S
sialina
Jag har ett 18 årigt sto som fått genomgående hasledsgallor på båda bakbenen för ca 1,5 månad sedan. De har varit något mellan mjuka och hårda hela tiden och hon är inte halt (lite stel i början). Jag trodde att gallorna skulle gå ner när gräsets "styrka" avtagit men de är kvar än. Har provat arnikatinktur, linimiment och back on track hasledsskydd på henne men utan något resultat. Jag ringde djursjukhuset och de sa att det kan röra sig om lösa benbitar i hasen och de rekommenderar att röntga henne. Jag frågade om andra möjliga orsaker till gallorna och vetrinären sa att det också kan röra sig om en allergisk reaktion och i så fall kan den behandlas med kortison i leden på henne. Det känns mer troligt att det är en allergisk reaktion då två hästar till på betet fått genomgående hasledsgallor i samma veva som sedan gått ner. Så nu funderar jag över att få ut en vetrinär som kan ge henne kortison i leden för att se om det fungerar. Hon är ju 18 år och väldigt pigg och operation av båda, eller ena bakbenet på henne skulle innebära mycket lidande för henne. Så jag undrar, är det någon som fått sin häst behandlad med kortison i leden? och har det blivit någon konvalecens efteråt? (tänker närmast på boxvila?)