gåstol redan?

Sv: gåstol redan?

Min son fick sin gåstol när han var 3 månader faktiskt.

Vi bor i lägenhet, alltså ingen fara med trappor.

Han älskade sin gåstol och han lärde sig inte gå särskilt sent. Han lärde sig när han var 10 ½ månad.

Han är rätt stor, så han fick precis plats i den när den var på lägsta.

Han blir nu 1 år och det var ett tag innan han lärde sig gå som vi tog bort den just för att den hade en viktgräns på 12 kg och han vägde då 11 när vi tog bort den.

Men, min bäste väns son som är 2 år gammal kunde sitta i den och det var nemas problemas. Baby Zone var märket iallafall.

När Loke protesterade, togs han ur. Ibland efter 5 minuter, ibland efter 20 min. Beroende på vilket humör han var på. När vi möblerade om så han fick större golvyta blev han mycket gladare i den.

8 veckors bebisar kan vara rätt stora:p, min sambo var som en 2-3 månaders när han föddes.

Men jag tycker att 2 månader är lite för tidigt...

Loke fick sin när han var 3 månader i julklapp. Han fick testa den för att han var så stadig i kroppen redan då.

Min dotter började tidigt med gåstol (3-4 mån). Hon har varit en sådan där skrikbebis man måste bära hela tiden, så gåstolen var verkligen ett lyft för oss. Hon tog sig inte fram speciellt fort i början, nådde ju bara precis ned med tårna :). En del säger att bebisar med gåstol inte lär sig krypa, men det är bullshit. Våran dotter kröp tidigt med blixtens hastighet parallellt med gåstolsanvändningen..

Senast ändrad:

han kunde hålla upp huvudet redan strax efter att han föddes (några dygn då alltså)

jag skrev inte att gåstolen var bra för hjärnan, inte på nåt sätt.

Det är ju ööö, 13 år sen nu, men våran gåstol var höj och sänkbar.

Zaria: vad menar du? vad då hur tänker man då? Skulle det vara farligt? hur och varför?

han verkade ju klara sig bra, lärde sig gå i normal tid och allt sånt, så det verkar inte ha skadat honom. han är ju 13 år nu så hade han blivit så skadad så borde det ju ha framkommit, eller?

men som sagt är ju detta 13 år sen, det kommer ju ständigt nya rekomendationer om allt.

När Rasmus var 2 veckor gammal sa de på BVC att han var lika stark och stadig i nacke, huvud och överkropp som 3 månadersbebisarna, men inte satt jag honom i en gåstol för det. Huvudet är alldeles för stort och tungt och alla nyfödd reflexer fanns fortfarande kvar.

Jag tror inte bebisarnas skallar blivit större och tyngre de senaste 13 åren?

Och jag uppfattade ditt inlägg:
och för er som vill träna barnens ben så är det inte det de ska träna för att gå, det är hjärnan som ska mogna! Muskler har inget med saker att göra.

Som om du menade att hjärnan tränas av att de går i en gåstol.

Och vet du hur stark bebisar är? De behöver absolut ingen styrketräning i form av att gå i en gåstol. Hade de vart så hade de delat ut gåstolar gratis på BVC.

då ser jag att du har missuppfattat mitt inlägg totalt, jag skriver (eller menar iaf) precis tvärtom!

benen behöver inte tränas! skrev ju att musklerna inte behöver tränas, förstår inte hur du kan ha tolkat det som du gjorde? men det är ju skitsamma nu när det är utrett :D

Vad menar du med "men inte satte jag honom i gåstol för det"? nej vem har sagt att du skulle det? det gör man väl när man känner för det? när man känner att barnet är redo?

jag vet inte när jag skulle göra det, jag var ju bara 8 år när min bror föddes så det är liksom inte som att jag hade nåt att säga till om.

Att du ens minns det, jag minns bara att vi fick gå upp till grannen när han skulle födas och där fick vi blodpudding sen åkte vi till min farbror. Men jag var bara 6 år när min bror föddes. Och han kröp aldrig, han gick på en gång. Eller trodde han kunde gå ;)

Tur att mina föräldrar har filmat oss under hela uppväxten så man kan bli lite påmind ;)

Och jag uppfattade de som att du skrev att barnen inte tränar benen i en gåstol utan hjärnan.

jag har extremt dåligt korttidsminne... mina lärare sa att hjärnan då kompenserar och gör att långtidsminnet blir riktigt bra!

sen kommer jag nog ihåg det för att mamma pratade om det med alla för att läkaren inte hade trott att en bebis i den åldern klarade av det på nåt sätt! Antar att det var lite skryt *titta vad min bebis är duktig*

så jag hörde det nog några ggr...

de vi köpte en häst av senast har en som springer runt i huset (ja springer för egen maskin, utan gåstol) vid 8 månaders ålder, det är riktigt häftigt!

ang om barnen tränar hjärnan med gåstolen så är mina kunskaper aldeles för begränade för att kunna avgöra en sådan sak, jag upplyste bara om att man inte behövde träna benen på ungen, utan att när ungen väl börjar gå så beror det på att hjärnan är redo och mogen för det.

Fråga min mamma hur häftigt det var, både jag och mina 2 syskon gick väldigt tidigt. Ingenting hon saknar precis ;)

De var så skönt när de låg där man la ner dem!

Tänkte först inte lägga mig i debatten men kan inte låta bli:D

Har ju inget barn ännu (men om en och en halv månad), men är däremot utbildad småbarnspedagog. I utbildningen hade vi föreläsningar av Harald Blomberg som gick igenom alla spädbarnsreflexer och hur viktigt de är att de integreras i kroppen. Detta gör barnet om det får ligga på golvet mycket bla. Många barn får problem senare i livet på grund av att en/flera reflexer inte integrerats i kroppen vilket bland annat kan bero på att de inte fått vara på golvet tillräckligt som små.

Det är en aspekt på varför en gåstol inte är särskilt lyckad...

Sedan har ju flera andra även nämnt att barnen inte är mogna för detta och att kroppen kan överbelastas.

Jag tror väl inte att måttlig användning är någon jättekatastrof, tyvärr så använder många föräldrar gåstolen som en förvaring för barnet:crazy:

Jag kommer däremot inte använda gåstol till mitt barn för jag tror på att barnet ska gå igenom olika faser innan det är moget att börja gå!

Och hur stor är en 8 veckors bebis som passar i en gåstol? Rasmus var 65 cm och nådde precis ner i den lägsta gåstolen som fanns bland babybutikerna vi besökte.

Ja, nu har ju inte jag barn eller är på något sätt upplyst om gåstolar och dess storlek. Men hur fyller en gåstol en funktion för en 2 månaders bebis? Om det nu inte finns pyttestolar eller gigantiska bebisar då.

Jag kommer däremot inte använda gåstol till mitt barn för jag tror på att barnet ska gå igenom olika faser innan det är moget att börja gå!

Varför ska allt vara så svart eller vitt, man kan faktiskt använda gåstol parallellt med att barnet går igenom dom olika faserna som krypa etc. Sedan finns det vissa barn som inte ens VILL ligga på golvet och sprattla utan gallskriker direkt. Hur har du tänkt göra om du får ett sådant barn? "Nä lilla bebben nu måste du ligga på golvet och skrika tills du svimmar för att gå igenom denna fasen för det har vi lärt oss på utbildningen" :laugh:.

Har absolut inte påstått att allt är svart eller vitt, bara förklarat de nackdelar som jag tror att en gåstol medför. Skrev även att måttlig användning inte torde göra så stor skillnad (om du läste hela inlägget).

Sedan finns det vissa barn som inte ens VILL ligga på golvet och sprattla utan gallskriker direkt. Hur har du tänkt göra om du får ett sådant barn? "Nä lilla bebben nu måste du ligga på golvet och skrika tills du svimmar för att gå igenom denna fasen för det har vi lärt oss på utbildningen" :laugh:.

:idea: Här kan man undra hur föräldrar och barn klarade sig innan gåstolen uppfanns??

Idag finns så översdrivet med saker för barn, som absolut inte är nödvändiga.

Sedan finns det vissa barn som inte ens VILL ligga på golvet och sprattla utan gallskriker direkt.

precis så är min dotter.. hon vägrar ligga på golvet eller nått annat överhuvud taget utan att börja skrika efter högst 5 min.. utom när hon står upp i mitt knä eller jag bär runt på henne.. men så fort jag sätter mej börjar hon igen.. och man får väldigt ont i ryggen efter ett tag:p

Rasmus uppskattade inte heller att ligga på golvet först han upptäckte babygymmet och ur de fungerade. Ligga på mage var ett stort NEJ han skulle bli buren eller stå upp.

Han gick runt runt i hoppgungan ;) Sen sprang han i sin gåstol. Sen börja vi på babysim och strax därefter lärde han sig krypa på land.
Nu är han 10 månader, har dissat gåstolen sen han lärt sig resa sig upp och gå efter möbler. Han släpper korta stunder och står lull eller går fram och tillbaka med sin gåvagn!

Han var rätt gammal när han vände sig från rygg till mage första gången. Samma sak med att resa sig i spjälsängen.

Oh herregud. 8 veckor, hmm.
Vår dotter fick sin gåstol när hon blev 8 månader, då var det problem för henne att nå ner till marken när inställningen var på lägsta höjden.

De flesta stolar är ju som redan sagt rekommenderade från 6 månader, och jag har hört att barnet bör kunna sitta själv också, men det kanske itne stämmer?
Utöver det har jag nog inget att tillägga än att du borde vänta :)

:idea: Här kan man undra hur föräldrar och barn klarade sig innan gåstolen uppfanns??

Idag finns så översdrivet med saker för barn, som absolut inte är nödvändiga.

Vänta tills du råkar ut för en skrikbebis du får kånka på från morgon till kväll och vill sälja på Blocket till slut. I det läget anammar man vilka hjälpmedel som helst bara för att få vila lite. Man hade så många präktiga åsikter innan barnet kom, men sorry så är det :D.

du borde nog läsa lite nogrannare, det var min bror det gällde och jag var 8 år gammal, knappast jag som bestämmde nåt liksom!

i övrigt så har jag inte ens några egna barn, varför jag har börjat hänga här vet jag inte.... man kan ju inte skylla på den biologiska klockan vid min ålder heller direkt...

Och hur stor är en 8 veckors bebis som passar i en gåstol? Rasmus var 65 cm och nådde precis ner i den lägsta gåstolen som fanns bland babybutikerna vi besökte.

hehe.. min son är 7 v och sist han mättes var han 60 lång, så snart kanske ;)

(han kommer få vänta ett par månader till)

Vår dotter ville stå hela tiden från hon var ungefär 3 månader. Jag frågade en barnläkare om det där och han sa att det inte var någon fara alls. De står när de är redo för det och står så länge de orkar så det är nog ingen fara med belastningen!

Däremot skulle jag vänta med hoppgunga och gåstol tills de blev lite äldre. När de är fyra månader har de ju direkt ingen balans och gåstol kräver ändå lite av rygg, huvud och armar.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Bufera
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
626
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 018
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 308
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II