Genetik på kanin

Modig_Korn

Trådstartare
Har bara två små frågor ang. genetiken på kaniner...
1. Är väduröron anlaget recenssivt eller dominant?
2. Hur får man fram Rysk/himalaya teckning på kaniner? Finns teckningen på alla raser? Även Gotlandskanin? :D

Blev visst lite frågor i frågorna men håll till godo :angel:

Sv: Genetik på kanin

Hängöron är reccesivt precis som en kanin hellre blir smal än tjock (den smala hartypen med uppåtöron är den ursprungliga!)

MEN om man parar med en kanin som fransk vädur och korsar den med en kanin med långa upåtöron, kan en del fälla sina öron helt eller delvis helt enkelt pga tyngdlagen :smirk:

Sedan anlaget ryss, finns på flera kaninraser utöver rasen nämligen på hermelin och dvv, men dvv ärovanligt ännu och på lejonhuvud finns det oxå. Ryss är den näst svagaste färgen, sist komer albino. Starkare än dessa är zobel, chinchilla och starkast normalfärg då.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 594
Senast: Enya
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 370
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 601
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka