Gasig hästmage

C

Cronis

Vad gör man åt en häst som har problem med gaser?

Han får regelbuden motion, men ser ut som en ballong. Han är inte sommar-fet, eller foder-fet, utan det är gas.
Motion hjälper inte, eller, han han fisa/prutta lite när man rider, eller motionerar honom, men han är så rund att sadelgjorden inte räcker runt. Ok, han spänner visserligen ut magen samtidigt, men det är som om han inte får ut den luften han drar in? :crazy:

Nu går han på ett magert gräsbete men står inne om dagarna, pga knott och flugor. Annars är han ute.
Han fodras med ung. 2dl kross havre om dagen (vad det motsvarar i vikt vet jag inte).
Hans övriga foderstat har jag inte koll på eftersom den inte är aktuell i nuläget.

Sv: Gasig hästmage

Intressant, min häst har också problemer med gas- han fiser och fiser och fiser..När han står stilla, när han går, ja stort sätt i alla olika gångarter. Finns det någon "metod" som jag kan göra/ge eller liknande mot detta?

Men min häst fiser bara lite grann, och luften har drar in, verkar nästan aldrig komma ut, han är som en luftballong.
Han kan fisa lite lite grann. Men inte mycket inte.

Utan det är som om han skulle ha luft i tarmarna. I hela magen lixom...?

Oj, har du ringt till en vet? Kanske dom kan ge dig några tips ang. detta problem?

Natali skrev:
Oj, har du ringt till en vet? Kanske dom kan ge dig några tips ang. detta problem?

Det är inte min häst, utan en häst i stallet där jag tillbringar all min fritid.
Men man är ju ändå orolig, trots att det inte är sin egen

Jag hade lite samma problem med min nordsvensk - men det löste sig med mer motion och med vetekli och mycket vatten. Hoppas du hittar en lösning, jobbigt för hästen :cry:

Ett av mina ston är likadan, hon ser ut som en spärrballong, innan var jag ganska övertygad om att mkt av det var fett, så hon har legat konstant på snål foderstat och ridets mkt, dessutom ett långpass i skrittmaskinen varje dag, men visst såg jag att hon gick ner och blev fast och fin i bog, rumpa mm men magen stod lik förbaskat rakt ut som en spärrballong, har mer än en gång fått piken att man inte får tävla högdräktiga ston (från tränare mm som vet hur jag kämpat med hennes vikt), nu innan kom hon i en rejäl vårbrunst (har aldrig sett maken till brunstigt sto) och första dagen så stod hon och skvätte och la sig mot väggen och höll på (helt besinningslös) och hon började fisa det var inte lite och någon enstaka gång utan brakare och säkert 100 st. Sedan hade jag rätt vad det var en smal häst i boxen, vi stod och bara stirrade på henne och trodde knappt vad vi såg. Ett par kompisar var här på kvällen och fattade ingenting när de såg henne. Så hela denna spärrballong mag var endast luft, dock har hon nu samlat på sig en ny igen. Så finns det något mirakelmedel för att få bort gaserna så skulle jag vara mkt glad.
Hon äter redan både vetekli, linfrö och rejält med vatten i maten.

Cronis skrev:
Det är inte min häst, utan en häst i stallet där jag tillbringar all min fritid.
Men man är ju ändå orolig, trots att det inte är sin egen
Aha, jo klart att man kan fråga -gör man inte det så lär man sig inte ;)
Förstår att du är orolig, hoppas bara att ni får ett bra svar på detta. Själv så är min kille nog världens mästare i att fisa :rofl: höga fisar med mycket ljud...Men skulle önska att hjälpa han med det då, vill ju bli kvitt detta "problem" då han ser dräktig ut :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

När jag var på kurs i helgen så "fes" pållen inget alls, då gick hon på hö...men så fort hon släpptes ut lite på bete hemmavid så började det igen...så det är kanske en sk.ballongmage hon har då? Trodde lite att hon la på sig...men som nån sa så ser det ut att hon är smal ibland och en annan gång så är hon ballong mage,...vad rek . ni att ge henne så att hon slipper dessa magbekymmer?
Kanske ska prova med något naturmedel?
Så visst är det gräset som gör sitt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka