Gemensam vårdad - gravid.

M

_MickiZ

Är det någon som vet om man kan söka om gemensam vårdnad innan barnet är fött, eller är det något man måste göra efter?

Jag och den blivande pappan är inte gifta.

:)

/_MickiZ

Sv: Gemensam vårdad - gravid.

Ja, det kan man i de allra flesta kommuner. (Om inte alla.)
Kontakta socialförvaltningen så får ni hjälp.

Jag och min sambo fyllde i faderskapsbekräftelse och papper om gemensam vårdnad i början av mars. (BF nästa söndag.) Det gjordes på rådhuset i vår kommun.

Så man ringer bara socialförvaltningen och frågar om gemesam vårdnad då? Okey tack för hjälpen! :) Spännande med BF nästa söndag!

En fråga till, vi är skrivna i 2 olika kommuner.. Hur går man då? Vi kommer antagligen att flytta till pojkvännens kommun, måste jag göra det efter då eller? För det kan ta tid..

Ring och fråga kommunerna. Man utgår i vanliga fall från den kommun där barnet är folkbokfört men det går ju inte i det här fallet. Gissningsvis styrs det då av moderns folkbokföring men det är enbart en gissning.
Det spelar antagligen i sig ingen roll var det skrivs under, det viktiga är ju att det görs.

Mitt råd är att ni kontaktar din bostadskommun och kollar saken. Mest troligt får ni skriva under papperen där eftersom ni inte har något datum på när ni bor på samma ort.

I vårt fall skickades det hem papper som vi fick fylla i och ta med oss till rådhuset. Där gick en kvinna sedan igenom reglerna för det hela (rätt snabbt gjort med tanke på min utbildning i familjerätt :p ), vi fick visa körkort/ID-kort och slutligen fick vi skriva under papperen samtidigt som två andra personer bevittnade det hela :laugh:

Okey, låter ganska smidigt ;)

Letar för fullt efter numret till socialförvaltningen i min kommun, det verkar ju omöjligt!

Tack för din hjälp! :)

Okey, låter ganska smidigt ;)

Letar för fullt efter numret till socialförvaltningen i min kommun, det verkar ju omöjligt!

Tack för din hjälp! :)

En del kommuners hemsidor är inte så användarvänliga. Lättast är då att ringa kommunens växel och be att gå prata med någon på socialförvaltningen om det ärende man nu kan tänkas ha.

Lycka till!!

Om ni inte är skrivna på samma adress så blir det lite omständigare, vi var tvungna att gå till familjerätten och det var ännu mera frågor än om vi varit sambon officiellt. Vi bodde tillsammans men han hade inte ändrat adressen. Nu har han äntligen fått tummen ur och han (jag) har ändrat hans adress hit. Hoppas att det blir lättare denna gången, fast han var ju inte skriven här under tillverkningstiden :crazy:
Vi skrev papperna och det formella redan innan A föddes, sen måste de vänta på personnummer innan ni får hem beslutet/beskedet om gemensam vårdnad och faderskapsgodkännandet. Fast det är skönt att slippa tänka på det efteråt, då vill man ju hellre gosa bebis :laugh:
Ska fixa det innan den här gången med.

Barnet folkbokförs alltid automatiskt i den kommunen som mamman är skriven i.

Ja, det vet jag. Men utgångspunkten är att barnets kommun styr. Barnet är inte fött och mamman kan ju hinna ändra folkbokföring tills barnet föds, vi vet alltså inte var barnet folkbokförs. Därför min fundering om det hela :laugh:

Jag tycker att om de ska skriva papperna innan så ska de ta kontakt i den kommunen mamman är skriven i nu. Om de inte har ett bestämt datum när hon ska flytta till den andra kommunen.
För vår del så har tre grannkommuner samma familjerätt så för vår del var det inget problem ;)
Men som sagt var det enklaste är ju att ringa kommunen och förklara läget!

Vårt första barn föddes i Sverige (jag bodde i Sverige då men inte pappan). Vi gick till socialkontoret i min kommun (vi fick telefonnummer dit av min barnmorska), där informerade en man om vad vi skulle skriva på och varför. Han ställde också lite frågor (när barnet blev till, hade jag haft någon mer partner vid den tidpunkten osv). Sen fick ett till vittne komma in och bevittna när vi skev på papprena.

Kontakta familjerätten i kommunen där du är folkbokförd, ha pappans personnummer till hands. Ni kommer sen få komma till familjerätten och underteckna et s k MF-protokoll eftersom ni inte är folkbokförda på samma adress. Det innehåller frågor som "sexuellt umgänge med annan man under konceptionstiden" och mannens inställning till faderskapet.

Papprena behålls på familjerätten tills underrättelse kommit om att barnet fötts, då kan handläggaren godkänna dem och skicka till folkbokföringen.

Tack så mycket för alla svar! Jag letar fortfarande efter nummer. :)

Det kan inte vara svårare än att du går in på kommunens hemsida på nätet, ringer växeln och ber att få bli kopplad till familjerätten.

Nej, men då får man fylla i en enklare blankett som heter S-protokoll (finns på socialstyrelsens hemsida för den som är intresserad).

Gemensam vårdnad per automatik blir det bara om man är gifta.

Och i alla andra scenarion är det endast mamman som blir vårdnadshavare till barnet om inga papper fylls i? Hur sent i barnets liv kan man fylla i dessa papperna?

Mamman blir automatiskt vårdnadshavare sålänge hon inte är gift. Det går att avtala om ändring i vårdnaden även när barnet är äldre.
Du kan läsa om det i Föräldrabalkens 6 kap :laugh: Länk

Liknande trådar

Småbarn Min son har alltid varit rätt mammig. Men sedan jag blev gravid har det blivit extremt! Sonen(2,5) är nu jättemammig och väljer alltid...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: Sedna
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 198
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 519
Senast: Anonymisten
·
Kultur Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser. Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon...
Svar
17
· Visningar
830
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka