Ge lugnande under en längre period...?

ylvalill

Trådstartare
Pållen har ju, som jag har skrivit här på forumet tidigare, gått och skaffat sig en skada på förstärkningsbandet i ena frambenet och skall därför hålla sig stilla i ett antal månader framöver, boxvila rekommenderade veterinären... Vi kunde ganska så snabbt konstatera att varken hästen eller jag skulle överleva månadsvis av boxvila eftersom pållen mådde väldigt dåligt av att stå inspärrad ensam och på grund av det började bli rent farlig att hantera redan efter ett par veckor. Han började även matvägra så smått och agerade rent destruktivt (sprang rakt över och igenom både saker och folk som råkade stå i vägen för honom osv... :crazy:)

Det alternativ vi har testat nu är därför att ge pållen lugnande (vetranquil) och släppa honom i en liten sjukhage intill de andra hästarnas hage. Det har fungerat hyffsat iaf. Han håller sig lugn och ser ganska nöjd och glad ut så länge han har att äta i sin lilla hage. Jag hade (och har fortfarande...) vissa betänkligheter mot att ha pållen drogad i flera månader framöver. Enligt veterinären är det inga problem att ge detta preparat dagligen under en längre tid (han hade själv gett det till sin unghäst under tre månader i sträck utan att den hade fått några biverkningar), men jag känner mig ändå tveksam. Är det nån som har några erfarenheter av att ge lugnande dagligen under lång tid?

Jag har ingen egen erfarenhet då valacken är en ÄNGEL på boxvila även om det är månader det handlar om. (Kblstoet rev stallet efter två dagar och var inte mottaglig för lugnande, däremot väldigt sansad i stor hage om det fanns mat så där löste vi det så).

Men jag vet flera som gett plegicilinjektioner dagligen inför utsläpp i hage i flera månader utan några problem, så jag tror du kan känna dig lugn och lita på veterinären i det fallet!

Ingen erfarenhet, men själv skulle jag aldrig göra det. En drogad häst är en oberäknlig, klantig och oförsiktig häst. Prova med lugnande örter, massor med hö, leksaker etc istället tycker jag! :)

Ingenting man gör i onödan men i ditt fall verkar det vara rimligt. Man behöver ju inte ge så mycket att hästen är vinglg o inte vet vad den gör.
Örter od lär knappast ge tillräcklig effekt.
PL

Örter och de flesta andra receptfria "lugnande" preparat har jag redan testat på denna hästen och det har inte någon effekt överhuvudtaget. Han har varit konvalecent under långa perioder tidigare (bla kotledsinflammationer) så jag har hunnit testa det mesta... :crazy:

Han har alltid haft fri tillgång på hö (med lågt energiinnehåll...) under konvalecensperioderna men det hjälper inte, han blir deprimerad av boxvila och äter inte alls då (är matvrak annars) och släpper man ut honom så springer han och leker oavsett om han har tillgång till mat eller inte. Leksaker har han aldrig förstått vitsen med...

Självklart ger jag honom inte så mycket lugnande att han blir alldeles "borta", utan bara så pass mycket att han tycker att en okej sysselsättning är att skritta omkring i hagen och käka gräs hela dagen utan en massa tokfnatts galopper och bocksprång...

Jag gav plegacil (stavningen?) till min unghäst som hade en svår senskada som inte ville läka. Ca 10-12 v gick han på det. Hästen ifråga var vädligt livlig så skadan fick aldrig en chans att läka. Boxvila gick inte och rasthagen sprängde han.

Det fungerade bra och jag märkte aldrig av några biverkningar vare sig under tiden eller efter. Doseringen var ju lite mindre än i vanliga fall när man "pleggar". Så det blev ju mer att han var lite dåsig under hela dagen, inte helt utslagen.

Släppte du hästen i en vanlig hage eller gick han i sjukhage då han var pleggad? Min veterinär sa att jag kunde släppa pållen på bete i en stor hage med nån lugn häst (vart man nu får tag på en sådan... :confused:) och låta honom gå ute dygnet runt om han får lugnande men jag har inte vågat prova det ännu så än så länge har han fått gå i en liten sjukhage.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 770
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V