Ge mat två eller fler gånger per dag?

M

Mariika

Har funderat en del på vad som egentligen är bäst för en vuxen hund.
När jag var hos veterinären för tre månader sen sade hon att jag kunde dra ner till två måltider om dagen om, ja om tre månader (nu alltså). Jag har däremot funderingar på vad som egentligen är bäst? Jag haft hund nu i snart fyra månader, så jag kan tyvärr inte kalla mig proffs :o.

Jag vet däremot att två mål om dagen förmodligen är det vanligaste att ge vuxna hundar, men är det det bästa? eller handlar det om mänsklig lathet eller bristande tid att ge ett mål mitt på dagen?

Jag har läst en hög med hundböcker nu, och i de äldre versionerna har jag t.o.m läst att vuxna hundar enbart skulle ha ett mål om dagen, något som alltså har ändrats genom åren.

Jag har möjlighet att fortsätta ge Kenzo lunch mitt på dagen, men vad är egentligen det bästa? två eller tre gånger om dagen? (har inte så stor kunskap om hundars magsäck, och har fått höra flera olika versioner) :confused:

Sv: Ge mat två eller fler gånger per dag?

Min hund (6 månader) äter mat 1 gång/dygn

Jag har blivit lärd att det optimala för vuxna hundar är mat 1 gång/dag med en fastedag i veckan.

Av ren nyfikenhet :), varför en fastedag?

Det är olika vad hunden tycker också tror jag :). Min vovve åt tre gånger som valp och ganska snabbt ändrade jag det till 2 gånger eftersom han inte hann bli hungrig mellan målen.

När han var runt 1,5 slutade han äta på morgonen och även på kvällen, så jag serverade maten mitt i natten när jag kommer hem från jobbet och då åt han kanon. Han har ätit på natten sedan dess så det blir bara ett mål om dagen och det trivs han bra med :).

Själv tycker jag 2 mål mat per dag är det bästa, blir inte så mycket på en gång då. Men han får själv välja.

Av ren nyfikenhet :), varför en fastedag?

Den som lärt mig det sa att hundens matsmältningssystem inte är anpassat för att konstant ha föda att bearbeta, att det typ mår bra av att få vila ordentligt.
Kommer inte ihåg exakt, men han hade en bra och väldigt "självklar" förklaring, var dock 2 år sedan och mitt minne är kort :o

Det är nog olika från hund till hund....

Min hund får mat så fort han vill. Brukar bli 3 gånger om dagen med hundmat och nån gång med matrester/godis - typ grisöra eller dentasticks...

Schäfern som bor hos mitt ex äter en gång om dagen.

Den som lärt mig det sa att hundens matsmältningssystem inte är anpassat för att konstant ha föda att bearbeta, att det typ mår bra av att få vila ordentligt.
Kommer inte ihåg exakt, men han hade en bra och väldigt "självklar" förklaring, var dock 2 år sedan och mitt minne är kort :o

Det är lite av min fundering faktiskt. Jag är mer van med hästar än med hundar :o, och hästar har (som många förmodligen vet en liten magsäck och mår bra att utfodras flera gånger om dagen), en hund är ju ett rovdjur och äter i det vilda MYCKET när det erbjuds, för att de inte vet när nästa måltid blir.

Jag hade samma diskussion uppe på valpkursen, men fick inget "riktigt" svar, då sa tränaren att jag kunde ta bort ett mål när Kenzo började äta dåligt mitt på dagen, men Kenzo äter ALLTID och med STOR aptit och då ALLT som erbjuds :smirk:.

Nu är han 9 månader och ska enligt veterinären övergå till två mål per dag, men jag känner fortfarande inte att jag fått ett bra svar för det. :confused:. Fast det kanske är som du säger, om lite av mina funderingar, att de faktiskt är rovdjur och skall äta stora portioner för att sedan fasta???? :confused:

Min vuxna hund får mat en gång per dag och då och då en fastedag...sistnämnda väljer han dock själv oftast.

Våra äter 2 ggr om dagen. Min valp fick 3 ggr om dagen tills han vart 5 mån, sen dess har han fått 2 ggr om dagen som de andra 2 luvarna...

Mitt råd är att fortsätta göra som du gör! Om det funkar, så varför inte?
Vår hund får mat morgon och kväll, det funkar bra, innan han kastrerades (vid 5-6 års åldern) hade han fritillgång.
Det är olika från hund till hund.

Jag ger två gånger om dagen :) Plus godis och tuggben då. När jag bara hade en hund hade han fri tillgång och ibland kunde han strunta i att äta i flera dagar. Men nu får båda morgon och kväll och det fungerar bra!

Min halvvuxna tik serveras mat morgon och kväll.Oftast lämnar hon minst hälften av morgonmålet och äter desto mer på kvällen istället.Vad som är bäst vet jag inte men nu väljer hon ju själv

Jag måste nästan ge min vavva tre mål hela livet om han ska få i sig allt det han ska ha utan att kräkas. Och stora leonbergern har ju fri tillgång då hon inte får i sig nåt annars, hon är natt-ätare.

När jag tog min hund som valp åt hon 3 ggr/dag, sen började jag försöka ge henne 2 mål (morgon/kväll) men då kräktes hon oftast på morgonen för att magen blev "för tom". Fick då dela upp kvällsmålet på 2 mål och ge det ena vid "normaltid" och det andra just innan vi gick och la oss vilket kunde vara varierande tid ganska sent på kvällen/natten, då klarade vi oss utan morgon-kräkning...
När hon var runt 8-9 månader började jag ge henne två mål igen, morgon och lite senare kväll (runt 21) och då fungerade det, så numera äter hon 2 ggr per dag och jag kommer fortsätta med det - det verkar vara det bästa för henne. Skulle hon ha fri tillgång så skulle hon troligtvis äta ihjäl sig :angel:

Jag ger två gånger per dag men endast av den anledningen att det är svårt att få i min hund tillräckligt mycket på bara ett mål.

På jobbet får alla hundar mat en gång om dagen och fungerar bra på det.

Jag lägger upp mat (torrfoder) på morgonen så får han gå och äta lite då och då när han känner för det.. ^^ Han äter ändå aldrig upp allting samtidigt.

Vi har alltid gett mat 1 ggr/dag. Varken mer eller mindre. Räknar då inte in eventuella köttben.

Jag har själv en valp, som från dag ett hemma varit oerhört glupsk.
Han kastade alltid i sig maten på två röda och verkade aldrig bli mätt.

När han var 4 månader, så gick jag över till två mål per dag...och det blev mycket bättre.
Visst, han är fortfarande matglad och äter allt som erbjuds.
Den stora skillnaden är att han är mer nöjd nu, när han bara får två mål per dag. Det blir ju större mängd mat på en gång och detta gör att han blir mätt...istället för när han fick fler gånger, bara bli halvmätt.

Så jag tycker det faktiskt fungerar bättre med en riktigt matglad hund, att ge färre mål...men större. Då får dom känna riktig mättnadskänsla.

Mina nuvarande får fri tillgång. De har haft så hela livet hos uppfödaren (de var ca 2,5 och 3 år år gamla då jag fick dem). Och de håller sig bra i hull själva. Sen får de även lite matrester och annat gott utöver det. Skulle de bli i för lite hull eller för feta så skulle jag ändra så jag gav dem bestämda portioner. Nu får de äta hur mycket de vill. De verkar reglera det där bra även om motionen ökas eller minskas.

Mina förra fick mat två gånger per dag.

Jag som ger fri tillgång tycker ju att det r det ultimata och kikar man på hundarna, så ser det ut att stämma ;)

Fina i hull och päls, välmusklade, uthålliga och allmännt välmående är de hela högen :cool:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 867
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 884
Senast: monster1
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka