Ge hästen "jullov"?

V

Vicksan

Funderar på att ge min Islandshäst ett eget litet jullov, dvs ingen ridning (kanske skritta ut nån gång) under en vecka eller sådär. Bara gå promenader, mysa och pyssla. Vad tycker ni? Är det bara att ställa av så några dagar eller måste man trappa ner osv? Det handlar ju inte om någon lång period, utan bara för att jag tycker att han förtjänar det efter snart fyra trogna månader hos mig:) Tränar mycket NH och han får vara ute länge i hagen, så han lär ju inte bara stå och ha tråkigt.
Vad tycker ni, kan det vara en bra idé att låta honom få vara häst ett tag och bara ta det lugnt? ;)

Sv: Ge hästen "jullov"?

En vecka eller två kan säkert vara skönt och välbehövligt :idea:
Hästar behåller sina muskler "längre" än oss människor, därför tappar de inte speciellt mycket om de inte rids på en vecka eller två, tänk på att om du ger en massa kraftfoder kan det vara lämpligt att dra ner på det, och i övrigt se till att hästen kan röra på sig ordentligt i hagen, så ska det nog gå bra :)

Okej, då gör jag nog så, tar det runt jul när man själv ändå håller på med så mycket, så slipper det bli stress hos pållen med ridningen :)

Jo visst, det är väl bra. Man ska göra som man själv känner för.
Så här års är det inte många som hinner rida när det blir mörkt
så tidigt.
Själv jobbar jag skift så jag ställer inte av min pålle till jul utan
tar små mysiga turer i snön OM det nu blir någon snö.:angel:

Jag ska ge min islänning jullov i år :D
Hela januari-månad ska han få vila. Ev. ut och skritta lite ibland
Har planerat upp detta med klippningen, klippte bara halsen i okt, sen klipper jag honom på nytt i slutet av januari.

Jag tror de är bra att ge även de vuxna hästarna lite semester ibland, och det passar sig nästan bäst på vintern om man inte har tillgång till ridhus/bana och jobbar till 4. + att det blir halt och äckligt på vägarna

sen kan man ju även ge små pauser i träningarna genom att ha en lugnare vecka, kanske en barbackavecka eller en vecka där man bara lallar runt i skogen :)

Gud va skönt med lite kloka inställningar! Klart att han ska få lite jullov.
Precis som du behöver. Och om han nyss har kommit till dig så är det väl exra behövligt. Man säger ju att det tar ca ett år för en häst att helt acklimatisera sig på ett nytt ställe och hos en ny ägare. Så ta det bara lugnt. Själv hade jag en massa onödiga krav på mig och i skrivande stund förstått hur otroligt knäpp man kan vara som människa. Så vill bara uppmuntra dig att ta det lugnt och lita på din egen känsla för vad som är lämpligt för er båda. Ha det så gott båda två!:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar