Genetik och "munnar".

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 4 526
Sv: Genetik och "munnar".

*kl*
En helt ovetenskaplig tanke, men jag har upplevt flera hästar som superkänsliga i unga år. Man har verkligen fått rida med lillfingrar och stilla hand, sedan kan det vara rena chocken och sitta upp ett par år senare, stenhårda!

De hästar som är så väldigt känsliga kanske blir stumma och hårda av "dåliga" ryttarhänder.

Tänk på alla ridskolehästar, jag tror inte de är födda med sina tråkiga munnar.

En tanke bara..

*kl*
En helt ovetenskaplig tanke, men jag har upplevt flera hästar som superkänsliga i unga år. Man har verkligen fått rida med lillfingrar och stilla hand, sedan kan det vara rena chocken och sitta upp ett par år senare, stenhårda!

De hästar som är så väldigt känsliga kanske blir stumma och hårda av "dåliga" ryttarhänder.

Tänk på alla ridskolehästar, jag tror inte de är födda med sina tråkiga munnar.

En tanke bara..

:bow: bra utbildning är a och o. sen måste man förvalta det oxå... jag tror att många blir som man gör dem... jag tycker iaf inte att det är konstigt att en häst kan bli stum o hård i munnen om den, som du nämner, rids av ngn med "dålig" hand..

Det var ju många turer innan tredelat bett tilläts, ngt som idag anses som en självklarhet

Många pratar positivt om 3 delat bett och tittar man på bilder så ser man ju att det ligger bättre i munnen så sett.Men varför upplevs 3 delat bett som skarpare inverkan på hästen(vad beror det på?)...sen funderar jag på - är det ingen risk att de klämmer tungan?Bara funderade eftersom det då är delat och mer rörligt??

Jag har själv inte provat bettet...nån som vet mer om detta bett?

bara en kommentar:
Beach Boy var "avelshingst" i ordets sämsta bemärkelse. Totalt oridbar, minns att Marco som hade honom och då och då red honom fick sig en rejäl åktur när han försökte hoppa. Totalt horribelt!!
Ja, han var skarp i all hantering vill jag minnas.

Jag har aldrig ridit BB eller någon avkomma men en bekant till mig red BB ett tag, enligt denn* så var det inte alls något större fel på ridbarheten men han krävde däremot extremt mjuka händer på sin ryttare annars protesterade han hej vilt.

Många pratar positivt om 3 delat bett och tittar man på bilder så ser man ju att det ligger bättre i munnen så sett.Men varför upplevs 3 delat bett som skarpare inverkan på hästen(vad beror det på?)...sen funderar jag på - är det ingen risk att de klämmer tungan?Bara funderade eftersom det då är delat och mer rörligt??

Jag har själv inte provat bettet...nån som vet mer om detta bett?

Med ett tredelat bett kan man få en ensidig tygelverkan. Om du tar ett tygeltag med vänster påverkas inte den högra bettdelen i samma utsträckning som med ett tvådelat.
Det kan kanske uppfattas som skarpare men är egentligen en förfining av handens verkan i hästens mun.
Sen ska det inte kunna klämma tungan.

Svammel.... Det börjar bli sent;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 972
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 100
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa... 2
Svar
28
· Visningar
2 901
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM... 2
Svar
34
· Visningar
5 087
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka