Genetiskt omöjlig färg

MissFideli

Trådstartare
Har just tittat på bilder på en mycket söt cameofärgad (röd silver shaded) brittflicka här i Sverige.
Det konstiga i det här är att pappa är svart silver shaded och mamma är svartsköldpaddsilvertabby.

Ibland spelar genetiken oss små spratt :D

Sv: Genetiskt omöjlig färg

Är svart dominant gentemot rött i sködpadda alltså? Sorry, är ganska ny med genetik.

Färgen sitter ju på X-kromosomen, det är därför honor (XX) kan ha 2 färger (sköldpaddsfärgad) medan hanar (XY) bara kan ha en. På en hona krävs att båda X-en har rött för att den ska bli röd, är det ena X-et rött och det andra svart så blir den ju padda. Den får ett anlag från varje förälder, därför krävs det att honor får rött både från pappa och mamma för att kunna bli röda. I det här fallet har ju inte pappa nått rött att ge, därför är det genetiskt omöjligt att en hona blir helt röd med en svart förälder.

Rött är helt dominant och kan inte bäras dolt.

Usel på att förklara, hoppas du förstår nått :p

Det kan inte vara någon kanelhistoria då? Vet att kanel hos devon kan te sig väldigt rött ibland (inte för att kanel är en vanlig färg).

YlvaG: Varken rött eller svart är dominant över den andra. Det är de två "grundfärgerna" hos katt och de råkar sitta på X-kromosomen. Det finns bara plats för en färg på en X-kromosom. För att en honkatt ska bli röd måste hon därför bära rött på båda sina X-kromosomer, har hon en röd och en svart blir hon en sköldpadda.

Men för att hon ska kunna få två kromosomer med rött måste hon ärva rött från båda föräldrarna. I detta fall kan hon omöjligt ärva rött från sin pappa eftersom han såklart bara har en X-kromosom och på den bär han svart.

Har inte fått svar på frågan om tester, men den verkar vara kollad mot svart och finns det inte svart så borde alla färger under det svarta gå bort också.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 845
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gick i gymnasiet såg jag filmen Almost Famous med min mamma hemma i soffan på vår gamla tjock-TV. Egentligen är det väl en...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: miumiu
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 474
Senast: MJLee
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 503
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.