgiften av ett försäkringsbolag i slutet av -90 samt att det är just därför som hästförsäkringarna är så dyra (och tydligen ganska olönsamma för bolagen)
på -80 talet har jag för mig att bolagen sa runt 15-16 år som "medelålder" kollade det en gång då för nyfikenhetens skull

jag har ju en gammal 36 åring som fortfarande är frisk (bortsett från cushing som iofs. inte gett några större biverkningar än) men bara för att några få blir gammla så "täcker" det ju inte upp alla utslagningar.

min veterinär har en granne vars ponny är 42 år och fortfarande frisk :)

därimot så blir nog dom flesta äldre än en vildhäst, där är ju utslagningen ännu större :angel:

Har svårt att tro att hästar blev 45 år förr i tiden. En myt bara misstänker jag. Men en shetlandsponny här omkring ska fylla 40 år nästa år! Dock är det ovanligt med hästar över 30 år tycker jag.

Jag har oxå hört att ett halvblod blir i medeltal 7 år, så det verkar stämma. Travare å sin sida är ännu värre då de inte blir lika gamla som halvbloden utan genomsnittsåldern ska visst vara 5 år! Man kan undra vad vi människor håller på med...

Men en häst som inte har något medfött allvarligt fel eller drabbas av något speciellt bör ju bli cirka 25-30 år verkar det som. Men utslagningen är nog stor efter ca 17-18 års ålder då många anser att hästarna är gamla då och inte går att sälja när dom vill ha en ny häst. Tyvärr, tyvärr blir många hästar slaktade då bara med anledningen: "Den var ju så gammal"??? Jag menar att en sådan häst hade ju kunnat leva och gjort någon glad i 10 år till.

Svar till alla egentligen.

Det finns hästar som blir riktigt gamla - jag har hört om andra 40-åringar. Men om man tänker efter så blir de flesta inte ens 20. De avlivas för div. problem, de blir knackiga och stela. Det borde inte en häst behöva bli vid 20.

Vildhästar har jag också funderat över - hur gamla blir de eg? Någon som vet hur det ser ut där? Finns det några undersökningar?

Jag skulle inte bli förvånad om många vildhästar blir uppåt en 30 år. Kanske är det olika för olika kön också efter som att det endast kan finnas 1 hingst i en flock (bortsett från ungdjuren) och en häst på 30 bör ju rent logiskt vara svagare än dess unga utmanare (och stöts därav bort vilket i regel leder till döden slutligen om han inte lyckas ta över en annan flock). Men det kanske också varierar, och kanske blir de svaga senare i livet än våra tamdjur?

Det är mkt som spelar in där. Ston, stöts de bort nånsin eller får de vara kvar tills de blir sjuka och lämnas pga det? När sker detta i regel för en vildhäst? Beror det kanske på i vilket land de lever eller vilken ras vi pratar om?..

Om någon har några intressanta fakta om detta så är jag ytterst nyfiken! :bow:

Hur hög medelåldern blir beror på om man räknar
median värde eller artimetriskt medelvärde:smirk:.
ex medelålder för fem hästar 1,17,25,26,32
det artimetriska medelvärdet blir 20 medan medianvärdet blir 25
medan för 1,1,25,26,32 så blir median åldern fortfarande 25 men det artimetriska medelvärdet är nere på 17

Jag vet inte var jag fått siffran ifrån men medelålder för vildhästar har jag ett mycket envist minne av att det är 15 år men jag kan ha helt fel. Generellt är det så att djur lever längre i fångenskap än i vilt tillstånd. Den egentliga åldern för ett däggdjur kan mätas efter hur länge tänderna håller och då borde ju hästar i vilt tillstånd bli kring 20år men då har de ju lite annorlunda kost men skillnaden borde inte vara så annorlunda. För människan är ju den egentliga medellivsängden 35-40år det är så länge våra tänder håller utan tandborsten men då med annorlunda kost, med dagens kostvanor skulle vi inte leva länge men vi har lyckats att fördubbla vår medellivslängd på ja 150 år eller så (inga siffror vid datorn). Sedan måste vi ta med avel i beräkningarna etc etc.

Senast ändrad:

jag har inte källa för mina siffror i huvdet just nu, men kan ta fram om nån vill ha...

sista siffrorna jag hörde var att genomsnittligt så blir en svensk ridhäst 12 år gammal. Om man räknar med trav- och galopphästarna så sjunker åldern till 7 år. Detta enl. försäkringsbolag.

Vildhästarna blir dryga 20, men inte ovanligt att de överstiger 30 år. Dock svårt att få tillförlitlig statistik eftersom man inte har 100% koll på djuren...

Hörde av en tränare frå Holland att deras snittålder var 6 år... Och att galoppörerna i USA blir i snitt 2 år gamla:(

Enligt förskringsbolagens statistik är genomsnittsåldern för ett svenskt halvblod i sverige 8 år!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 439
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar