GD som är tråkig med maten

V

Vinga

Min GD kille (14 månader) är så tråkig med att äta och har varit så s
sista veckan... han vägrar att äta på morgonen och under dagen, har jag tur kan jag få honom att äta första gången framåt 17 tiden, annars äter han första gången runt 19 tiden och äter då vad som erbjuda ( dvs han kan sätta i sig hela dagsransonen om han fick) Vi har en hund till som äter sina mål när de serveras, men det får inte GD´n att äta...

Tonsillerna är kollade ( 4 dagar sedan) och de var inte förstorade eller ömma.

Hur ska jag få honom att äta mer än en ggr/dygn? Som det är nu försöker jag servera ett mål vid 23 tiden innan lägggdax och då äter han också men det blir ju attt han äter hela sin dagsranson inom 5h max... inte bra för honom!

Har försökt hälla på lite sås/olja eller annat smakligt men han vägrar äta under dagen men sätter glatt i sig det på kvällen... *suck*

Någon med bra förslag?

Sv: GD som är tråkig med maten

Det ska finnas som en burk som heter Smakförhöjare med frystorkad lever som man kan strö på maten som en krydda. Tydligen kan den funka för hundar (och katter) som är kinkiga med maten.

Hur är han i hullet då? Är han på gränsen till för smal så är det kanske viktigt att få i honom mat. Men är han inte det så är det väl inte så mycket att bråka om. Märker själv att valpen äter sämre på dagarna (och morgonmålen) de dagar det är riktigt varmt ute - men desto bättre på kvällen när det har svalnat. Så länge han har bra hull så får han äta den mängd han vill (av det som serveras - har inte fri tillgång), blir han smal får man kanske truga lite med leverpastej eller liknande... vill ju inte att han ska bli bortskämd.:angel:
Såg annars ett bra tips att frysa ner maten tillsammans med Vatten för att hunden ska få i sig mat + vätska... det ska iaf jag testa i sommar! Lycka till!

Han är pprecis på gränsen till för smal idag. Jag har precis fått honom att börja gå upp i vikt, men han skulle behöva omkring 5 kg hull till (STOR kille *s*) Så just därför vill jag verkligen att han äter minst 2 mål om dagen helst 3... men det är svårt när han bestämt sig för att enbart äta kvällstid ...

Det ska finnas som en burk som heter Smakförhöjare med frystorkad lever som man kan strö på maten som en krydda. Tydligen kan den funka för hundar (och katter) som är kinkiga med maten.

Han älskar lever (har fyrstorkad i frysen) men när jag lägger den på maten fnyser han och går o lägger sig istället...*suck*

Han äter Royal Canin 4800 (high energi)och han får runt 900g/dygn (eller ska ha när han äter som han ska) vågar inte ge allt det under så få timmar som han vill äta

Har du nyss öppnat en ny säck? iså fall så kanske den inte är bra?
Har själv varit med om det.

Öppnade ny säck igår, men han blev tråkig med maten innan dess (efter ca halva förra säcken)så det bör inte heller vara problemet

och varför skulle då maten smaka bra på kvällen men inte på morgonen/dagen?

han kanske helt enkelt inte gillar maten, dvs märket.
alla märken har ju olika sätt att tillverka maten och då smakar den ju annorlunda.
Gå till en djur affär, förklara läget och be om en massa olika hundmats prover, och sen erbjuder du honom en sort på morgonen, en på lunch och en på kväll, på det sättet ser du vilken det är han gillar.
och att han äter på kvällen är väl förmodligen för att då är han så hungrig att han skulle äta vad som helst.

eller så kan det vara så att det är för "stökigt" runt hans matplats på dagen och han har svårt att få ro att äta helt enkelt.

*lite tips*

tack för tipsen men att han inte skulle gilla maten tror jag inte på, vi bytade till 4800 för ca 6 månader sedan och han har hela tiden älskat maten, fram tills för ca en vecka sedan då...

jag har provat att erbjuda annat foder på morgonen ( frågat runt bland släkt o vänner och fått några dl av deras olika foder) men han ratar det med. Imorse erbjöd jag honom en "pedegree korv" med blötfoder som han alltid älskat men inte ens den ville han ha...

Börjat fundera på om han kanske är som matte, har mycket svårt att äta på morgonen helt enkelt...

Men problemet kvarstår, vill INTE trycka i honom nästan 1 kg torrfoder inom några timmar på kvällen...

provat att byta matplats? så att han äter på ett ställe på morgonen och ett på kvällen? kanske på ett svalare och lugnare ställe på morgonen?
vi hade det problemet med våran australian catteldog, hon slängde i sig maten på morgonen och sen kräktes hon upp det lika fort, så vi flyttade hennes matplats (morgon) till ett litet lugnare ställe och nu äter hon utan att spy, kvällen var dock inga problem.
Hon äter bara Friskies - Lamm och Ris -

Det är väldigt lugnt där han matplats är nu, men det är klart värt att testa ett nytt ställe :) Är det så enkelt är ingen gladare än jag...

Tyvärr finns det inte allför många foder med samma höga energi/protein värde...

Till Ts:

Finns det möjlighet att ge honom färskfoder så är ju det den bästa lösningen. Eftersom han är stor och växer så behöver han all näring..

Tyvärr finns det inte allför många foder med samma höga energi/protein värde...

Till Ts:

Finns det möjlighet att ge honom färskfoder så är ju det den bästa lösningen. Eftersom han är stor och växer så behöver han all näring..

Som jag skrev ratade han även färskfodret denna morgon, visserligen "bara" predigree(gillar eg inte det fodret...) men han ville inte ha...

Någon som har tips på annat färskfoder kanske? Med så hög smaklighet som möjligt och så högt protein/energi värde det bara går!

Har själv en kinkig dam hemma och har försökt med det mesta... Hon ratar med jämna mellanrum sitt foder (RC) totalt och vi försöker till och med handmata henne för att få i henne (behöver också gå upp lite). Något som jag har märkt funkar är att ta pyttelite benmärg från hennes märgben och blanda i maten. Hon känner doften redan när hon går fram till matskålen och det spelar ingen roll att det inte smakar likadant, allt slinker ner!

Uppfödaren tycker inte att det gör något om han sätter i sig hela dagsransonen på en gång bara han inte busar runt efter det utan lägger sig o sover...

Men jag tycker ändå att det är en STOR mängd mat på en gång...

Har varit och köpt komage nu som jag tidigare gett till digivande tik som matvägrat, luktar som f-n men hoppas han uppskattar det :)

Jag tycker (som du själv skrev ) inte du ska ge hela ransonen samtidigt, även om han håller sig lugn..

Tycker det var ett konstigt förslag från din uppfödare ...

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 585
Senast: fixi
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 847
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka