Genomgående hasledsgalla och kortison?

S

sialina

Jag har ett 18 årigt sto som fått genomgående hasledsgallor på båda bakbenen för ca 1,5 månad sedan. De har varit något mellan mjuka och hårda hela tiden och hon är inte halt (lite stel i början). Jag trodde att gallorna skulle gå ner när gräsets "styrka" avtagit men de är kvar än. Har provat arnikatinktur, linimiment och back on track hasledsskydd på henne men utan något resultat. Jag ringde djursjukhuset och de sa att det kan röra sig om lösa benbitar i hasen och de rekommenderar att röntga henne. Jag frågade om andra möjliga orsaker till gallorna och vetrinären sa att det också kan röra sig om en allergisk reaktion och i så fall kan den behandlas med kortison i leden på henne. Det känns mer troligt att det är en allergisk reaktion då två hästar till på betet fått genomgående hasledsgallor i samma veva som sedan gått ner. Så nu funderar jag över att få ut en vetrinär som kan ge henne kortison i leden för att se om det fungerar. Hon är ju 18 år och väldigt pigg och operation av båda, eller ena bakbenet på henne skulle innebära mycket lidande för henne. Så jag undrar, är det någon som fått sin häst behandlad med kortison i leden? och har det blivit någon konvalecens efteråt? (tänker närmast på boxvila?)

Sv: Genomgående hasledsgalla och kortison?

Boxvila är nästan avskaffat.
Sjukhage 5x5m första dagarna, sedan lite större hage efterhand är vad som brukar rekommenderas.
Om vädret är dåligt och hästen är lugn så skulle det ju kunna vara läge med första dygnet inne pga risken att få in smuts i leden. Hasleden är ju svår att få något bandage sitta kvar någon längre stund...

Fundering; kan det vara spatt??

Min arab har genomgående hasledsgallor båda bak och har inflamation på Tibiotarsallederna samt en liten pålagring,därav gallorna.Han har blivit behandlad med kortison och äter pronaxen.
Kan vara vad sjutton som helst?(förstå mig rätt!)

Kan det vara så att leden börjar bli lite sliten?? Min gamla travare har genomgående hasledsgallor som kan bli rätt enorma ibland. Det beror på en kronisk inflammation pga slitaget (jorå, han är röntgad). Som tur är lider han inte av det även om det gör honom lite "stel" ibland. Har gett honom Glucosamin under några år nu med strålande resultat. :) :)

Lösa benbitar (Osteochondros) finns ju oftast där från födseln så varför skulle hästen få symptom vid 18 års ålder? Verkar troligare att det är någon typ av retning i leden eller en reaktion på foderbyte eller liknande. En kuriosa-grej: min häst har alltid varit jätteren i sina ben men fick en skada i vintras. Hon stod på glukosamin och gurkmeja för att hjälpa läkningen på traven under några månader. Då dök det upp en lättare hasledsgalla först på ena sedan på andra benet. Inga problem i övrigt. Slutade kuren i samband med betessläpp och betäckning - då försvann gallorna. Någon mer som observerat fenomenet?

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
  • Låst
Hästvård Jag sliter mitt hår i att försöka begripa vad sjutton som hänt med fbldonnans carpalsenskida. var ju in på ÅB i torsdags, då var gallan...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
12 691
Senast: Boj
·
Hästvård Nu behöver jag verkligen hjälp !!!:( Det blir en väldigt lång historia men det är väl lika bra och dra den från början..... För ca...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 350
Senast: krullidutt
·
Hästvård Ni som inte hängt med, kort resume: Dec 04 - hästen ofräsch. vet kommer ut, muskelskada VB, halt VB i skritt och HB i trav initialt...
Svar
11
· Visningar
1 663
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama