Gaskolik varför???

Tuvalisan

Trådstartare
Igår fick min åring gaskolik för andra gången i sitt liv. Det man undrar är ju vad det kan bero på... Jag fodrar 4-5 ggr/dag hon har halva dygnet fri tillgång till grovfoder och ransonerat 3 ggr i hagen. Mina hästar går ute mellan 12-14 timmar/dygn. tycker så synd om henne när hon får så ont och man undrar ju om och hur man kan förebygga det och vad det egentligen beror på. Vetrinären hade inget bra svar... tacksam för synpunkter.

Sv: Gaskolik varför???

Har hört att det kan vara parasiter/bakterier.
Är han avmaskad?

Vet att det finns äldre trådar här om detta.

Tog mig friheten att kopiera ett svar;

"Gaskolik kan uppstå av skämt foder men oftast är det att blodproppar från de sk krösrotskärlen kommer loss och passerar ut i tarmpaketets mindre pulsådror. Detta medför att tarmrörelserna upphör och det blir en abnorm gasbildning. Som jag skrev tidigare så är dessa blodproppar i krösrotskärlen orsakade av blodmaskarnas larver.
Eftersom du inte har haft någon sådan kolik på din häst så har du förmodligen bra foder och inga problem med parasiter :). Hoppas att du slipper det för det är verkligen inget kul. Min häst hade, när hon blev opererad, både gasbildning, förstoppning och tarmomvridning. Bara för att den förra ägaren inte skött avmaskningen som han skulle. När jag avmaskade henne första gången så, praktiskt taget, kröp skiten iväg av sig själv... :( "

Äter den hösilage?

Min häst klarar inte av att äta hösilage och får stora problem med gaskolik om hon gör det, även med mycket utevistelse och rörelse

Vår åring har haft gaskolik 3 ggr, det finns väl inte nåt vi kan peka på, men hon fick det bla när hon började äta gräs .
Allt är ju nytt för dom små magarna och dom måste vänjas långsamt .
Vet har tillkallats 2 av gångerna men behövde inte göra något.
Promenader har hjälpt

Hej från hambo

Kolla bandmask ...Strömsholms hästklinik har info på sin hemsida,numera rekommenderar vetrinärer att man ska avmaska mot bandmask varje vår.Eftersom det finns ett samband med kolik så här års...

Kolla bandmask ...Strömsholms hästklinik har info på sin hemsida,numera rekommenderar vetrinärer att man ska avmaska mot bandmask varje vår.Eftersom det finns ett samband med kolik så här års...

Men hjälp. Allvarligt, rekommenderar de det? Det finns prover att göra, både träckprov och blodprov. All annan info (från t.ex. de stora som faktiskt forskar om medel och resistens) är att man INTE ska avmaska om det inte finns bevisat.

Ca 65% av hästarna har bandmask, och då är det ofta hela stallar som har och hela stallar som INTE har.

Nu har jag läst på hemsidan och det står att OM MAN INTE TAR TRÄCKPROV så avmaska si och så.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan? (Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har...
2
Svar
29
· Visningar
2 945
Hundhälsa Då var det dags, rädslan, ångesten och tankarna att "man ska inte skaffa djur". Mollan är dålig, och jag livrädd! Idag vid 14-tiden låg...
Svar
13
· Visningar
2 132
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
8 250
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 205
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka