Gatuhundar

ylvaaskersund

Trådstartare
Har vi det i Sverige? Jag har aldrig sett några vilket är bra, men varför har vi det inte här när det finns i alla andra länder?

Vad är det vi gör som inte andra länder gör för att förhindra detta, eller har detta redan börjat smyga sig in i våra städer åxå?:(

Sv: Gatuhundar

Hundar ha generellt sett hög status i Sverige. Då släpper man inte Fido vind för våg. Kan man inte ha kvar Fido så säljer man vidare, avlivar osv.

Katter har en lägre status och därför ser vi också hemlösa katter.

Hundar dom bara släpps ut på gatan existerar dock även i Sverige, men inte alls i lika hög utsträckning och eftersom det inte är allmänt accepterat att hundar går lösa utan ägare fångas dessa in eller avlivas. Annars är nog lil-sis inne på rätt spår, hundar har högre status i Sverige än i många andra länder och de flesta är engagerade i sina hundar på ett annat sätt, går promenader, hunden bor oftast inomhus och liknande. Vet inte hur det står till med märkning i andra länder heller, här är det ju lag på att hunden ska vara märkt och registerrad även om såklart inte alla följer det heller.

Hundar dom bara släpps ut på gatan existerar dock även i Sverige, men inte alls i lika hög utsträckning och eftersom det inte är allmänt accepterat att hundar går lösa utan ägare fångas dessa in eller avlivas. Annars är nog lil-sis inne på rätt spår, hundar har högre status i Sverige än i många andra länder och de flesta är engagerade i sina hundar på ett annat sätt, går promenader, hunden bor oftast inomhus och liknande. Vet inte hur det står till med märkning i andra länder heller, här är det ju lag på att hunden ska vara märkt och registerrad även om såklart inte alla följer det heller.

Det kan alltså vara så enkelt, synen på djur! I detta fall hundar!:laugh:

Som andra redan har sagt, hittehundar finns det många i Sverige. I vissa fall är det hundar som har rymt från sina ägare och i andra så är det ägaren som har tröttnat eller inte bryr sig och släppt lös hunden. De fångas in av polisen (mest troligt eftersom det är strikt ägaransvar för hundar) och hålls där (kan vara hos hundstall/pensionat) tills ägaren hör av sig, ny ägare hittas eller de i vissa fall avlivas.

Hundar dom bara släpps ut på gatan existerar dock även i Sverige, men inte alls i lika hög utsträckning och eftersom det inte är allmänt accepterat att hundar går lösa utan ägare fångas dessa in eller avlivas.
Menar såklart att de fångas in och omplaceras eller avlivas, förutsatt att inte ägaren hittas då. Såg att jag formulerat mig lite knasigt, glömde nog några ord. :)

Liknande trådar

Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 877
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
475
Senast: Jeps
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 408
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb