Genat över vår tomt

kakan89

Trådstartare
Jag vet inte om jag bara är löjlig men vi har precis fått nya grannar och jag anser att de/deras vänner inte verkar ha respekt för vårt utrymme.

Husen ligger väldigt tätt och vi delar uppfart. Våra tomter är dock ganska tydligt skilda men det är inget staket uppsatt.

I morse såg jag hundspår på vår plattsättning bara någon meter från huset. Kände att det är väl ok tills hunden lärt sig vart dennes tomt är (om nu hunden bor i huset, det vet jag inte).

Nu ikväll har någon genat med hunden över vår tomt/plattsättning bara nån meter från huset. Och jag vet inte om det är nya grannen eller någon bekant till dom. Jag tycker att det är obehagligt att de rör sig så precis intill huset men vill ju inte skapa osämja med grannen direkt. Och vill ju heller inte att det ska fortsätta.

Någon som har en idé om hur man ska tackla läget?

Inte direkt, du har inte så många val.

Tala med dem, snällt och vänligt - det jag skulle valt i första hand. Vet de inte att du blir irriterad kan de inte bättra sig.
Sätt upp staket - Också ett alternativ som ligger långt fram.
Vänta och se - Tror inte det hjälper
Skäll ut dem efter noter - klart osympatiskt och inget bra sätt att komma överens med grannarna.

Jag vet inte om jag bara är löjlig men vi har precis fått nya grannar och jag anser att de/deras vänner inte verkar ha respekt för vårt utrymme.

Husen ligger väldigt tätt och vi delar uppfart. Våra tomter är dock ganska tydligt skilda men det är inget staket uppsatt.

I morse såg jag hundspår på vår plattsättning bara någon meter från huset. Kände att det är väl ok tills hunden lärt sig vart dennes tomt är (om nu hunden bor i huset, det vet jag inte).

Nu ikväll har någon genat med hunden över vår tomt/plattsättning bara nån meter från huset. Och jag vet inte om det är nya grannen eller någon bekant till dom. Jag tycker att det är obehagligt att de rör sig så precis intill huset men vill ju inte skapa osämja med grannen direkt. Och vill ju heller inte att det ska fortsätta.

Jag hade löst det genom att säga till, inget blir bättre av att hoppas på att det upphör. Bättre att säga till redan nu, än att vänta på att de "trampat upp en stig"..

Absolut en lösning men lite svårt med 20 cm snö på backen.
Det behöver ju inte vara ett riktigt staket, utan bara någonting som visar på någon typ av inramning. Lägger man bara ett par stenar på sträckan visar det ju på någon form av gräns. I värsta fall kan man väl dra något snöre mellan stenarna.

Är du säker på att det är de nya grannarna eller deras vänner? Eller är det bara nu när det är snö som du ser spåren? Kan ju vara vem som helst tänker jag.

Jag hade absolut inte sagt ngt redan nu, Det kan ju finnas massor av orsaker till att det skett.

Inte direkt, du har inte så många val.

Tala med dem, snällt och vänligt - det jag skulle valt i första hand. Vet de inte att du blir irriterad kan de inte bättra sig.
Sätt upp staket - Också ett alternativ som ligger långt fram.
Vänta och se - Tror inte det hjälper
Skäll ut dem efter noter - klart osympatiskt och inget bra sätt att komma överens med grannarna.

Jag vet att jag bör prata med dom men har en tendens att låta mycket mer otrevlig än vad jag faktiskt är vid sånna samtal. Vill liksom inte skapa osämja när vi bor 4 m från varandra.

Jag hade löst det genom att säga till, inget blir bättre av att hoppas på att det upphör. Bättre att säga till redan nu, än att vänta på att de "trampat upp en stig"..

Jo du har rätt.

Det behöver ju inte vara ett riktigt staket, utan bara någonting som visar på någon typ av inramning. Lägger man bara ett par stenar på sträckan visar det ju på någon form av gräns. I värsta fall kan man väl dra något snöre mellan stenarna.

Är du säker på att det är de nya grannarna eller deras vänner? Eller är det bara nu när det är snö som du ser spåren? Kan ju vara vem som helst tänker jag.

Där personen har gått är det som en liten häck runt huset och den har denne klivit rakt igenom så tror jag behöver ett riktigt staket. Hade personen sprungit över gräsmattan lite längre ner på tomten hade jag än då tyckt det var ok men nu var det precis vid huset. Hade jag velat ha närgångna grannar hade jag bott i lägenhet.

Spåren kommer från deras altandörr, över deras tomt, förbi vår tomt och över till min andra granne. Finns ingen anledning att gå där såvida man inte bor i huset längst in.

Vi hade det problemet på vår tomt förut. Det var folk som rastade sina hundar på en snutt av tomten, och ofta såg man att bilar genast över gräset där. Vi satte upp typ staketstolp i hörnen för att markera. Det hjälpte. I höstas blev det dock en häck där istället, så nu är det nog permanent löst.

Jag skulle nog börjat med att prata med grannarna dock.

lägg skulden på dig själv när du pratar med dem, typ "jag kanske är lite onödigt nojig, men jag är inte bekväm med att folk går över min tomt, nära huset, så jag vore tacksam om ni ville undvika det".

Det känns som ett bra förslag! Tack.

Prata med dem och om inte det hjälper, spänn upp ett rep som en markering för att till sommaren sätta upp ett riktigt staket.

Kanske funkar. Ska se om jag kan hitta en smidig lösning på grind bara då det är vid vår mest använda ingång.

Går det att skotta snön så att den bildar en naturlig vall mot grannarna? Det är sällan folk bemödar sig plumsa genom snövallar.

Tror inte det funkar. Människan hade pulsat genom vallar och genom en ganska otät häck. Dessutom gick hen där vi går ut och in varje dag så jag vill inte själv pulsa genom massa snö.

Du kan ju köpa några större blomlådor med tidiga vårväxter och murgröna som du ställer ut på strategiska platser så att det blir tydligt var gränsen till er uppfart går.

Det är på vår baksida de rört sig. Vi har stenplattor med en häck 2 m runt huset. Dvs det är väldigt inramat och personen hade gått precis vid vår ingång och rakt igenom häcken mot nästa granne. Dvs vilken idiot som helst fattar att det är vår tomt.

Det är på vår baksida de rört sig. Vi har stenplattor med en häck 2 m runt huset. Dvs det är väldigt inramat och personen hade gått precis vid vår ingång och rakt igenom häcken mot nästa granne. Dvs vilken idiot som helst fattar att det är vår tomt.
Som någon annan skrev, det är inte så att de varit och hämtat hunden som gett sig iväg? Låter ju konstigt att de skulle ha gått rätt över sådär.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vi bor i ett hus med skog som närmsta granne. I våras föll totalt 6 stora granar ner på vårt bostadhus och övriga byggnader...
Svar
5
· Visningar
750
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 173
Senast: Jadzia
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 333
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V