Ge vatten till tvåmånaders bebis?

Sirocco

Trådstartare
Hej!

Som ju alla har märkt vid det här laget så är det HETT ute, dygnet runt. Inne har det som mest varit 29 grader, så även i sovrummet trots öppet fönster. Både jag och bebis är dyngsvettiga :crazy:

Min mamma och svärmor, som båda var mammor på 70 talet, säger båda att man kan ge en liten bebis vatten. Men vad jag har förstått räcker det med att amma?! Som vuxen måste man ju dricka mycket vatten, men hur är det med en bebis. Naturligtvis får han ju amma när han vill, men är det fel att ge lite vatten???

Om man kan ge vatten, hur är då bäst? På sked, eller ur flaska? Hur mycket? Hur kallt? 37 grader eller?

Era erfarenheter mottages gärna!! :)

Sv: Ge vatten till tvåmånaders bebis?

vad jag förstått så ska det räcka att amma! var väl en tråd här för ett tag sen om just detta...

jaja kommer nog nån annan som har bättre koll på läget.

Det är fullt tillräckligt att amma, men skadar inte att ge lite vatten.
Jag gav rumstempererat vatten ur nappflaska

Mitt barn har ännu inte kommit, så mina erfarenheter är ganska minimala. Har dock funderat på detta själv och bestämt mig för att det ju inte skadar att erbjuda vatten. Om barnet dricker så blir det ju inte otörstigt på att amma uppenbarligen. Alla mammor har ju inte likadan mjölk.

Min BVC-sköterska sa att jag inte skulle ge vatten utan amma lite extra istället.

Tack för svaren!
Tänker också som så att det iallafall inte kan vara skadligt att ge lite vatten. Om han vill ha så att säga.

Det räcker med att amma. Räcker även om man är utomlands osv.
Ger man ersättning kan det ev behövas lite vatten?

mjölken anpassar sig efter bebisen (ålder på barnet, hur det ammar osv). :)
Men lite vatten är nog knappast skadligt, däremot tror jag inte det är bra att erbjuda vatten "stup i sju" ("salter" osv i amningen?).

Vattnet i sig är inte farligt. Men barnet har väldigt liten mage i förhållande till hur mycket energi som behövs. Vatten tar upp onödig plats, dvs inget näringsinnehåll. Det bästa är att magen fylls med energi.

Precis så sa min BVC sköterska också.

Det gäller både vid bröstmjölk och ersättning sa hon, man kan ge lite vatten på en sked om det är väldigt varmt och bebisen vill svalka av munnen men annars är det fri tillgång på modersmjölk/ersättning som gäller och man ska inte fylla så små magar med vatten enligt henne ( eftersom, precis som du skriver så saknar vatten näring )

Liknande trådar

Gravid - 1år altså det är jävligt varmt ute om ni har märkt det.. jag har märkt det. Och det är varmt om nätterna med. Moa har jobbigt med...
2
Svar
20
· Visningar
2 180
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar