Gatuhund från Rumänien, någon??

Lena Furberg

Trådstartare
Ja, jag vet att argumenten kring att ta hem en gatuhund från Rumänien, är starka från bägge sidor, och det är inte detta jag undrar över här. Min fråga är, hur dessa hundar klarat omställningen från sitt ganska "vilda" liv i Rumänien, till ett välmående, men ordnat, liv i Sverige? Nog måste det finnas NÅGON här i Buke som tagit hem en gatuhund, eller som känner någon?

Bilderna från Rumänien, från den hårda vintern, hundarna som fryser ihjäl, svälter ihjäl, plågas ihjäl.... Valpkullar som föds i det oändliga, för att dö en plågsam död på gatan. Utan att knappast någon bryr sig. Naturligtvis ska dessa 2 - 3 miljoner (!!!) gatúhundar hjälpas på plats, MEN många svenskar tar hem en hund därifrån för att ge den ett bättre liv. Hur fungerar det för hundarna, sedan? Kan de anpassa sig? Blir de till problemhundar ibland? Hur väljs de nya ägarna ut, egentligen, det är ju inte helt lätt att ta hem en hund med så svår bakgrund!

Jag funderar.... Och ser bilderna, och gråter................

Sv: Gatuhund från Rumänien, någon??

Jag har sett/mött ett par, just Rumänien är jag dock osäker på. Iaf en från Guatemala, vilket inte känns helt optimalt heller. En hund, som jag är nästan 100 på var rumänsk, var riktigt trevlig. En hane, trefärgad lite bassettyp som levde med sin friluftsälskande husse. Guatemala-hunden var ingen hit, fick tyvärr senare en kull valpar med en BC eftersom ägarna verkade övertygade om att guatemalsk gatuhund var en egen ras...

Jag vet inte, problemet är ju inte bara hur de är mentalt, du har ju även sjukdomsbilden. Själv undviker jag att titta på sådana bilder/hemsidor, jag hade badat i hundar annars.

Jag har en gatuhund från spanien här hemma.

Världens bästa och lojalaste hund!
Men vår resa har varit jobbig då hon var mkt rädd för allt och alla i början. Man fick vara mkt noga med rutiner och regler...gå långsamt framåt och sakta med säkert öka på promenadsträckan, för gick man minsta lilla för långt blev hon orolig och försökte krypa ur halsbandet.

Idag, 9 år senare kan ingen se/förstå att hon har varit en lösspringande rädd gatuhund med nästan noll kontakt med människan.

Jag har en gatuhund från spanien här hemma.

Världens bästa och lojalaste hund!
Men vår resa har varit jobbig då hon var mkt rädd för allt och alla i början. Man fick vara mkt noga med rutiner och regler...gå långsamt framåt och sakta med säkert öka på promenadsträckan, för gick man minsta lilla för långt blev hon orolig och försökte krypa ur halsbandet.

Idag, 9 år senare kan ingen se/förstå att hon har varit en lösspringande rädd gatuhund med nästan noll kontakt med människan.

:love: Hur kom det sig att du fick den hunden? Letade du aktivt eller var det en "slump"?

Jag har sett/mött ett par, just Rumänien är jag dock osäker på. Iaf en från Guatemala, vilket inte känns helt optimalt heller. En hund, som jag är nästan 100 på var rumänsk, var riktigt trevlig. En hane, trefärgad lite bassettyp som levde med sin friluftsälskande husse. Guatemala-hunden var ingen hit, fick tyvärr senare en kull valpar med en BC eftersom ägarna verkade övertygade om att guatemalsk gatuhund var en egen ras...

Jag vet inte, problemet är ju inte bara hur de är mentalt, du har ju även sjukdomsbilden. Själv undviker jag att titta på sådana bilder/hemsidor, jag hade badat i hundar annars.

Ja, jag känner detsamma, jag kunde ha minst fem här hemma.....

Sjukdomsbilden tror jag är ordnad, jag tror de Rumänska hundarna genomgått tillräckliga vet-kontroller, vaccinerats etc etc om man tar dem från en välrenommerad organisation. Givetvis inte bara plockar en från gatan själv.

:love: Hur kom det sig att du fick den hunden? Letade du aktivt eller var det en "slump"?

Jag surfade runt och hamnade på en sida med spanska hundar.
Jag kontaktade dom, svarade på några frågor via deras hemsida. Sen fick man fylla i vilken/vilka hundar man var intresserad av.
Sen ringde dom upp mig och jag fick då höra att hon var min. Fick ett datum och jag hämtade sen henne på arlanda!

Första tiden kände jag "va tusen är det jag har skaffat mig, kommer hon nånsin bli en orädd och normal hund?"

Men jo då, hon är snäppet bättre på allt än vad min svenskfödda hund är :angel:

Jag har träffat ett antal "stackars-hundar" som kommit till Sverige från ett antal olika omplacerings organisationer. Dilemmat är ju bara att de som kommer till mej sällan är det lyckade placeringarna...

Det har varit mycket rädsleproblematik, en hel del problematiska "vaktanden" - av både förare/hem/bilar men även av hundens "egna" saker - ben/bädd/leksaker mm. Samt en del problem med att få hunden att knyta an till den nya ägaren och att acceptera det nya livet.

Det jag tycker är lite synd är den "snuttifiering" som görs av tex hundarna i Rumänien!
Självklart är det djupt tragiskt att djur far illa!! Inget snack om det!
Men... Hundar som lever ute anpassar sin päls och sitt liv efter de yttre omständigheterna. En hund som bott ute hela livet blir inte "blöt och kall" när det snöar! Snö kan till och med vara positivt för hundarna då det isolerar mot kyla och gör att fukt och bakterier inte orsakar problem.

Sedan finns det så klart hundar som inte "tål" kylan - extremt tunnpälsade/gamla/sjuka eller väldigt unga individer tex - och dessa kommer Kung Bore att "ta hand om". Dessa hundar är dock inte heller de som i första läget skickas till Sverige, så att tro att man hjälper dem genom att hämta hem en gatuhund till Svedala är att hoppas på för mycket...

För mej personligen så är det inte ett alternativ att ta hit dessa "stackars-hundar"! Jag kan inte se det som försvarbart att flytta hundar hundratals mil när vi har hundar i Sverige som behöver hjälp, omtanke och nya hem.

Vill man göra något så skänk pengar till organisationer som abetar på plats i de aktuella länderna och propagera för mass-kastrationer!

/Swat

Får jag då presentera Gina, äkta gatuhund från Rumänien, närmare bestämt född och uppvuxen vid en marknadsplats i Bukarest där hon tydligen livnärde sig på det hon kunde hitta på marknaden.
Hon fångades in (av vilka vet jag inte) och kastrerades, lämnades tillbaka på gatan med en infektion i såret och hittades av en dam som tog hem henne och räddade livet på henne. Damen arbetade som jourhem åt en organisation som tar hand om och omplacerar räddade gatuhundar.

Vi letade hund eftersom vår gamla tik gått bort, och vi ville gärna göra något för en hund som hade behov av hjälp. Fick kontakt med denna organisation, hittade Gina där och föll för hennes skojiga öron och rara blick.

Och det hela har gått så underbart bra, hon har varit hos oss i snart fem år och är den trevligaste lilla individ man kan tänka sig.

Det var svårt i början, hon var mycket rädd för nästan allt, speciellt för karlar och dörrar ... Och det finns vissa saker som alltid kommer att vara traumatiskt för henne, t ex kan hon fortfarande ligga och sova djupt och plötsligt kasta sig upp och rusa iväg blint några meter, som om hon drömt något hemskt. Men förutom det är hon trygg, vänlig, otroligt social med andra hundar och ganska lat! :p

Vi bor på landet, hon går lös på gården med våra två andra hundar, och går också ofta lös i skogen på våra promenader.
Mat är något förfärligt viktigt för henne, förmodligen också ett "arv" från uppväxten då det förstås gällde att äta när chansen gavs ... Så hon vill gärna vakta sin mat mot de andra hundarna, men hon är inte på något sätt aggressiv utan säger ifrån och så är det bra med det.

Har aldrig morrat eller visat något humör alls mot någon människa, aldrig varit sjuk förutom i somras när hon fick borrelia, och hon är verkligen med råge värd de pengar vi betalade för att flyga hit henne från Bukarest!!:love:

19051_102464683118437_100000647171720_70844_7669476_n.jpg

Jag vill också passa på att säga att när vi sökte på nätet efter lämplig hund för oss tittade vi på i stort sett alla hundhem i Sverige, och det som fanns var stora korsningar, typ pitbull/ rottweiler, rena pitbulls, shäferkorsningar och dylikt som inte var aktuellt för oss.
Jag förstår att det förmodligen är jättesvårt att hitta hem till sådana hundar, även om du känner att du vill hjälpa en utsatt hund är det inte säkert att du klarar av en stor hund av lite skarpare ras och med jobbiga upplevelser i bagaget.
Personligen tycker jag att den ena individen är lika mycket värd som den andra, och jag kan inte se att man gör fel när man tar hand om en hund från ett annat land.
Sedan är det så att väldigt många hundar dör av svält, kyla och umbäranden i Rumänien. Man kan inte säga att "de anpassar sig och klarar sig", det är ungefär som att säga att sommarkatter klarar sig genom vintern, och det vet vi ju alla hur sant det är ...
Och en sak kan man säga om Gina: HON HATAR ATT FRYSA! Så hennes vintrar där var nog inte så roliga ....

En vän till mig har en gatuhund.. Dock inte från rumänien utan från polen men utland som utland.. Ronja har konstaterat 52 olika raser i sig som de fastställt med några blodprov.. Hon var från början jätterädd och tillbakadragen men inte elak, nu några år senare lever hon ett kärt familjeliv med 2 små barn och bättre hund hittar man inte :))

Jag har haft Rumänska gatuhundar tidigare.
Trevliga, streetsmarta, envisa med glimten i ögat.
Jag har iofs haft dem sedan 2-3 månaders ålder.
Fullt dresserbara och gott sällskap, charmiga, lite envisa, de tänker gärna själva och tar sig friheter :angel:.

Är det vuxna hundar du funderar på att skaffa?
Kommer de från hundhärbärgen? Då är det nog viktigt att de har prövats avs. temperament, lösspringande gatuhundar behandlas rätt respektlöst och inte sällan våldsamt i Rumänien, så de kan vara rätt avigt inställda till människor pga sneda tidigare erfarenheter. Betyder lite mer jobb att få upp förtroendet men lönar sig alltid i längden, otroligt karaktärsfulla individer :love: som har en vänlig grundinställning och positiv attityd.
lazy_15.jpg

Senast ändrad:

Är det verkligen redan uppe i 58 raser som kan identifieras via deras DNA?
Dom där testerna som säljs är knappast tillförlitliga.

kl
Vet inte hur det är nu för tiden, men hundar som kommit hit eller varit på väg hit från just Rumänien har ju inte varit nån hit direkt, gamla o lytta, en skickades tbx o avlivades, hon hade en tumörsjukdom som smittade via genitalierna, jippie, fler såna hundar hit!

Det är många sjukdomar dessa hundar kan föra med sig till sverige (som det inte testas för) och de flesta kan sluta med döden för hunden.
Hjälp hundar i Sverige istället och skänk pengar till de organisationer som utför masskastrationer!

Det gäller att organisationen som förmedlar hunden är seriös och noggrann. Gina var vaccinerad, avmaskad, och veterinärbesiktigad när hon reste. Organisationen i fråga har svensk personal där nere som ombesörjer detta.
Vi fick skriva på ett papper där vi garanterade att hunden skulle veterinärbesiktigas igen inom två veckor efter ankomsten, samt avmaskas med ett medel som bl a tar rävens dvärgbandmask direkt efter ankomst.

Det finns mindre seriösa organisationer, självklart, så det gäller att välja med omsorg.

Jag hade länge ganska nära kontakt med organisationen och många av dem som adopterade hundar därifrån, och för de allra flesta gick det bra och blev mycket positivt. Man får förstås räkna med en period i början när det är svårt för hunden att ställa om till ett helt nytt liv, och jag minns att det var någon hund som rymde och blev påkörd.
Däremot hörde jag aldrig talas om någon sjukdom som plötsligt dök upp.

Naturligtvis är dessa hundar streetsmarta och självständiga, men ofta mycket vänliga och kärleksfulla. De har vuxit upp i flockar och har ett rikt signalspråk, funkar ofta jättebra med andra hundar eftersom de har lärt sig språket från valp- ben och lär sig snabbt att funka med oss människor också, trots att vi har mycket klumpigare signaler och ofta inte förstår dem.

Jag tycker att det vore bättre att lägga energi på att förhindra korsningsavel bland stora tuffa raser, som pitbull, rottweiler, schäfer osv än att kämpa emot att hundar adopteras från andra länder. Det är dessa korsningar som fyller våra hundhem, och ofta är mycket svårplacerade.

Jag vill också passa på att säga att när vi sökte på nätet efter lämplig hund för oss tittade vi på i stort sett alla hundhem i Sverige, och det som fanns var stora korsningar, typ pitbull/ rottweiler, rena pitbulls, shäferkorsningar och dylikt som inte var aktuellt för oss.

Kan säga att det är en bra ide att höra av sig till hundstallen/hemmen ändå, det kommer in många andra sorters hundar också, men eftersom det är lättare att placera ut dom så försvinner de direkt till de på intressentlistan (och kommer inte upp på hemsida mm).

Jag har en bekant som tog hem en av hundarna på senaste vändan till Sverige, från Dog Rescue. Hon verkar väldigt nöjd och hunden verkar mycket bekväm med livet i Sverige :)

Min fråga gällde egentligen just detta, hur det egentligen fungerar med dessa hundar sedan de "bytt liv". Hur ofta blir det problem? Att ta hand om en vanlig svensk omplacering med knepig bakgrund, kräver ju sin matte/husse milt sagt, det måste ju vara samma sak med sk Gatuhundar?
Personligen kan jag se saken från båda hållen, dvs hjälpa på plats och ta hem hit. Det stora arbetet gäller ju synen på hundar i dessa länder, och att så många som möjligt kastreras/steriliseras i förebyggande syfte. Vi har 800 000 hundar i Sverige, i Rumänien finns 2 - 3 MILJONER GATUhundar!!! Och kullar föds ideligen, ideligen. De valparna har knappast några goda förutsättningar att leva ett gatuliv, smarta och välpälsade, såhär års, många har skabb, tikarna har ingen mat osv osv
Så, framförallt ska de befintliga gatuhundarna kastreras, och sen måste de som finns få hjälp att klara sig, om dom har svårigheter. Några kommer att flytta till Sverige, de är en liten droppe i en ocean, och jag hoppas att det ska fungera för dem. Och undrar HUR det fungerar?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka