Ge mig ett råd..

N

Nykvist

..angående bett.. Min 4 åriga fjordvalack är väldigt stark och vill inte gärna sakta av från galopp till trav, från trav till skritt. Jag mår dåligt av av att hålla/dra honom hårt i munnen..Rider nu med vanligt smalt tränsbett.. kan jag använda ett pelhambett på honom fast han är så ung? Förstör jag munnen mer av det bettet än av att dra honom hårt i munnen med smalt vanligt bett?
Annars är han hur fin och snäll som helst :smirk:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ge mig ett råd..

hejsan jag hade samma problem med min unghäst förut också men då lät jag en kiropraktor och tandraspare kolla igenom min unghäst .hästen hade nåt konstigt i ryggen så han fick ont när han saktade av och så hade han en varg tand som satt och gjorde ont.Så vi fixade varg tanden och kiropraktorn gav hästen behandling varje månad och förra året sa min kiropraktor åt mig nu kan du rida och nu rider och tävlar jag med hästen i dressyr och hoppning.:d

Tack för svaret!
Men han har nyligen gått igenom en vet. besiktning utan några anmärkningar... Det borde inte vara nåt sånt.. Tror mest att han testar mig och är trotsig..

Testa ett pessoabett. Red en stark fjording som gärna sprang iväg men lungnade sig när jag bytte till ett pessoabett. Jag fick mer kontroll än med ett vanligt tränsbett som hon hade förut.

Varför vill han inte sakta av? Är det för att det är jobbigt/arbetsamt, eller för att han tycker det är kul att springa?

Jag skulle öva på ex. ridbana först, med att göra några avsaktningar varje ridpass. Då kan ni båda träna på att ha så lite tygelkontakt som möjligt. Kanske lyssnar han bra på ditt säte? Jag kan göra halt på min häst genom att spänna bäckenet på ett visst sätt, t.ex. kanske kan du testa ett bettlöst alternativ, om det är så att han blir irriterad av att ha bettet i munnen? Jag skulle dra mig länge för att använda ett skarpare bett när något inte fungerar- problemet sitter sällan där.

Det är när vi närmar oss stallet på vägen hem som han inte saktar ner..Men jag ska träna honom mer på banan, han är riktigt duktig annars, styr honom mest med skänklarna så han lyssnar ju bra då..

Aha! Då är det förmodligen för att han vill hem till kompisarna/maten. Att öva på ridbanan är nog bra. Ett annat alternativ är att du tar en bit av vägen/stigen som leder hem. När du är på hemväg vänder du hästen som om ni är på väg bort, och övar t.ex. trav-skritt. Sedan vänder du hemåt, gör samma övning. Det kanske räcker med 20 meter väg, men tänk på det som din dressyrbana. Och du vänder INTE hemåt förrän han har gjort en fin avsakting på hemvägen, förstår du hur jag menar? Om det absolut inte går när du rider så får du kanske sitta av och göra samma sak från marken. Nöj dig med en fin avsaktning första gången, öka på mer nästa gång. Jag har aldrig provat detta själv, men kanske kan funka?

Om du låter honom springa på på hemvägen belönar han ju sig själv, fast han inte sköter sig.

Aaa, ska testa imorgon.. Självklart vill han hem till polarna, dom finns ju alltid kvar varje gång han kommer tillbaka, tycker att han borde ha lärt sig det nu.. Fast det är nog mycket trots och spring i benen på honom just nu.. kommer att ha kvar det vanliga bettet och jobba mer med honom.. Tack för rådet, skönt att ha någon att fråga när jag inte kan ge mig själv några bra svar och ideer;)

Om det även är i dressyren, alltså inte bara på hemvägen på uteritter så har jag ett råd:
Tänk det som en övergång till trav eller skritt, inte som en förhållning. Man kan lära hästen att när man förhåller det framben som är i marken (genom kramning på den tygeln) betyder det att den ska sakta ner till en annan gångart. Om den är väldigt "hård" eller framåt kan man få ta väldigt tydligt ibland från början för att den ska förstå men när den väl lärt sig brukar kramningarna räcka och man slipper dragkampen.
Från trav till skritt: kramning i tyglarna i takt med att frambenen slår i marken kramning höger-kramning vänster, ett-två-ett-två dvs i tvåtakt eftersom det är trav. När du gjort ett par kramningar i varje tygel börjar du öka styrkan om du inte får någon effekt. Går det så långt så man känner att man rycker kan det vara bra att förtydliga genom ett snabbt, starkt tygeltag istället (eventuellt med bägge händer om den har svårt att förstå) till slut kommer hästen sakta av till skritt. Öva detta några gånger tills du slipper komma till någon högre fas utan att det räcker med tydliga kramningar för avsaktning. Om hästen blir framstupa kan man förstärka med "sätta sig tungt" dvs bromsa även med sitsen.
Ska man sedan göra detta i galopp är det samma princip med skillnaden att takten blir annorlunda iom att hästens takt är annorlunda. tre-fyr.... tre-fyr....tre-fyr.. blir det snarare, dvs kramningarna kommer ganska snabbt efter varandra men däremellan ett litet uppehåll. Om du lär dig känna (se till en början) när hästen sätter ner sina framben blir timingen lättare.

Den största fördelen som jag ser det är att dels är det ganska logiskt för hästen, att den ska sakta av när man förhåller frambenen, och dels hinner den inte spjärna emot iom att man bara kramar. Så fort man börjar dra i tyglarna riskerar man en dragkamp.

På uteritter när hästarna är pigga försöker jag omvandla lite energi uppåt, och så sätter man en gräns som hästen ska hålla sig inom. Den ska såklart lyssna på dina förhållningar, gör den inte det får man ta i på skarpen, men framförallt vill jag att de ska hålla sig inom den gångart jag valt och i trav/galopp har jag även som regel att den ska hålla det tempo jag valt. Det blir väldigt mycket påminnelser och tillrättavisanden till en början men huvudsaken är att hästen känner sig fri när den då går inom ramen och tempot man valt. Gärna helt utsläppta tyglar. Ta-lätta, ta-lätta och alltid när hästen går som man bad den om utan att accellerera så får den fria tyglar.
MEN för att jag öht ska börja trava eller galoppera på hemväg vid uteritt ska hästen alltid lyssna på förhållningar. Visst att man måste ta mycket tydligare förhållningar när hästen är framåt men jag ska veta att den respekterar hjälpen innan man ger sig på något sådant.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 800
Senast: Bri
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar