Ge hundar hästkött?

tessiem

Trådstartare
Står inför beslutet att avliva en av mina kära hästar.
Och eftersom jag är en synnerligen oblödig person så gick då mina tankar till om det är lämpligt att ge sina BARF-hundar hästkött.

Någon som vet om hästkött av ngn anledning inte är bra för hundar?

Ja jag är medveten om att många kommer att tycka att jag är hemsk som ens tänker tanken men för mig är det hemskare att bränna 600kg kött som skulle kunna komma till nytta.

Sv: Ge hundar hästkött?

Hästkött är oerhört fint kött och jag har mycket svårt att tro att det skulle vara dåligt för dina hundar, tvärt om! :)

Har för mig st höstkött bör testas för trikiner, men det är lätt gjort. Annars är det bara att köra på.

Hästkött är magert så man får ge lite mer än vad man ger av tex nötkött. Men visst kan du ge det!
Det är gris som ska testas för trikiner inte hästkött.
Däremot får du inte ge köttet till din hund om din häst inte står som slakthäst i passet. Det har med läkemedelsrester att göra.

aha.. kruxet är att jag inte hittar hans pass. Vet att han inte är behandlad med ngt farligt de senaste 10åren men det är klart..vet ju inte om han fått ngt som skulle ge livstids karens innan dess..

Hästkött är magert så man får ge lite mer än vad man ger av tex nötkött. Men visst kan du ge det!
Det är gris som ska testas för trikiner inte hästkött.
Däremot får du inte ge köttet till din hund om din häst inte står som slakthäst i passet. Det har med läkemedelsrester att göra.

aha.. kruxet är att jag inte hittar hans pass. Vet att han inte är behandlad med ngt farligt de senaste 10åren men det är klart..vet ju inte om han fått ngt som skulle ge livstids karens innan dess..

Räcker vel med en dos butta. Det är vel livstid på det?

Vi har egen bult. Vet iof inte hur reglerna är för att slakta egna hästar men andra djur får vi slakta själva. Annars tar jag ut nödslakt som får bulta men lämna kroppen & så styckar grannen den.

Då blir det svårt att slakta - om ni inte har eget gårdsslakteri.
Inget seriöst slakteri tar emot hästar utan papper nu för tiden.

En kompis skulle avliva sin häst och gav den till en kille som födde upp hundar. Men jag tror att han slaktade och styckade den hemma. Så det lär inte vara någon omöjlighet.

Har missat det. Nu ska ju TS inte sälja köttet så då borde det inte vara några större problem. Trikinos är ju något som förekommer främst hos vildsvin, tamgrisarna är sällan smittade och jag har aldrig hört talas om smittat hästkött.

När jag bodde hos svärmor i England (som har jakthästar och rider jakt) fick the Huntsman alltid komma ut och avliva de gamla trotjänarna i ägarens hage. Som tack fick han ta med sig den döda hästen hem till gården, där hans Foxhounds utfodrades med den. Det var dels ett praktiskt sätt att bli av med hästkroppen, dels ett välkommet tillskott i form av foder till hundarna. Och ett värdigt slut för en häst, som älskat sitt liv som jakthäst, att sas få "bli en del" av The Hunt.

Har missat det. Nu ska ju TS inte sälja köttet så då borde det inte vara några större problem. Trikinos är ju något som förekommer främst hos vildsvin, tamgrisarna är sällan smittade och jag har aldrig hört talas om smittat hästkött.

Fast man kanske vill skydda sina hundar från trikinos? Det är ju inga stora summor det handlar om att skicka in ett prov. Man skickar iväg provet själv så det är en lätt sak att göra.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 544
Senast: Otherside
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 471
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 866
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 673
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka