Merparten av intäkterna i ridsporten dras väl in svart så det vill man kanske inte skylta alltför vidlyftigt med, men jag gissar vilt där.
Det är naturligtvis en möjlighet!
Nedan citerar jag mig själv från Juni 2015:
"Svensk ridsport och avel har fortfarande ingen tillförlitlig tävlingsstatistik, jämför med Tyskland där det finns siffror på allt.
Varför kan man inte få veta vilken hingst har de framgångsrikaste avkommorna? Vems avkommor tjänar mest pengar, totalt, %, genomsnitt, disciplin, you name it?
Framgångsrikaste uppfödare, mm, mm.?
Det gjordes ett försök på 90-talet att i Hingstkalendrarna ange avkommornas totala prissumma, ex från 1994: MARATON 600
Avkommornas totala prissumma: 598.600 SEK.
Tävlingsresultaten ingår i BLUPen, men skulle mycket hellre vilja se en självständig tävlingsstatistik.
Så mycket bättre om de tidiga BLUP indexen som främst baseras på unghästbedömningar kunde senare bekräftas med en omfattande tävlingstatistik."
Ingenting har hänt sedan dess, uppgifterna finns ju i systemet men redovisas aldrig.
Mycket konstigt att inte Avelsförbunden kräver mer öppenhet. Uppgifter som man kunde gräva fram för 50-40-30 år sedan är nu omöjliga att komma åt.
Här är ju travet (och galoppen) ett föredöme.