Ge smärtstillande och penicillin i samma kanyl?

Fibusen

Trådstartare
KAN man göra det? Fick något smärtstillnade som ska ges i muskeln,likaså penicillinet,och jag tänkte om man kunde använda samma kanyl för att slippa "sticka sönder" honom? Annars blir det ju två kanylsättningar om dagen i 8 dagar...

Eller är det inte bra att "blanda"? Kanske måste sätta två kanyler iaf? Vet inte om jag hinner få tag på veterinären innan jag ska ut i morgon bitti...

Sv: Ge smärtstillande och penicillin i samma kanyl?

Du kan använda samma kanyl o samma ingångshål, men ändra vinkeln så att preparaten hamnar på vart sitt ställe i muskeln.

Kanon! Tusen tack! :bow: Då är det bara att vinkla om den lite då? Skönt,då behöver jag bara sticka en gång om dagen.

Du drar tbx kanylen en bit, dock ej ut genom huden, håll samtidigt kvar ditt grepp på huden med den andra handen, stick sen in igen i en annan vinkel.
Du skall ju ha ett tryck/grepp på huden så att sprutkanalen bryts när du tar ut kanylen, så att den injicerade vätskan inte rinner ut igen.

Kan man verkligen det?

Om man ska ge 40 ml PC brukar jag iallafall ändra o spruta 20 åt 2 håll.
Det är ju en ganska stor mängd o kan man "blanda" alla preparat?

Jag har sprutat i korsmuskulaturen om den ska ha flera.

Som regel kan man det. De rosa eller mörkgrå kanylerna som används är ju ganska grova så det blir inga problem. Om preparaten inte passar ihop kan det ske en kristallisering men den problematiken slipper man ju om man riktar om kanylen.
Vill man vara petig och skölja rent, kan man spruta lite natriumklorid mellan de båda preparaten.

Jag riktar ju om kanylen på PC-n.

Sen jag fick spruta cronyxin i.m så är jag anti allt sprutande:eek:
Det gör ont o ska inte sprutas så.

Det gör ont o ska inte sprutas så.
Är en 40 kgs människa mindre smärtkänslig än en häst? Skulle inte tro det.
Rätt placerad känns knappt nålsticket öht, om inte individen är extremt smärtkänslig eller i panik. Utöver själva sticket så är det viktigt att ha rätt teknik, dvs att man injicerar långsamt o helst på en avslappnad muskel.
En individ som har spasmer, kämpar emot etc så känns injektionen mycket mer, dessutom så uppkommer smärtsamma blåmärken då.

mvh
Vallis som inte injicerat djur på flera år, dock händer det då o då att jag tvångsinjicerar patienter med antipsykotiska medel samt sederande. Kan man sin anatomi så sticker man inte i en nerv, eller för den delen i benhinnan.

Red, såg just att jag kanske missuppfattat ditt inlägg så förtydliga gärna.

mvh
Vallis som inte injicerat djur på flera år, dock händer det då o då att jag tvångsinjicerar patienter med antipsykotiska medel samt sederande. Kan man sin anatomi så sticker man inte i en nerv, eller för den delen i benhinnan.

[]

Nej men ingen kan se var nervändsluten sitter på hudytan -varken på häst eller människa. Så väl "kan man inte sin anatomi"!
Råkar du hamna precis vid ett nervändslut känns det mer, hamnar du på maximalt avstånd, känns sticket mindre.

Rätt placerad känns knappt nålsticket öht, om inte individen är extremt smärtkänslig eller i panik. Utöver själva sticket så är det viktigt att ha rätt teknik, dvs att man injicerar långsamt o helst på en avslappnad muskel.
En individ som har spasmer, kämpar emot etc så känns injektionen mycket mer, dessutom så uppkommer smärtsamma blåmärken då.

mvh

Helt OT men, sådär säger sjukvårdspersonal jämt och det är lögn, lögn och förbannad lögn. I alla fall i mitt fall. Oavsett hur och när det sticks så gör det ont så in i helvete och då räknas jag ändå som väldigt smärttålig i övrigt.

Sjukvårdspersonalen borde sticka sig själva lite oftare så får vi se vad de säger sedan :devil:;)

Jag satte allt i samma kanyl,8 ml smärtstillande (som jag glömt namnet på),sen riktade jag om lite och gav 30 ml penicillin.

Hästen är kanon att sticka,det värsta han gör är att han rycker till precis vid sticket,men sen blir han lugn igen,så det är ingen kamp med spända muskler eller så.

Veterinären sa nämligen att ju mer man sticker,desto större chans att drabbas av penicilinchock,eftersom man sticker sönder hästen kan det då komma ut i blodet genom ett gammalt sticksår,även fast man kollar så det inte kommer upp blod direkt i sprutan,och jag är ju LIVRÄDD för det så ja,det vore ju skönt att slippa sticka två gånger om dagen. Jag ger på varannan sida på halsen också för att undvika det..

Helt OT men, sådär säger sjukvårdspersonal jämt och det är lögn, lögn och förbannad lögn. I alla fall i mitt fall. Oavsett hur och när det sticks så gör det ont så in i helvete och då räknas jag ändå som väldigt smärttålig i övrigt.

Sjukvårdspersonalen borde sticka sig själva lite oftare så får vi se vad de säger sedan :devil:;)

Åh vad jag håller med. Bara för att man inte visar något betyder inte det att det är "smärtfritt". Man har ju lärt sig bita ihop.

*KL*

ANg kunna sin anatomi osv. Så när de på onkologen skulle sätta in en infart på mig råkade de sätta den rakt i en sena. SMÄRTA var bara förnamnet.. Försök nummer två gick utmärkt väl.

Jag tror knappast att de råkade sätta den i en sena var för de 'inte kan sin anatomi' eller liknande, utan helt enkelt otur?

Ang hur mycket stick känns så jag är sjukt stickkänslig, svårstucken och dessutom rädd. Mardrömspatienten att sticka med andra ord. Beroende på vem som sticker och troligen dagsform hos den som sticker kan det dock de där underbara gångerna knappt kännas alls :love: Andra gånger är det en ren mardröm.. :crazy:

mvh

Jag menar själva Cronyxinet. Det ska ges i.v.

Lite offtopic*
Ang. att råka sticka i senan så ska man kunna känna skillnaden som utbildad sjukvårdspersonal. Jag gissar att personen som skulle sätta infarten var utb. ssk dessutom. Jag som "bara" är undersköterska på sjukhus skulle inte förväxla en ven m en sena.

Lite offtopic*
Ang. att råka sticka i senan så ska man kunna känna skillnaden som utbildad sjukvårdspersonal. Jag gissar att personen som skulle sätta infarten var utb. ssk dessutom. Jag som "bara" är undersköterska på sjukhus skulle inte förväxla en ven m en sena.

Instämmer, man råkar inte sticka i en sena av otur, typiskt exempel på att inte kunna sin anatomi. Nu ger jag inte iv injektioner så ofta, däremot tar jag prover då o då. Skillnaden mellan sena o ven känner jag med fingrarna utan att ens titta.

Ang senstick så ja det var en SSK.
Nu vet jag inte om det spelade in, men jag har små kärl och svårstucken. De brukar sätta "barnnålar" på mig. Dessutom brukar de nästan undantagslöst sätta infarter i vä armveck eller handrygg.

Nu var det en rtg där det skulle sprutas in kontrast. Ska sitta normalstor infart i hö arm. De försökte första sån rtg jag gjorde tio ggr, flera olika, innan de tyckte att nu struntade de i reglerna och nu satte de den i vä.

Så onkologsköterskan hade ju samma problem, vet inte om det var därför den hamnade i sena? Ingen har varken för eller efter stuckit mig i sena tack och lov. Inte heller hon som flera gånger efter och innan stuckit mig/försökt sticka mig (det är ju lite olika hur bra det går, oavsett vem som sticker :S)

Är inte cronyxin och finadyne samma verksam substans?

I.m. finadyne har jag gett till annars allmänt 'pipig' häst när saker gjorde ont eller kunde tänkas göra ont, och utan ens en öronvinkling.

Så kanske är individuellt hur ont/inte ont en i.m. injektion av det är?

KAN man göra det? Fick något smärtstillnade som ska ges i muskeln,likaså penicillinet,och jag tänkte om man kunde använda samma kanyl för att slippa "sticka sönder" honom? Annars blir det ju två kanylsättningar om dagen i 8 dagar...

Eller är det inte bra att "blanda"? Kanske måste sätta två kanyler iaf? Vet inte om jag hinner få tag på veterinären innan jag ska ut i morgon bitti...

Enligt min vän som är veterinär så ska man absolut byta kanyl. Jag hade inte blandat ens om de sagt att det var okej. Känns så enkelt att byta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 052
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 780
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundhälsa Försökt få tag på veterinären, men kommer inte fram då ”tidsbokningen och rådgivningen är full”. Hur som, var in och röntgade min tik...
Svar
11
· Visningar
3 268
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 958
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka