Ge mig ALLT!!

kingkong

Trådstartare
Hej islandsfolket. Jag har fått veta att min häst har fått spatt som är ganska långt gången och fått rådet att ta bort honom. Nu vet jag inte så mycket om spatt men har förstått att det är vanöigt bland islänningar. Hur vet man att en häst kan leva vidare med sin spatt och en annan inte???
om nu leden vuxit samman har den inte ont sen- eller hur vet man det??
snälla ge mig allt ni kan!!

Sv: Ge mig ALLT!!

Om leden vuxit ihop (ankylerat) eller ej syns på röntgen. På en del hästar växer aldrig leden ihop, det är det som gör ont om jag förstått rätt. När leden växt ihop helt har den inte ont, däremot kan den bli stelare eftersom alla lederna normalt är glidleder. Stelheten blir störst om den översta leden växer ihop eftersom den är mest rörlig.

Jag tog bort min islandshäst just för spatt. Hon hade så ont, det syns så bra. Hade svårt lägga sig o om hon gjorde det kom hon knappt upp. Inget liv för en häst. Det bästa är att vara seriös mot hästen och låta den slippa lida.

Om hästen inte har problem av sin spatt är det vanligt att de döms ut å triangelmärks, men har de ont ska man tänka på hästens bästa å låta ta bort den.
Lyssna på veterinären, de brukar vara bra på att märka när hästen har ont, om inte ägaren märker,tex vid böjprov.
Som ngn annan skrev finns det andra tecken på att hästen har ont, den kan oxå bli sur å vresig, som vi oxå blir när vi har ont.

Hur vet man att en häst kan leva vidare med sin spatt och en annan inte???

Det kan veterinär se på röntgenplåtarna, om inflammationen är agressiv eller inte . På hur många nivåer hästen har drabbats på, det vanligaste är nog att den drabbas på 1 nivå först men att spatt sen kan spridas vidare till de andra nivåerna.

Om hästen har spatt på 1 nivå med lindrig inflammation, då finns goda förutsättningar att den kan gå tillbaka. Men har hästen spatt på flera nivåer med kraftig inflammtion, så brukar veterinär rekommendera avlivning pga den smärta hästen utsätts för.

Spatt är en torr kronisk inflammation i hasledens glidyta (3 st), genom att den är kronisk så går den inte bort även om åkomman kan hamna i ett vilande stadium.

han är rönktad och konstaterad att det så gott som vuxit ihop och han var lite urkalkad. är det nån som provat flexijoint eller b.o.t hasskydd mot det här?

Men antagligen med fortsatt och pågående inflammation, för även om en nivå växer ihop kan inflammationen fortsätta just därför att den är kronisk och med urkalkning som följd.

Det var aldrig tal om utdömning eller triangelmärkning när min pålle fick spatt konstaterat. Låg spatt på ett ben, 10 dar medicin sen skritt nåt tag sen var det bara att rida på så mycket han orkade. Idag några år senare ORKAR han mycket och rids 5 dar i veckan och har inte ens sin rörelsestörning kvar. Så det finns alla varianter :)

Man behöver ju inte döma ut sin häst om den har spatt.Om spatten blir bättre, alltså symptomfri så vinner man mer på att inte döma ut hästen då man fortfarande kan använda den till tävling tex, samt ha en bra försäkring på den.

Jag vill ju helst inte ha en ny häst. jag vill ju helst att det ska finnas NÅGOTatt göra åt det här. Vad tycker ni?+ Vet sa att jag skulle åka hem och fundera och låta han gå över sommaren och att vi skulle höra s av till hösten. men om hon nu menade på att han hade ont av detta varför fick han inte då något smärtlindrande om han nu skulle gå ca två mån till med detta??? Jag har läst den sidan om spatt och hur många gånger jag än läser så kan inte jag komma fram till att han är dödsdömd.Om nu leden snart vuxit ihop och han slutar halta,är det inte bättre att hålla igång honom då?

Ja visst, helst lösdrift så han aldrig står och stelnar till. Men du måste se hur han ser ut om han haltar och så. Min slutade halta efter 10 dar Quadrisol. Han går nu ute 24/7.

*lånar knapp*

Får jag hoppa in med en fråga, det är fritt för vem som helst att svara...

Visar alla spatthästar hälta eller kan det enbart visa sig som en svag rörelsestörning? Kan denna rörelsestörning visa sig enbart i vissa gångarter?

Visar alla spatthästar hälta eller kan det enbart visa sig som en svag rörelsestörning? Kan denna rörelsestörning visa sig enbart i vissa gångarter?

När det gäller spatt finns kan hästen uppvisa allt ifrån gravhälta, till absolut ingenting om man inte granskar ingående. Oftast brukar mycket lindriga symptomer visa sig som en stelhet, detta brukar inte alla se och därför är det inte ovanligt med hästar som har haft spatt och hmnat i ett vilande läge.

Rörelsestörningen behöver inte alls visa sig i alla gångarter, detta brukar nog vara väldigt individuellt. För hästear med flera gångarter än 3, kan många gånger bli väldigt ovilliga till trav pga stelheten i hasen. Men detta är inget generellt igenkänniingstecken, bara så att någon inte drabbas av hästhypokondri igen menar jag. :D

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar