GD som är tråkig med maten

Sv: GD som är tråkig med maten

Jag tycker (som du själv skrev ) inte du ska ge hela ransonen samtidigt, även om han håller sig lugn..

Tycker det var ett konstigt förslag från din uppfödare ...

Skönt att det inte bara är jag som tyckte det...

Han vägrar fortfarande att äta under hela dagen, men får honom nu att äta en portion vid 17 tiden och sedan får han en portion till innan läggdax ( vid 23). Inte den bästa lösningen men det bästa jag får till just nu iaf...

Detta är min 3:e GD (haft en tik och en hane tidigare) men ingen av dem har varit tråkiga med maten varken som valpar eller gamla... Så nu har man väl fått en av "den andre sorten" då :D

Skönt att det inte bara är jag som tyckte det...

Han vägrar fortfarande att äta under hela dagen, men får honom nu att äta en portion vid 17 tiden och sedan får han en portion till innan läggdax ( vid 23). Inte den bästa lösningen men det bästa jag får till just nu iaf...

Detta är min 3:e GD (haft en tik och en hane tidigare) men ingen av dem har varit tråkiga med maten varken som valpar eller gamla... Så nu har man väl fått en av "den andre sorten" då :D

Gd:n är en otroligt kräsen hund då det gäller mat. Det finns många som måste handmata sina GD.
Sen är det ju inte bra att laborera med en massa olika torrfoder då tarmfloran kan förstöras.
När Rolex kinkar så får han Klass färskfoder nån dag sen funkar torrfodret igen.

Gd:n är en otroligt kräsen hund då det gäller mat. Det finns många som måste handmata sina GD.
Sen är det ju inte bra att laborera med en massa olika torrfoder då tarmfloran kan förstöras.
När Rolex kinkar så får han Klass färskfoder nån dag sen funkar torrfodret igen.

Just därför vill jag inte "krångla" för mycket. Jag har ett foder som både han och jag trivts med tidigare och som sagt jag har erbjudit "smakbitar" av annnat foder men han ratar allt...

Handmata en GD har jag aldrig ens varit i närheten av att behöva, mina 2 tidigare har man snarare haft svårt att hålla från allt ätbart... Men alla är olika ju!

Var kan man få tag på Klass färskfoder? Inget jag sett till....

Just därför vill jag inte "krångla" för mycket. Jag har ett foder som både han och jag trivts med tidigare och som sagt jag har erbjudit "smakbitar" av annnat foder men han ratar allt...

Handmata en GD har jag aldrig ens varit i närheten av att behöva, mina 2 tidigare har man snarare haft svårt att hålla från allt ätbart... Men alla är olika ju!

Var kan man få tag på Klass färskfoder? Inget jag sett till....

http://www.klassfoder.se/#
Här kan du se deras
återförsäljare

Känns som att han ska äta enorma mängder av detta fodret... Han väger 80 kg idag och enligt deras utfodringstabell ska han sätta i sig runt 2 kg/dag om inte mer...

Dessutom ligger det inte spec högt i varken protein eller fett (11% resp 6% i normal och 11% och 9% i plus...)

Detta att jämnföra med hans torrfoder idag som ligger på 28% och 26% (om inte ännu högre har inte siffrorna här...)

Ni som är bättre än mig på detta, Calazirya tex, är detta ett bra alt? eller är de bättre att han äter som han gör nu (hela ransonen av torrfoder under ca 6h kvällstid)

Edit: Såg nu att det var våtvikten jag kollat på, men trots detta är det ju enorma mängder foder han ska sätta i sig av Klass... tycker att ca 1 kg torrfoder/dag redan är en stor giva...

Senast ändrad av en moderator:

Känns som att han ska äta enorma mängder av detta fodret... Han väger 80 kg idag och enligt deras utfodringstabell ska han sätta i sig runt 2 kg/dag om inte mer...

Dessutom ligger det inte spec högt i varken protein eller fett (11% resp 6% i normal och 11% och 9% i plus...)

Detta att jämnföra med hans torrfoder idag som ligger på 28% och 26% (om inte ännu högre har inte siffrorna här...)

Ni som är bättre än mig på detta, Calazirya tex, är detta ett bra alt? eller är de bättre att han äter som han gör nu (hela ransonen av torrfoder under ca 6h kvällstid)

Edit: Såg nu att det var våtvikten jag kollat på, men trots detta är det ju enorma mängder foder han ska sätta i sig av Klass... tycker att ca 1 kg torrfoder/dag redan är en stor giva...

Man ska inte räkna protein och fett lika som på ett torrfoder. Ring Klass och fråga.

Om det är RC Energy 4800 Performance som din GD äter ( samma foder som jag gav till min herre ) så är det mer än 28 /26.
Tror fettgivan är uppe i 30% tom.

Hittar dock ingen angiven procentgiva på deras hemsida längre...

Ta kontakt med Klass och be dom rådgöra för hur mycket din GD behöver.

Jag tycker att Färskfoder rent generellt är bättre ( på en hund som måste lägga på sig lite är det perfekt ) om man har plats för det vill säga. Jag har ingen möjlighet att hålla min hund på Färskfoder.

Vår GD åt ( även i vuxen ålder ) 3 ggr per dag istället för 2, vi ville minimera riskerna som kan komma med för stor giva under kort tid.

Så att ni ska ge alla mål under 6 timmar tycker jag inte är en bra långsiktig lösning, men eftersom han ätit med bra aptit innan så kanske det är övergående ?

Hur är han annars, som vanligt ?

som sagt har inte säcken i närheten nu och kan kolla men det är 4800 från RC som han äter, högsta fett/protein nivån på torrfoder jag hittat...

Jag hoppas ju så klart att han ska bli "som innan" ganska så snart igen, vilket innebar att han åt vad som erbjöds och detta 3 ggr/dag.

Jag tror faktikst att jag låter honom äta som han gör nu eftersom jag iaf får honom att äta mer än en ggr/dygn iaf.

När jag kollade ÅF på Klassfoder så har jag ca 10 mil ToR till en ÅF och de mängderna mat som kommer at gå åt har jag inte möjlighet att hålla i frysen... Och att åka flera ggr i veckan för att handla fungerar tyvärr inte heller.

Så han får någon vecka på sig att "bli normal med sitt ätande", blir det inte bättre överväger jag fäsrkfoder igen!

I övrigt är han precis som vanligt mycket pigg och aktiv, har *peppar peppar* inte rasat något i vikt sista veckan trots mat-strulet... Han har periodvis tidigare varit lätt för att bli dålig i magen men inget av det har heller visat sig nu.
Vägde honom i djuraffären igår och han ligger på 81 kg, 89 cm i manke, och växer mer....

Ja RC Energy 4800 Performance gjorde underverk med min GD.
Från att ha varit ett smal och växande vingelben, till snygg & välmusklad med vackert glänsande päls..

Våran GD var inget matvrak han heller och ibland fick man truga lite, men han åt iaf den mängd han skulle ...

Lycka till!

Senast ändrad:

Min GD blev oxå väldigt dålig på att äta sen han blev ca 1 år gammal, jag försökte med allt (byta foder gånger flera, färsk foder, handmata etc), men han ville oxå bara äta på em/kvällen, o jag vågade inte ge han hela dagsbehovet på en gång. Han var väldigt smal. Dock så visade det sig senare att han hade foderallergi o jag började koka mat åt han själv o det åt han med stor glädje. Jag gjorde det i två år o han gick äntligen upp till sin normala vikt. Sen började hans eksem att komma tillbaka trots samma mat så jag provade gå över till veterinärens allergifoder o fasade först att han inte skulle vilja äta det men det gjorde han! sedan fick jag börja minska maten ist för att han gick upp för mkt i kombination med kastrering.

som sagt har inte säcken i närheten nu och kan kolla men det är 4800 från RC som han äter, högsta fett/protein nivån på torrfoder jag hittat...

Jag hoppas ju så klart att han ska bli "som innan" ganska så snart igen, vilket innebar att han åt vad som erbjöds och detta 3 ggr/dag.

Jag tror faktikst att jag låter honom äta som han gör nu eftersom jag iaf får honom att äta mer än en ggr/dygn iaf.

När jag kollade ÅF på Klassfoder så har jag ca 10 mil ToR till en ÅF och de mängderna mat som kommer at gå åt har jag inte möjlighet att hålla i frysen... Och att åka flera ggr i veckan för att handla fungerar tyvärr inte heller.

Så han får någon vecka på sig att "bli normal med sitt ätande", blir det inte bättre överväger jag fäsrkfoder igen!

I övrigt är han precis som vanligt mycket pigg och aktiv, har *peppar peppar* inte rasat något i vikt sista veckan trots mat-strulet... Han har periodvis tidigare varit lätt för att bli dålig i magen men inget av det har heller visat sig nu.
Vägde honom i djuraffären igår och han ligger på 81 kg, 89 cm i manke, och växer mer....

Ops! Är han 14 månader och redan 89 hög och 81 tung!!!!!! Min hane . 4,5 år och är 92 hög ooch 80 tung, vad månde bliva av din kille??

Ops! Är han 14 månader och redan 89 hög och 81 tung!!!!!! Min hane . 4,5 år och är 92 hög ooch 80 tung, vad månde bliva av din kille??

Mmm... han är inte liten och som sagt syns att han är långt ifrån färdig!

Enligt uppgift ska fadern vara runt 95 hög så han tänker väl växa i fatt honom :D

Min gamle hane var 95 hög o 95 tung, men han var allt för grov eg.

Mmm... han är inte liten och som sagt syns att han är långt ifrån färdig!

Enligt uppgift ska fadern vara runt 95 hög så han tänker väl växa i fatt honom :D

Min gamle hane var 95 hög o 95 tung, men han var allt för grov eg.

Vilken kennel kommer han ifrån? Jag gissar att din hane är en blå eller en harlekin kille.

KL

Vår bordercollie har i stort sett alltid varit svår med maten. Han är alltid för smal, och äter inte mer än max en gång om dagen och ibland inte ens det. Här har hundarna fri tillgång så att han kan äta när han vill och det är det enda som har fungerat på honom.
Vi har varit hos veterinär flera gånger på grund utav detta och det enda dom säger är att hunden är kärnfrisk och att det är mycket bättre för honom att vara spinkig än vad det hade varit om det var tvärt om. De har också varje gång sagt att hundar oftast om de får välja själva bara äter en gång om dagen, och att det är det naturliga för hunddjur.
Jag har själv varit smått hysterisk över detta och trott att han ska svälta, men nu har jag funnit mig i situationen och hittat ett foder som han faktiskt äter. Han får nu Royal Canin maxi mature. Tidigare fick han Royal canin maxi adult.

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 585
Senast: fixi
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 847
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka