Ge mat två eller fler gånger per dag?

Sv: Ge mat två eller fler gånger per dag?

Det är olika hur man kan utfodra sin hund eftersom dom är individer. Ungtiken jag har kan jag inte ha fri tillgång till för hon äter ihjäl sig. Jag utfodrar mina hundar 4ggr/dag och det funkar bra så länge jag är hemma. Det är bara kinesen jag har som äter 2ggr/dag, Setterhanen får uppdelat 3ggr/dag och tjejerna får 4ggr/dag. Dels för att den äldre tiken är dräktig och ungtiken mår bättre av 4ggr/dag. Hon är mindre gasig och rapig.

Mina föräldrars jakthundar får mat en gång om dagen, på kvällen. Min egen vovve har mat stående framme hela tiden och äter så mycket som han behöver. Försökte med fasta mattider innan, men det funkade inte, han vill inte äta på morgonen, förmiddagarna, suck! Så eftersom vi bara har en hun nu så funkar det bra att han får äta när han själv vill.

Känns annars som att två till en gång om dagen skulle vara optimalt.

Min hund har fritillgång. :idea:! Han får ett mål mat på morgonen som brukar vara slut till eftermiddagan då får han lite till eller så får han rester från vår middag .
Chico har glansig och fin päls! Hullet är bra det med .

Mvh
Emma

Två gånger om dagen:)

Mina unghundar får 3 mål mat om dagen länge. Tills drygt 1 års ålder. För de är hungriga hela tiden.

Går det för långt mellan måltiderna så kräks mina hundar galla. De skulle inte palla att få mat en gång per dag eller en fastedag i månaden.

Jag pratade med en fodertillverkade som gått ut med att ge mat 1 gång per dag. Men han sa att till sina egna Labradorer så gav han 2 ggr per dag just för att de också spydde galla av hunger. Det har alla våra retrievers gjort.

Så hundar är olika och man får kika på vad som passar ens egen hund.

Min hund (6 månader) äter mat 1 gång/dygn

Jag har blivit lärd att det optimala för vuxna hundar är mat 1 gång/dag med en fastedag i veckan.

Helt riktigt så är jag också lärd fast jag ger 2ggr per dag men har en fastedag i veckan.

Min labbe började må dåligt å kräktes av hunger, va givetvis hos veterinären och kollade upp så det inte va något annat som spöka ade. Skulle då ge honom mat 4 gånger om dagen. Och han fick det i ett år ungefär, sen hann jag inte med att passa mattider helatiden, så nu får han 3 ggr. Fungerar jättebra. Taxen min har fri tillgång, då han är en småpysslare med maten och tar ett pyller då å då när det passar.

Så vad jag tycker så passar det för en matglad hund att få maten uppdelad på några gånger om dagen, så den inte kastar i sig det.
Särskilt om det är en stor ras som ska ha rätt mycket mat. Vet inte vad det kan bli för sjukdomar av det, men kanske magsäcksomvridning och kolik eller nåt i den stilen..

För det mesta har jag gett mina vuxna hundar mat två gånger om dan, och de har ätit upp allt på en gång. (När vi försökte bryta omplaceringens matfixering fick hon dock mat ofta och lite) men sedan rottisen blev ensamhund har jag lagt märke till att hans matvanor förändrats. Tanken är att han ska få mat två gånger om dan (ibland blir det dock 1 eller 3 beroende på omständigeter som dålig kommunikation) men istället för att äta allt när han får det så tar han ett par tuggor före och efter varje promenad.
Han äter alltså helst kopplat till aktivitet och det verkar som han reglerar sitt matbehov bra själv, är det lite aktivitet så äter han mindre. Han ska helst inte gå för länge utan mat (tex fastedag) för man hör hur hans mage kurrar och lever om.

(vilket inte stämmer överens med vargar/vilda hundar. De ska proppa i sig så mycket de bara kan när de får chansen)

Svårt att ge ett exakt svar tycker jag iaf. Mina äter 2 gånger om dagen. men ibland bara en.

Finns nog lika många svar som människor. Visst ska man lyssna på veterinärer men man ska ju även kolla på hundarna. Mina hundar är i bra hull (settern liiite rund dock, men det beror på "småätandet":crazy:) men dom mår jättebra och är pigga och glada. Så så länge dom inte faller ur eller blir för tjocka så gör vi inga försök att ändra deras matvanor

Min Beauceron är 16 månader och äter 3 ggr per dag, Royal Canin Maxi Junior. Själv tycker han att det är alldeles för lite och för sällan, han går och dänger i matskålen så vi får ta bort den mellan målen. Skulle han få mat en gång per dag och FASTA en dag i veckan, tror jag han skulle flytta!! Nä, inte flytta då, men jättedeppad skulle han bli. Han är fullständigt besatt av mat! Jag skulle vilja gå ner till 2 mål om dagen, men vet inte hur. Han är värre än den värsta Labrador när det gäller mat!

Ni ska naturligtvis ge era hundar mat lika ofta ,som ni själva stoppar in något i munnen !
Skulle ni må bra av att äta endast 1 mål/dag ?
En hund /häst /människa ska äta lite och ofta!
Annars magsårsproblematik !
Att ge endast 1 mål mat /dygn är förkastligt -risk för magomvridning,etc.etc.
Att inte ge mat 3-4 ggr/dag bottnar bara i lättja !

Om hunden faktiskt inte äter mat 3 eller 4 ggr om dagen då?

Är dom också lata då? :angel:

magomvridning kan ske om hunden aktiveras snabbt direkt efter ett mål tex, sen kan det ske av andra orsaker med, dock har jag aldrig hört talas om någon hund som fått magomvridning pga för få utfodringstillfällen.

Vad har du fått det ifrån?

Om du hade läst på lite, så hade du även sett att en människa, en hund och en häst har olika matsmältningssystem. En hund är även köttätare, en människa allätare och en häst gräsätare, de är uppbyggda på olika sätt.

Senast ändrad:

Magomvridning drabbar mest större raser, med djup bröstkorg och sker oftast efter större mat/vattenintag och aktvitet därefter, men det kan även uppkomma av stress i kombination med större mat/vattenintag.

För att minska risken för magomvridning på dessa raser, bör de ges mat minst 2 (och helst fler) ggr/dag.

Precis.

Min vet menade att det som spelade större roll just kring detta, var utfodringsritualerna, alltså vad hunden gör efter mat/större vattenintag hade större betydelse än hur många gånger de får mat.

Jag lägger upp mat (torrfoder) på morgonen så får han gå och äta lite då och då när han känner för det.. ^^ Han äter ändå aldrig upp allting samtidigt.

Precis så funkar det hos oss också. Han väljer själv när han vill äta - oftast äter han på kvällen eller natten

Jag ger mina hundar 2 ggr/dag - efter promenad/arbete. Mina hundar lägger i regel också in en egen fastedag.

Så som jag har fått lärt mig genom åren efter återspegling av hundflocken - så skall hunden inte ha tillgång till maten som den vill. Höll också på den linjen innan jag var på hundkurs gällande utfodring och kommunikation. Bra kurs förresten :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 867
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 884
Senast: monster1
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat