Gasen i botten eller håll, håll, håll?

Den känslan sitter väl i balansen och att hästen börjar vinkla om bak och hitta lite uppförsbacke. Då tycker jag att bjudningen kommer och hästen tar ryttaren fram istället för att ryttaren gasar.

Har hästen dåligt påskjut och inte tar kontakt med tygeln får man väl gasa mer så att motorn snurrar först och främst. Men vissa hästar blir ju än mer spända om man jagar dom i obalans. Tror att man måste se till hela ekipaget och olika saker fungerar bäst i olika faser av utbildningen. En dag får det kanske vara high Caparall men det behöver inte vara rätt nästa dag?

Men din häst behövde uppenbarligen det! Betyder ju inte att det alltid fungerar.
Min tar jag inte heller skänkeln men det blir inte bättre när jag rider i övertempo för han tappar balansen och börjar springa ifrån skänkeln istället. Sitter det inte lite i variationerna- tempoväxlingarna från riktigt framåt till lugnare?
Förstår vad du menar och håller mef att man många gånger borde rida mer framåt!
Men ser oxå många som jäktar runt sina hästar och det gör hästarna spända och tappar bjudning. Tror det är viktigt när man rider framåt att man hittar takten i det ökade tempot och kommer ihåg att det är hästen som ska ta en framåt . Och att man inte fastnar i någon typ av korrigeringsridning utan tar sig vidare. Säger det eftersom jag själv gärna fastnar i en viss sanning och missar nyanserna!

Jag är verkligen facit på de fetade bitarna :o

Ju långsammare jag försöker rida, desto mer bjuder min häst. Men det känns så himla, himla fel. Men jag suger på att driva helt enkelt. Vi kanske hittar en gyllene medelväg så småningom, hoppas jag.

När vi är ute och galopperar i lätt sits har vi i alla fall hittat bjudningen utan att matte jagar. Då kombinerar vi high caparall med lite för mycket stöd i handen i några tempoväxlingar, sedan är hästen framme och bärig även om vi inte hittat den lätta kontakten helt ännu utan jag behöver stötta en del fortfarande. Har dock sjukt svårt att få in den ridningen i trav, det är så svårt att trava!

Även om hästen går i snigeltempo så ska den ha explosiv framåtbjudning om man bara ger den det.
Hästen ska vänta på Ryttaren och vara lika framåt i ökningar som i minskningar. Framåtbjudning en ska vara densamma men det ska inte behövas ngn kraftig drivning eller bromsning för den delen, hästen ska vilja.
Dvs det är det som är det svåra om man inte genom timing kan leka fram känsligheten och viljan hos hästen.

Detta är målet med min häst, som vi ibland når ^_^. Men oftast är hästen för explosiv och vill inte vänta, eller så har hon fastnat i ett undertempo och tar sig inte för framåt.

Testade igår att rida med ett mer drivet säte, vilken skillnad det blev! Vet dock inte riktigt hur jsg ska använda mig av det för att få ihop min ridning helt, men det kommer väl :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 122
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur