Gatuhund från Rumänien, någon??

Sv: Gatuhund från Rumänien, någon??

Min moster köpte en gatuhund från Rumänien. Förmodligen var han korsning mellan tibbe spaniel och långhårig tax. En hund som var MYCKET strykrädd, rädd för män och rädd för barn. Det var i stort sett bara min moster som kunde hantera honom någorlunda, men pälsen var helt tovig eftersom han skrek varje gång hon försökte borsta honom ordentligt. Tänderna, dom får som var kvar, var nästan helt ruttna. Dåliga höfter och upprepade öroninflammationer. Däremot hade han inte problem med andra hundar.

Vid en vetbesiktning hittas långt ifrån alla sjukdomar...

Naturligtvis inte, men man bör förstås göra vad man kan för att försäkra sig om att hunden är frisk. Men det är förstås en risk, som man måste bedöma om man vill ta.
Å andra sidan riskerar vi själva numera att släpa hem exotiska sjukdomar genom att vi reser som vi gör och snabbt och lätt kan besöka resmål över hela jordklotet.
Dessutom innebär klimatförändringarna att allt fler skadeinsekter kommer att trivas här hos oss, så jag tror att hur vi än vänder oss har vi ändan bak.

Min moster köpte en gatuhund från Rumänien. Förmodligen var han korsning mellan tibbe spaniel och långhårig tax. En hund som var MYCKET strykrädd, rädd för män och rädd för barn. Det var i stort sett bara min moster som kunde hantera honom någorlunda, men pälsen var helt tovig eftersom han skrek varje gång hon försökte borsta honom ordentligt. Tänderna, dom får som var kvar, var nästan helt ruttna. Dåliga höfter och upprepade öroninflammationer. Däremot hade han inte problem med andra hundar.

Man måste förstås ta noga reda på vad det är för hund man får hem och vilket hälsotillstånd den är i. Om inte organisationen som ombesörjer det hela berättar om sådana problem är den inte seriös.

Sedan kan det förstås finnas de som vill ta sig an en hund med diverse hälsoproblem och försöka hjälpa den, men det är en annan sak.

Vi fick veta vad vi behövde om Gina, och visst hade hon problem med rädsla för karlar och dörrar och plötsliga rörelser, men om man inte kan/vill hantera sådant ska man nog inte ta sig an en hund som har varit med om tråkiga saker. Det har hundarna från Rumänien, och det har också de flesta svenska hundar som sitter på hundhem. Annars sitter de inte där.

Om man inte är beredd att arbeta med sådana problem är det bättre att man skaffar en valp från en välrennomerad kennel.

Vi har nyligen tagit hand om en hund från Polen, hon bodde på ett hundhem men där fick hon inget mat och var illa behandlat. Sen flyttades hon till ett tillfälligt hem i väntan på alla vaccinationer och annat som var viktigt. Vi trodde att flytten till oss skulle göra henne mer stressad och osäker men hon har anpassad sig så bra! Hon är precis en vecka hos oss och gjorde massor av små steg.

Untitled-1.jpg

IMG_1577.jpg

IMG_1562.jpg

IMG_1765.jpg

IMG_1647.jpg

Jag hade kunnat åka ner och hämta en renrasig valp i polen men jag ville inte, jag ville hjälpa en hund som inte fick ett hem och kärlek innan. Precis som min Niunia inte hade innan.

Hej! Jag vet en tjej vars mamma och moster har tre rumänska gathundar. Jag har inte träffat dem, men sett bilder och hört lite om dem, och de verkar alla vara trevliga och sällskapliga hundar utan större problem. Jag tror de även är nåt slags kontaktpersoner, då de emellanåt åker och möter upp nya hundar på Arlanda.:)

Men vad söt!!:love:

Ja, det var precis så vi kände, att kunna hjälpa en individ till att få ett bra liv med rätt sorts mat, mycket kärlek, trygghet och långa skogspromenader, det var det som drev oss. Och om den individen kommer från Sverige, Rumänien eller Polen spelar ingen roll.

Vår Gina har anpassat sig otroligt bra. Jag tror att hundar som har levt sådana liv är mycket duktiga på att anpassa sig. Antingen har vi haft tur, eller också är dessa hundar så duktiga på att avläsa omgivningen att de fixar de flesta situationer de hamnar i. Om de inte har så traumatiska upplevelser bakom sig att de aldrig kommer över dem ...

Men vad söt!!:love:

Ja, det var precis så vi kände, att kunna hjälpa en individ till att få ett bra liv med rätt sorts mat, mycket kärlek, trygghet och långa skogspromenader, det var det som drev oss. Och om den individen kommer från Sverige, Rumänien eller Polen spelar ingen roll.

Vår Gina har anpassat sig otroligt bra. Jag tror att hundar som har levt sådana liv är mycket duktiga på att anpassa sig. Antingen har vi haft tur, eller också är dessa hundar så duktiga på att avläsa omgivningen att de fixar de flesta situationer de hamnar i. Om de inte har så traumatiska upplevelser bakom sig att de aldrig kommer över dem ...
Tackar :love: Gina är också söt! Hon har mycket från min Niunia som inte finns längre..
IMG_2884.jpg

Precis, jag förstår inte att många säger varför importera när det finns svenska hundar.. Jadå det finns men mest amstaff blandraser som jag inte vill ha :devil:

Jag tror att dessa hundar träffar på många olika situationer i sitt liv och måste försvara sig/maten om de ska överleva så de vet hur de ska hantera konflikter och kan leva i ett stadsliv utan större problem.

Otroligt söt hund!!!

Det är ett dilemma, detta - men för just den hunden betydde det trots allt - allt...!

Otroligt söt hund!!!

Det är ett dilemma, detta - men för just den hunden betydde det trots allt - allt...!
Tack, Milka är söt! :love:

Du får fundera en gång till men jag kan säga att jag har bara positiva erfarenheter av gatuhundar utomlands och deras liv i Sverige. Jag träffade en kvinna som hjälpte många svenskar att ta hem polska hundar och deras berättelse finns här:
http://fundacja-emir.pl/shelterENG/shelter-berattelserSV.htm

http://fundacja-emir.pl/aktualnosciSV/CHANS/hundariSverigeENG.htm

Tack!
Nu har jag inga direkta planer på att ta hem någon hund, jag försöker hjälpa dem ändå, på andra sätt.
Såg mitt boende annorlunda ut skulle jag ändå kunna tänka mig det. Man gör ingen skillnad i den stora bilden, men för just den hunden betyder det all skillnad i världen.
Annars kan man, som sagt, hjälpa till på väldigt många, väldigt bra sätt, för att göra livet lättare för hundarna (och andra djur!) på platsen. En steriliserad tik betyder att massor av valpar slipper födas till ett kort och plågsamt liv. Det kan man betala, kostar en struntsumma för oss! Osv.

Det jag inte gillar är att det i många fall inte handlar om att hjälpa, utan om att kapitalisera på någonting som människor känner för. Ett tag var det väldigt populärt att ta hund ifrån Irland. Jag som bott på Irland i många år var helt chockad över detta. Det är ju som att de svenska organisationerna som tar hand om djur skull skicka sina djur till Irland, där man sedan hävdar att alla djur i Sverige har det så svårt!!

Jag har sett samma sak med "hundstallar" från Spanien, där man istället för att plocka hundarna på gatan börjat avla på hundarna för att sälja dem till Sverige.

Jag har absolut ingenting emot att människor tjänar pengar på djur. Det är lika legitimt att kränga djur för förtjänst som det är att sälja bilar eller kläder. Vad jag inte gillar är att man inte tänker på djurens välfärd, utan på pengarna.

Det finns givetvis bra organisationer också, men tyvärr har jag inget förtroende för någon organisation längre efter att jag på nära håll sett hur de agerar!

De hundar jag sett som blivit "räddade" från gatan har mycket väl kunnat knyta an till sina ägare, men det har varit en mycket stor portion och självständighet också. Det har inte riktigt fungerat att få hunden sådär lydig som man gärna vill, då hunden velat ta egna initiativ och göra egna val. När de gäller större raser så har problemet varit inkallningen. Hunden har helt enkelt gillat att slippa koppel och sprungit iväg. Tyvärr är det många "räddade" hundar som rymmer!

För några (många?) år sen visades en dokumentär om de Spanska så kallade gatuhundarna. Dessa föddes upp i "puppy mills" och med jämna mellanrum åkte upffödaren iväg till en mindre nogräknad veterinär som fyllde i alla intyg utan att ha sett en enda hund.

Vad gäller Rumänien så är utlovade vaccinationer och veterinärbesiktningar ofta bristfälliga. Den hund med överförbar tumör som det länkas till ovan hade skickats till sin nya ägare tillsammans med en burk cellgift som skulle strykas på tumören. Avmaskning är ofta inte utförd på rätt sätt och det förekommer rikligt med dvärgbandmask i Rumänien.

Hur hundarna klara omställningen beror väl på individer och ägare men jag har stött på många som är avlivade på grund av "diffusa besvär som ger aggressivitet/beteenderubbning" så det går väl inte alltid så himla bra.

artikeln om hunden från rumänien med tumörsjukdom är gammal, från 2008, och har av ngn anlednign dykt upp på nytt igen. det är exakt samma ord som skrivs nu som då...
den föreningen som tagit in den hunden är väl kankse inte en av de bättre...

jag har själv har o har haft hundar från 3 andra länder än sverige. ALLA mina hundar genom alla år har varit omplaceringar utom EN, en renrasig whippet som skulle tävlas med, men hon passar inte till det. jämröfrelse med gatuhundarna har hon mkt sämre psyke än de. men det beror nog mer på taskig aavel från den sk uppfödaren.
personligen så tar jag nästan hellre en vuxen omplacering. det är ju trots allt en hel del arbete med en valp.

och alla hundar jag träffat plus mina egna som kommit in som rena gatuhundar har klarat omställning mkt bra om man tänker på deras bakgrund. om möjligt så har en del varit väldigt mammiga i början. följt efter sin människa väldigt mkt i hemmet oså. dock aldrig haft problem med andra hundar eller sjukdomar. joo en från spanien visade sig ha blivit smittad med leishmania efter det att blodtestet tagits och innan resan till sverige. vilket ju är omöjligt att förutse.
MEN så har de föreningar jag arbetat med varit och är seriösa och riktigt bra, där jag vid 2 olika varit själv på besök i landet och träffat olika veterinärer.
det finns dock nästan fler oersiösa föreningar som tar hundar hursomhelt utan urskillning och korrekta papper, bara för att tjäna pengar. för i vissa länder kostar det faktiskt inte så mkt som de säger att det gör...
det är synd, för de förstör för de som arbetar på ett bra sätt.
där man noga utvärderar hundar hruvida de skulle klara av leva ett lvi inomhus.

personligen ser jag ingen skillnad på individen, en hund är en hund. och de hundar som finns till ex i spanien finns inte som ompllaceringar is verige. man kan inte hjälpa alla och vända på en ehl kulturs syn på hundhållning, men man KAN ge en enda hund hela världen och livet värdigt att leva.

såå Lena, mulles mamma=), de allra flesta hundar klarar omställningen och miljöbytet galant! men såklart finns det alltid indivder som blir tvärsom det de varit på hundstallet....
och det kommer alltid finnas idiotmänniskor ....

Jo jag vet att tumörhunden är från 2008. Jag blev betydligt djupare inblandad i denna än vad jag kanske hade velat.

Millispillis, jag håller med dig i det du skriver. Man kan aldrig hjälpa alla, men man kan alltid hjälpa någon.

Om man går in för att hitta negativa aspekter på att adoptera en gatuhund från ett annat land finns det förstås alltid sådana att finna. Men vill man å andra sidan se det positiva som görs för att hjälpa sådana hundar finns det mycket att hitta där också.

Måna hundar i Rumänien (det är därifrån vår hund kommer) har det verkligt svårt. Jag känner personligen ett flertal människor från Rumänien som själva vittnar om hur hundarna har det, och det är inte roligt att höra.

Visst kan det handla om att tjäna pengar (det gör det väl alltid, så snart människor är inblandade?!) men det finns också många som arbetar med detta av sitt hjärtas godhet.

Ja, jag vet att argumenten kring att ta hem en gatuhund från Rumänien, är starka från bägge sidor, och det är inte detta jag undrar över här. Min fråga är, hur dessa hundar klarat omställningen från sitt ganska "vilda" liv i Rumänien, till ett välmående, men ordnat, liv i Sverige? Nog måste det finnas NÅGON här i Buke som tagit hem en gatuhund, eller som känner någon?

Bilderna från Rumänien, från den hårda vintern, hundarna som fryser ihjäl, svälter ihjäl, plågas ihjäl.... Valpkullar som föds i det oändliga, för att dö en plågsam död på gatan. Utan att knappast någon bryr sig. Naturligtvis ska dessa 2 - 3 miljoner (!!!) gatúhundar hjälpas på plats, MEN många svenskar tar hem en hund därifrån för att ge den ett bättre liv. Hur fungerar det för hundarna, sedan? Kan de anpassa sig? Blir de till problemhundar ibland? Hur väljs de nya ägarna ut, egentligen, det är ju inte helt lätt att ta hem en hund med så svår bakgrund!

Jag funderar.... Och ser bilderna, och gråter................

Jag har en spanjor här hemma och har haft flertalet "jourhundar". Dock inga från rumänien men från spanien och portugal. De hundar jag har haft har oftast varit i hundhägn innan de kom till mig. Var även nere i portugal och hjälpte till och "kollade läget". Då var jag även hund-transportör och hade med mig tre hundar hem till sverige.

Av de hundar jag har haft har alla utom en klarat anpassningen bra. Det har tagit någon vecka innan de är med i rutinerna. Jag tror helt klart på mycket fasta rutiner för dessa hundar, iaf till en början... tänk typ valp.

Min gammelman här hemma kommer från den organisation som blev ökänd genom uppdrag granskning. Han var därimot inte alls någon rolig hund att få hem. Men det gick ju väl till slut.

Jag slutade hjälpa till med jourhundar efter den sista (den som inte klarade anpassningen bra). Just i detta läget tyckte jag inte att föreningen såg till hundens bästa och jag hade själv börjat fundera på hur rätt det var egentligen att ta hem hundarna från spanien.

Men till din fråga då... ;)

Jag tror att hundar klarar omställnigen rätt väl, fasta rutiner och bra mat gör att de flesta "lever upp". Och det är så himla härligt att få se dem må riktigt gott när man vet hur de har haft det! :)

kl
Hur vet man vad man får för typ av hund? Jag tycker ibland det känns som en chansning att skaffa renrasig hund inom Sverige, hur vet man att man passar ihop, kan ge hunden det den behöver/att hunden uppfyller det man är ute efter?
Just hund är ju så otroligt viktigt att det blir rätt också iom att de påverkar ens vardag så mycket.

Det gör mig skeptisk, för att inte tala om sjukdomarna såklart.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka