Ge smärtstillande och penicillin i samma kanyl?

Sv: Ge smärtstillande och penicillin i samma kanyl?

Instämmer, man råkar inte sticka i en sena av otur, typiskt exempel på att inte kunna sin anatomi. Nu ger jag inte iv injektioner så ofta, däremot tar jag prover då o då. Skillnaden mellan sena o ven känner jag med fingrarna utan att ens titta.

Jag erkänner, du har provocerat mig.

Att sticka i en ven eller intramuskulärt i stället för att hamna i en sena eller en nerv (som du skrivit i ett tidigare inlägg) handlar inte om att "kunna sin anatomi".

Att inte av misstag sticka i en sena handlar som du skriver här om att känna skillnaden med fingret.
Blodkärl ligger ofta precis bredvid varandra och bredvid nerver, exempelvis i ljumsken på människa (inte för att det är så vanligt att man tar prover i varken artär eller ven i ljumsken, men läkare gör det ibland när man inte får napp i handleden om man ska ha artärgas). Det syns verkligen inte från utsidan hur anatomin ligger. Om artären ligger en milimeter åt höger eller vänster. Man känner med fingrarna. Man tänker sig inte en anatomikartan (och jo, jag har tagit sådana prover - däremot är jag kass på att sätta venflon eller ta venösa blodprover eftersom det inte tillhör mina arbetsuppgifter och jag överlåter det till dem som kan bättre).

Att sticka intramuskulärt handlar om att veta var muskelbuken ligger.
På ett ungefär.
Men man kan inte veta var de fina smärtnerverna ligger i huden.
Sådan detaljerad anatomi kan man inte veta, tror du att smärtfrihet vid stick handlar om att kunna anatomikartan så visar du bara din brist på insikt och inte någon djupare kunskap om människoanatomi.

Injektioner ger jag i skinkan eller på lårets ut/framsida, på ställen där inga nerver går, ej heller senor, pratar naturligtvis om de större senorna o nerverna.
IB prover tas o injektioner ges där pt har bäst vener för ändamålet, ofta i armvecken o ibland på handryggen eller fötterna, gamla pundare b rukar kunna visa själv var det är enklast att sticka.
Nä jag ger depåneuroleptika så är ju patienterna med på det o slåss iaf inte emot, vi är väldigt duktiga på att övertala.
Det är en annan femma nä det handlar om regelrätta tvångsinjektioner. mot patientens vilja.

Vid tvångsinjektioner är det en annan femma, ibland samarbetar de under protest, de har inte så mycket att säga i det läget, det handlar då om akuta utbrott av psykoser av olika slag som måste brytas omedelbart. De får du Ciccordinol Accutard samt stesolid eller Dormicum eller Phenergan., då använder alla vi här samma kanyl, bl a för att minska stressen/traumat hos patienten att bli tvångsinjicerad, oftast i bälte för att inte skada sig själv eller andra.

Dessa preparat får ges i samma kanyl, mne preparaten skall inte hamna på samma ställe.

Jag har tidigare gett, o låtit hästägare ge,finadyne/cronyxin im en massa gånger o ser det inte som spec smärtsamt. Anledningen till att man bör undvika det är att det kan ge fruktansvärt fula reaktioner.
PL

Jag har tidigare gett, o låtit hästägare ge,finadyne/cronyxin im en massa gånger o ser det inte som spec smärtsamt. Anledningen till att man bör undvika det är att det kan ge fruktansvärt fula reaktioner.
PL

Fula reaktioner? Vad menar du,kan hästen bli dålig? :eek: Är Cronyxin (8 ml/1 gång om dagen) han får...

Fula reaktioner? Vad menar du,kan hästen bli dålig? :eek: Är Cronyxin (8 ml/1 gång om dagen) han får...

Fula reaktioner på injektionsstället. Alla im-injektioner kan ge reaktion på stället där man injicerar. Men vissa substanser lättare/mer än andra. Och däribland då tydligen cronyxin & finadyne. (även om jag peppar peppar har haft tur. Dock bara en jag sprutat, hon hick inte få i oralt med mindre än dagligt krig)

Ok,har inte fått någon reaktion än,tror att jag inte ska ge det längre nu... Veterinären sa aldrig hur många dagar hästen skulle ha Cronyxinet,bara penicillinet (8 dagar).... Han har fått Cronyxinet Tis,Ons,Tors,Fre,Lör... Ska ha penicillinets sista dos på Tisdag.

Skrev jag inte det?
"på ställen där inga nerver går, ej heller senor, pratar naturligtvis om de större senorna o nerverna."

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 052
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 780
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundhälsa Försökt få tag på veterinären, men kommer inte fram då ”tidsbokningen och rådgivningen är full”. Hur som, var in och röntgade min tik...
Svar
11
· Visningar
3 268
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 958
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka