Ge mat från 8 mån

Sv: Ge mat från 8 mån

Det går utmärkt! Det som skiljer är att bitarna är större. Inte innehållet. Mosa med gaffel eller kör med mixer om han inte vill äta bitarna.

Det går alldeles utmärkt! Min dotter äter redan 8-månadersmat, och hon är bara 6 månader (blir 7 månader den 3/12)

Det borde gå! Enda jag vet är att saltet måste vänta tills han blir över ett år samt om man gör med mjölk att det måste vara den fetaste mjölken!

Vad bra, det finns nästan ingenting för 6-7 månaders på affären här:crazy:

Går säkert bra, om han kan hantera de större bitarna.
Nikki blev 8 mån i lördags men hon sätter bara 8-mån maten i halsen och kan inte alls hantera den. Om jag mosar den så går det bättre, men vi håller oss till 6-mån lite till tror jag.

Får jag kapa lite? *blink blink*
Jag undrar vad ni ger era små för mat?
Jag känner mig som en riktg jäkla latmask som inte lagar mat åt Nikki, utan mest köper burkmat. Lagar ni mat till era små, och isf, vad lagar ni?
Recepttråd efterlyses! :idea:

När jag hade barnen små köpte jag lite fruktburkar men annars fick de äta av våran mat. Gillar inte burkmat själv så varför ska bebisar äta det?

När jag hade barnen små köpte jag lite fruktburkar men annars fick de äta av våran mat. Gillar inte burkmat själv så varför ska bebisar äta det?

Ja men jag vågar inte ge henne ur vår mat eftersom den oftast är både saltad och kryddad.
Isåfall måste jag ju laga särskild mat till henne och det är den jag funderar på.

Rasmus har sen ca 8 mån ålder ätit våran mat, det är inte alls svårt eller jobbigt att krydda och salta sin mat extra efter man lagat den om man vill att de ska smaka mer.
Man behöver inte alls ha salt i vattnet t.ex. när man kokar pasta

Fast lite jobbigt ar det faktiskt, sarskilt om man gor t.ex. kottfarssas och vill att vissa kryddor (chili, vitlok etc) puttrar med ratt lange.
Sa nu har vi borjat ge vara barn det som vi ater - sa som vi ater det - forutom att vi exkluderar salt. Funkar over forvantan faktiskt!
Men vi har gett mycket burkmat hittills, av bekvamlighetsskal :o men det finns sa himla bra burkmat nufortiden, iaf i England :laugh:

Dottern har bara ätit samma mat som vi. Hon har ratat burkmat totalt, från första tuggan. Vi lät bara bli att salta maten fram till 1 års ålder lite drygt.
De flesta kryddorna har gått ner. Vitlök som curry. :laugh: Men vi har låtit bli allt för stark mat.

Vi använder både chilli och vitlök i t.ex. köttfärssås, marinader till köttet under sommaren osv. När man tillsätter det extra fettet i Rasmus mat försvinner mycket smak vi gjorde chili con carne, det brände i munnen på mig och hans portion smakade "ingenting".
(Har inte heller råkat ut för problem med magen eller röd rumpa...)

Får han mat eller sallad med rödlök i petar han ut lökbitarna och suger och tuggar på dem länge och tycker de är smarrigt.

Min snart 10 månader äter inte burkmat och har vägrat det en längre tid. Den enda burken hon kan tänka sig är spagetti och köttfärssås, oavsett vilket märke det är. Vi kryddar som vanligt, har inte mindre salt (kanske inte saltar så vansinnigt hur som helst, maken saltar alltid MASSOR när han har maten på tallriken).

Lina har alltid tyckt bättre om mat som SMAKAR ordentligt:d. Som svar på din fråga kan jag bara hålla med om att innehållet inte är annorlunda än i 6-månadersburkarna, bara konsistensen! Dessutom är ju din son 8 månader om typ 2 veckor, så mycket hinner nog inte ändra sig i hans kropp på den lilla tiden om det var så att det var rent farligt att ge mat för äldrebarn. Lite svamligt, men jag tror du förstår vad jag menar!:laugh:

Jag tror att det finns en utbredd föreställning om att barn inte kan äta smakrik mat, vad är så farligt med vitlök? Kanske inte som första provsmak men när man börjat ge riktig mat som ett eget mål måste maten få smaka. Salt kan man alltid strö på lite mer på sin egen mat.

Kokt potatis, kokt morot och kokta ärtor är ju superenkelt.
Kokta frikadeller på köttfärs som rullas till små bollar som koks är också ganska enkelt. Bra att ha i frysen och passar när annan mat inte är barnanpassad. Eventuellt ägg och mjöl i för att få bättre konsistens. Fisk är också lätt att koka men det gav vi mest stekt, det är så mört så det klarar de ändå.
På kyckling så skrapade jag bort stekytan och gav vitt kött från filé. Makaronilåda i ugnen är också lätt att göra som barnmat utan salt och kryddor.
Gör det ni själva äter men gör en bit utan salt och kryddor och undvik stekta ytan så funkar det mesta. Vill ni ha salt i potatisvattnet så koka en potatis i en liten gryta för sig själv.

Salt vet jag ju att barn inte ska ha, men varför inte kryddor? Min sköterska på BVC säger att jag gärna får krydda maten. Varför skulle barn vilja ha smaklös mat? Varför ska inte deras mat smaka gott?
Kan tänka mig att det är därför många barn ratar barnmatsburkarna. De smakar ju ingenting

Vår son är nu 14 månader, så han äter ju samma mat som vi, förutom glutenfritt då.

Men när han var liten och inte riktigt kunde äta den maten vi åt, så lagade jag barnvänliga maträtter(fisk,fågel,kött och kyckling), som ibland liknade det vi åt och frös sedan in det i portioner.

Man kan spara upp till ca 500 i månan läste jag i en tidning genom att laga maten sj och vi har inte så mycket pengar. Dessutom vet man ju lite mer exakt vad barnet får i sig.

Äter vi ex kebab, får han ju sjklart inte det.
Pommes kan han få, men absolut inte friterade och helst såna man gör sj.
Korv med bröd blir till korv med mos ist.

Men nu är ju han lite äldre..

Senast ändrad:

jag är mest sjukligt nervös för att hon skall sätta i halsen ... försöker börja ge mer av min mat men tycker det är svårt... känns liksom 'säkrare' med burkmaten. Och Elina gillar den, och vissa burkar smakar ändå ganska okej ;). Men hon tycker det är sådär att äta generellt, hon äter typ 1/3 burk med mat ... hoppas hon äter bättre när jag börjar ge henne av min. Men hon är inte så himla intresserad - bara av det vi dricker, DET är spännande!

Jo vsst kan de få krydor. Jag har hoppat över kryddor i smakportionerna och i början men sedan har de fått kryddor, fast inte lika mycket. Jag använder ganska mycket kryddor så mina barn brukar inte gilla det :D. De känner ju smak bättre än vuxna.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
478
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Vi funderar på att åka på en charter i vår. Men hur gör man med bilstolar? Vi kommer ha med oss en 8 månaders och en 3,5åring. Verkar...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Humla
·
Skola & Jobb Om man har mycket resor på jobbet, måste man åka på alla? Har man rätt tacka nej? Kan börja med förtydligande, jag är INTE utbränd...
10 11 12
Svar
231
· Visningar
11 409
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
653
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Utreda för allergi eller inte