Genetik och "munnar".

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 4 526
Sv: Genetik och "munnar".

Då såg även du likheterna i "tjaffset"?

Och lägg då till att den andra CO sonen som visades visade tendens på exakt likadant tjaffs. Det är svårt att förklara när man inte har exempel framför sig att visa med, men de kan tjaffsa på extremt olika sätt dessa var slående lika i hur de tjaffsade medans tex Take it Easy tjaffsade på ett helt annat sätt och Niveu på ett tredje. Niveu såg som jag sa tidigare i den andra tråden tjaffsade på ett sätt som jag kan sätta stämpel på typsikt unghästvis och sådant som försvinner medans de andra är jag inte alls övertygad om att det försvinner på.

Jag är själv total allergisk mot allt vad dåliga munnar heter iom att jag har en skada i axeln som snabbt gör sig påmind när jag sitter på fel hästar.

Jag har genom åren sett ett tydligt mönster på att munnar nedärvs väldigt mkt. Finns vissa linjer som alltid är totalt stendöda i munnen från första gången de har ett bett på sig tex, sedan finns det andra som alltid är extrem känsliga i munnen. Intressant är att stå på tävlingar och titta på hästar mkt ofta ser man ett mönster pga stammen hur ridbarheten, betslingen och vilka som det inte går att ta i utan att de antingen blir stjärnkikare eller börjar veva med huvudet. Sanolikheten att det just skulle vara en hingsts avkommer som alla de olika ägarna skulle missat att hästen har munproblem av arten tex sår är för liten för att set skulle vara sannolikt.

Att sedan inte alla avkommer "drabbas" är ju självklart när man ser till att fölungen faktiskt får 50% av mamman också så är ju naturligtvis risken bara 50%. Dock får man sedan inte glömma att denna avkomma även om just den blir trevlig ändå har generna och kan föra det vidare, det är nästan det farligaste med att avla med sådana individer, för när man har det framför sig så tänker man på det, när det är dolt så är det kanske inte alla som tänker på den biten i framtida hingstval.

*knapplån*

Kan tillägga att jag själv har träffat både Clinton och CO. Vilka hästar - i dubbel bemärkelse! Ingen kan någonsin ta ifrån dem deras enorma kapacitet och deras framgångar!

Men efter vad jag har sett förstår jag inte varför man inte avlar på något annat. Clinton bör ingen utom skötaren ta hand om eller gå in till.
Eller som de sa: - Antingen är man korkad eller mycket mycket snabb om man vill klappa honom.

Han är en riktig "huggare", vilket humör, i stil med Nevele Pride mfl.
CO har jag sett på träning och samma humör där. Marco Kutscher är den enda som kan/vill rida honom. Sett honom bara vägra ens gå fram till hinder om han är på det humöret, eller för den delen hamna mitt i när han bara står emot. Men när han hoppar ordentligt - :love:

Sådana hästar kräver riktigt bra ryttare och är kanske inget för gemene man att avla på, tycker jag.

Angående CG kan hans tjafs och oridbarhet bero på många saker som tex tänder mm mm. Men med tanke på det blod han representerar ligger det nära till hands att tro andra saker också.

Mvh / Fia

Okej, jag känner mig nedröstad vad gäller detta. Men jag skulle ändå använda CG om inte resten av Sverige gjort det på alla möjliga ston. Det talar för min del mot honom mer än det munntjafsandet han visade idag.

Om man ser till hans typ, gångarter och hoppkapacitet torde han vara bland de mest kompletta hingstar (och lovande) vi haft på länge.

Vad vet vi om Corlenskys temperament vid hantering?

Okej, jag känner mig nedröstad vad gäller detta. Men jag skulle ändå använda CG om inte resten av Sverige gjort det på alla möjliga ston. Det talar för min del mot honom mer än det munntjafsandet han visade idag.

Om man ser till hans typ, gångarter och hoppkapacitet torde han vara bland de mest kompletta hingstar (och lovande) vi haft på länge.

Det ska du absolut inte göra. Är det inte underbart att vi alla tycker olika :)

Jag kan erkänna att jag i ett svagt ögonblick funderade på honom förra året - trots blodet *harkel*
Men ville inte använda honom pga av att halva Sverige gör det....

Meeen, det jag sett av fädernet imponerar inte så enormt. Men visst har CG enorm kapacitet, ingen tvekan om det! Ska bli roligt att följa honom!

Tror inte att jag är tillräckligt bra ryttare för de herrarna :angel:

Mvh / Fia

Jag har en mycket god vän som jobbar i hingststallet där corlensky står uppstallad nu under bruksprovs veckan. Hingsten är hur lugn som helst,verken syns eller hörs fastän han har blivit tilldelad en av de absolut "sämsta" boxarna med allt spring och hingstar runt om. Ägaren sitter under magen o lindar benen, flätar utan att han är uppbunden. Alla verkar älska honom till och med de grannar han har fått tycker det va sådan tur med en sådan snäll o stabil granne. Annars brukar det hagla med klagomål en sådanhär vecka ! De har aldrig sett så mycket som verken en kjedja , pisk eller longerlina i samband med alla de promenader som görs med hingsten .Så minst sagt verkar hingsten snäll !

Vad jag har hört så är han lugn och stabil att hantera hemma oxå. Har en släktig som var och kollade på honom och hon sa att han var cool lugn och mkt snäll. Men som sagt han reds ju inte då pga att han betäckte så många så jag vet inte hur han är att rida hemma..

Som sagt jag tycker inte heller att hans tjafsande är något man behöver göra för stort vid detta tillfälle. Framtiden får utvisa om han är (vilket inte har så stor betydelse utan om han nedärver är mer av intresse enligt mig..) tjafsig i munnen eller ej. Han har ju som sagt betäckt MÅNGA ston och vilade därför mkt så han är säkert lite stressat inlärd allt han måste lära sig till bruksprovet mm. För att sen hålla hull och ork så får dessa unga hästar (de har ju knappt fyllt 4 :crazy: ) massa mat mm och det är inte alla unghästar som klarar av att hålla sig helt på mattan då... Detta tycker jag man får ha förståelse för.. Däremot så kan man ju ha hans beteende i minnet och se sen om det håller i sig i framtiden! Men göra för stor grej vid det nu tycker jag är fel..

Orkar inte läsa alla svar men jag tycker att man inte skall döma unga hästar för hårt. Har själv en 3,5-åring där jag tydligt märkt hur de ändras när de tappar tänderna.
Däremot verkar det finnas något genetiskt också, titta bara på Quite Easy, det fullkomligt vimlar av avkommor till honom som är oroliga och tjafsiga i munnen, det kan bara inte vara en tillfällighet, så den "franska munnen" är ju inte bara en myt.

QE själv tycker jag verkar ha jobbig mun (men det tycker jag ibland att det ser ut som att fler utav PE:s hingstar har..) men jag har då inte sett sådär jättemånga QE-avkommor som verkar ha ärvt det. de jag har sett har möjligtvis verkat lite känsliga i munnen, men det behöver absolut inte vara negativt.. den QE jag utbildar är super i munnen.

jag har inte sett tillräckligt många franska hästar för att avgöra hurivida de är så tjaffsiga som det sägs.. jag tycker generellt sett att man ska passa sig för att generalisera.. :smirk:

Jag har genom åren sett ett tydligt mönster på att munnar nedärvs väldigt mkt. Finns vissa linjer som alltid är totalt stendöda i munnen från första gången de har ett bett på sig tex, sedan finns det andra som alltid är extrem känsliga i munnen. Intressant är att stå på tävlingar och titta på hästar mkt ofta ser man ett mönster pga stammen hur ridbarheten, betslingen och vilka som det inte går att ta i utan att de antingen blir stjärnkikare eller börjar veva med huvudet. Sanolikheten att det just skulle vara en hingsts avkommer som alla de olika ägarna skulle missat att hästen har munproblem av arten tex sår är för liten för att set skulle vara sannolikt.

intressant! :idea: jag har ngnstans ändå trott att det har berott mkt på utbildning, då jag kan se likheter i munnarna på de som en person tex har utbildat.. (med helt olika stammar)

troligtvis är det är en kombination, för visst borde en duktig ryttare kunna "minska" munproblemet om de utbildar hästen rätt?

Med franska munnar menade jag begreppet generellt. Jag vill absolut inte generalisera och säga att alla QE-avkommor är knepiga i munnen, men min intryck är att det är onormalt många.

Efs jag är gammal som gatan;) har jag hunnit sett en del, och min uppfattning är att munnarna på franska hästar har blivit mkt bättre.
Förr gick alla på kandar eller konstiga bett man aldrig sett (som sen blev mode hos varenda hoppryttare).
Vissa hingstar kunde man se direkt att det var franskt blod i, speciellt Zeus (Nurzeus). Quidam de Revel gick exvis alltid på kandar.
En hingst e Beach Boy fick Roffe styra in i väggen för att på stopp på, och han är ju inte klen direkt.
BB kunde vända upp o ner på halsen och dra järnet hur skarpt bett han än gick på.

Min kiropraktor jobbar mkt i DK och då tillsammans med tandläkare, och många Don Schuffrohästar har munproblem.

Frågan är vad som är hönan och ägget??

Nedärvs munnens extriör (intriör), eller kan tjafset bero på annat??

En hingst e Beach Boy fick Roffe styra in i väggen för att på stopp på, och han är ju inte klen direkt.
BB kunde vända upp o ner på halsen och dra järnet hur skarpt bett han än gick på.

bara en kommentar:
Beach Boy var "avelshingst" i ordets sämsta bemärkelse. Totalt oridbar, minns att Marco som hade honom och då och då red honom fick sig en rejäl åktur när han försökte hoppa. Totalt horribelt!!
Ja, han var skarp i all hantering vill jag minnas.

Men.... jag själv har haft en BB-Irco Marco som hela livet gick på tränsbett och vanlig grimma utan nosrem. Undantaget som bekräftar regeln kanske... jag skulle gärna betäcka med BB idag om jag kunde och hade rätt sto! Sen får ni säga vad ni vill om Zeus-munnar.

När jag hade varit på bruksprovet i år så diskuterade jag ämnet med tjafsiga munnar och även temperamentets betydelse med en proffsryttare jag känner ( jag rider själv på hobbynivå). Min inställning är att jag vill såklart avla fram hästar som är bra inom sin sport, men inte på bekostnad av t e x tjafsiga munnar som jag tycker är lika med mindre ridbart. Denne proffsryttare sa då att han för sin del tycker att man måste prioritera sporten och tog t e x Ladykiller xx som ett praktexempel på detta, en hingst som förärvt sig otroligt väl, men som tydligen både var folkilsken och väldigt tjafsig i munnen. Mitt argument var att om hästen man avlar fram nu inte blir en stjärna, utan jag behåller den som egen ridhäst eller om den hamnar hos en annan hobbyryttare ( som mer än 90% av hästarna gör), så tror jag inte att dessa reder ut för mycket tjafs i munnen om det nedärvs. Vår diskussion slutade med att proffsryttaren och den lille avlaren som tror att den ska få fram en sporthäst väljer efter olika kriterier. För proffsryttaren, iaf den jag pratade med, så var munnen inget stort problem, huvudsaken var att hästen ville hoppa och att den hade stor kapacitet.
Det bästa är såklart om man kan få både bra munnar/temperament samt kapacitet/vilja, men ofta har inte de allra bästa de första kriterierna enligt hobbyryttaren sätt att se det.
Nu blev det svamligt, men dialogen proffsryttare/uppfödare måste nog till om det är så att man tror att man avlar mot sporthästmålet, men egentligen så ser man först till vad man själv skulle vilja ha och inte vad proffsen håller högst.
"från en som lullar runt i lugn takt på sin lugna unghäst medan proffsryttaren har uppgörelser med sina vilda unghästar så att flisorna flyger från ridhussargen..."

Häftigt! Men varför skulle inte munnar vara ärftliga?
Vi hade ett Nepal-sto en gång som var rätt "dum i munnen", den bet sig fast, och flera gånger fick vi höra att Nepalhästar var kända för "dåliga munnar".Nån som vet mer?

Fast skall man vara helt ärlig så menade säkert denna "proffsryttare" att om det var hästar med stor kapacitet så kunde man bortse från det.

Men om man hade vänt på det och sagt att det gällde en häst med sämre kapacitet så hade h*n säkert sagt annorlunda. För där behövs all ridbarhet som man kan få.

Över lag tycker jag inte att hästarna är tjaffsiga i munnen när man tittar tex på WC, de flesta hästar har en mkt bra ridbarhet och framförallt reglerbarhet

Personligen skulle jag aldrig sätta mig på en häst med dåligt mun i terrängen där man ibland måste ha full lydnad. Men i hoppningen så är det lättare att bortse från det till en viss del

Jag har fått höra att Ceylon ger okänsliga munnar. Min egen stämmer det inte in på, men har du koll på hurdana munnar han lämnade mer generellt?

Jag blir emellanåt tillfrågad att hjälpa folk att välja bett till deras hästar. Jag har stött på samma problem med tre avkommor till samma hingst. Den hingsten lämnar avkommor som har väldigt smal underkäke vid lanerna, samtidigt som de har relativt breda läppar, vilket gör att det är svårt att få stabilitet i betslingen. Rätt fascinerande faktiskt.

Låter för mig helt osannolikt att en häst kan vara "tjaffsig" bara för att den ärvt det! Kan väl inte bero på nåt annat än hur den mår i munnen och hur den blir hanterad och riden... Visst kan en häst kanske ärva lite humör... Men det här?! Om den blir hanterad på ett bra sätt så ska det inte vara några problem. Tycker man borde fundera över att rida unghästar bettlöst lite oftare... De har det som sagt jobbigt med munnen utan en massa skrot i den ;)

Jag har fått höra att Ceylon ger okänsliga munnar. Min egen stämmer det inte in på, men har du koll på hurdana munnar han lämnade mer generellt?

Har inte ridit så många, alla utom 1 har varit superkänsliga. Undantaget hade Nepal som morfar ;)

Master var ju jättefin i munnen.

Jag blir emellanåt tillfrågad att hjälpa folk att välja bett till deras hästar. Jag har stött på samma problem med tre avkommor till samma hingst. Den hingsten lämnar avkommor som har väldigt smal underkäke vid lanerna, samtidigt som de har relativt breda läppar, vilket gör att det är svårt att få stabilitet i betslingen. Rätt fascinerande faktiskt.

http://www.djurtandvardskliniken.se/ se -betslingens grunder
Torbjörn Johansson och Anders Eriksson har ju försökt lobba för att man inom sporten måste öppna upp möjligheterna att betsla ff unghästar med individuellt anpassade bett. Men det är ju boväggen.

Det var ju många turer innan tredelat bett tilläts, ngt som idag anses som en självklarhet.

Sporten är så fruktansvärt konservativ ibland.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 970
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 100
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa... 2
Svar
28
· Visningar
2 901
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM... 2
Svar
34
· Visningar
5 085
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka