Ge Soja till häst..

Sv: Ge Soja till häst..

Soja är bara soja, det är inget sammansatt foder. Handlar du hos Granngården så har de nog bara en säck att välja på.
 
Sv: Ge Soja till häst..

Det är krossade sojabönor (sojamjöl). Finns i säckar att köpa som det står ovan. Vädigt drygt och räcker i månader.
 
Sv: Ge Soja till häst..

*lånar*

Är soja ett gott foder? Fundera på att fylla ut foderstaten med det, men har en lite kräsen häst :o :D
 
Sv: Ge Soja till häst..

Har fått tips om att ge soja till min häst för att få upp hullet.

Vad rekommenderas av soja och lusern? Är det nån skillnad att ge det nu på sommaren gentemot vinterhalvåret?
 
Sv: Ge Soja till häst..

Det är ganska stor skillnad på soja och lucern.

Lucern innehåller ca 110 g smrp/kg foder och kan i princip ges i obegränsade mängder -så länge foderstaten är balanserad- eftersom det är ett grovfoder strukturmässigt.

Soja innehåller ca 380 g smrp/kg foder, och det är lättsmälta proteiner som hästens matsmältningssystem egentligen inte är gjort för att ta hand om. Därför ska man inte ge mer än 100 g/100 kg häst varje dag, vänja in det mycket långsamt och vara observant på hur hästen klarar det.

Jag föredrar helt klart lucern så långt det räcker till!:)
 
Sv: Ge Soja till häst..

pinky skrev:
Det är ganska stor skillnad på soja och lucern.

Lucern innehåller ca 110 g smrp/kg foder och kan i princip ges i obegränsade mängder -så länge foderstaten är balanserad- eftersom det är ett grovfoder strukturmässigt.

Soja innehåller ca 380 g smrp/kg foder, och det är lättsmälta proteiner som hästens matsmältningssystem egentligen inte är gjort för att ta hand om. Därför ska man inte ge mer än 100 g/100 kg häst varje dag, vänja in det mycket långsamt och vara observant på hur hästen klarar det.

Jag föredrar helt klart lucern så långt det räcker till!:)
Tack för ett jättebra svar!
Bara funderade på om bägge produkterna ger henne proteinknutar?
Hon har lätt för att få det. Ska man öka lite på träningen då kanske. Annars kommer hon ju se ut som en prickigkorv! :o
 
Sv: Ge Soja till häst..

Det beror ju helt på hur mycket protein du har i totalfoderstaten, alltså vad även ditt hö innehåller.

"Proteinknutar" är ett omtvistat ämne, där det verkar vara svårt att bevisa att de beror på just protein, och i så fall vilket protein...

Soja kan väl vara tveksamt om det öht behövs till en häst som går på bete på sommaren, ett normalt bete är mycket proteinrikt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
552
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp