K
knowledgeispower
Sv: Gatuhund från Rumänien, någon??
Jomenvisst....o det kommer alltid finnas idiotmänniskor som tycker det är helt okej att importera hundar som bärpå smittsamma farliga sjukdomar.SUCK.
http://dog-news.net/2011/02/21/adoptera-inte-gatuhundar-till-sverige/
artikeln om hunden från rumänien med tumörsjukdom är gammal, från 2008, och har av ngn anlednign dykt upp på nytt igen. det är exakt samma ord som skrivs nu som då...
den föreningen som tagit in den hunden är väl kankse inte en av de bättre...
jag har själv har o har haft hundar från 3 andra länder än sverige. ALLA mina hundar genom alla år har varit omplaceringar utom EN, en renrasig whippet som skulle tävlas med, men hon passar inte till det. jämröfrelse med gatuhundarna har hon mkt sämre psyke än de. men det beror nog mer på taskig aavel från den sk uppfödaren.
personligen så tar jag nästan hellre en vuxen omplacering. det är ju trots allt en hel del arbete med en valp.
och alla hundar jag träffat plus mina egna som kommit in som rena gatuhundar har klarat omställning mkt bra om man tänker på deras bakgrund. om möjligt så har en del varit väldigt mammiga i början. följt efter sin människa väldigt mkt i hemmet oså. dock aldrig haft problem med andra hundar eller sjukdomar. joo en från spanien visade sig ha blivit smittad med leishmania efter det att blodtestet tagits och innan resan till sverige. vilket ju är omöjligt att förutse.
MEN så har de föreningar jag arbetat med varit och är seriösa och riktigt bra, där jag vid 2 olika varit själv på besök i landet och träffat olika veterinärer.
det finns dock nästan fler oersiösa föreningar som tar hundar hursomhelt utan urskillning och korrekta papper, bara för att tjäna pengar. för i vissa länder kostar det faktiskt inte så mkt som de säger att det gör...
det är synd, för de förstör för de som arbetar på ett bra sätt.
där man noga utvärderar hundar hruvida de skulle klara av leva ett lvi inomhus.
personligen ser jag ingen skillnad på individen, en hund är en hund. och de hundar som finns till ex i spanien finns inte som ompllaceringar is verige. man kan inte hjälpa alla och vända på en ehl kulturs syn på hundhållning, men man KAN ge en enda hund hela världen och livet värdigt att leva.
såå Lena, mulles mamma=), de allra flesta hundar klarar omställningen och miljöbytet galant! men såklart finns det alltid indivder som blir tvärsom det de varit på hundstallet....
och det kommer alltid finnas idiotmänniskor ....
Jomenvisst....o det kommer alltid finnas idiotmänniskor som tycker det är helt okej att importera hundar som bärpå smittsamma farliga sjukdomar.SUCK.
http://dog-news.net/2011/02/21/adoptera-inte-gatuhundar-till-sverige/