Gasen i botten eller håll, håll, håll?

Blandrastik

Trådstartare
Red lag häromåret och fick då rida för lagets tränare. Den här tränaren rider själv GP. Hon jagade mig runt halva Småland.
-Säger du GÅ, så ska hästen järnlåda inte gör nåt annat!
-Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke, först ska hästen ta gas, sen bromsar och samlar vi! ”Fram!” skrek hon så det ekade i head-setet.
Det rök om både häst och matte när vi var klara.
Jag fick vid tillfälle rida en av hennes hästar, det var rätt häftigt att göra en bra hörnpassering, räta ut och bara säga: ”Varsågod!” och då fick du en ökning som hette duga.
Nästkommande tävling så betalade sig systemet med placering för egen del. Så jag fortsatte rida för den tränaren.

Sen åkte hon till Bosse Tibblin.

Nästkommande träning, rättade jag till mössan (hjälmen) och varvade upp hästen, här skulle minsann ridas FRAMÅT och inget annat.
-Vad gör du, han får inte gå iväg så där!
-Nähe.
Nu travades det så långsamt du kunde, ingen drivning, hästen fick inte stanna.
Sen skulle den tas igenom på tygeln, den skulle igenom rejält. (Ganska mycket dra mao). Tempot fick inte ökas innan hästen var igenom på båda tyglarna, här var ledordet NOGA och åter noga, håll och åter håll, släpp inte iväg en meter.

Den här gången rök det inte så mycket, men jag hade ont i högerarmen.
Nu ska jag köpa unghäst och vill gärna gör rätt från början. Jag tycker nog generellt att de flesta rider sina unga hästar, äldre med för den delen, i undertempo. Men självklart vill jag inte slarva.

Vilket system rider du helst med?

Alltid, alltid, alltid bjudningen först. När jag lättar i handen (en halv mm) ska hästen genast möta mig. Den optimala känslan är att hästen är så laddad att om jag suttit på en krutdurk skulle den explodera. Eftersom hästen är välriden väntar den bara på att få jobba. Men med sådan energi och vilja att allt går som en dans, där jag för.

Detta ska inte förväxlas med att stressa fram tempo för tempots skull, men ofta krävs det i en övergångsperiod ett högre tempo innan parterna funnit alla verktyg. Nu pratar vi inte om veckor och år, utan om ridpass. En felriden häst behöver ofta gå framåt, framåt, framåt ett bra tag innan det går att söka ömsesidigt stöd, eftersom den är van att bromsa för handen.

Håller helt med dig att de flesta tar fram, innan de har fått igång motorn bak. Och då blir det ridning undertempo, känslan av handbroms i och väldigt tråkig och statisk ridning. Och hästen blir tung i handen. Jag vill ha stöd i handen (stödet kommer från hästen, som blir ömsesidigt genom att jag ger lika mycket tillbaka - bägge parter vill ha kommunikationen) och det skolas in när bjudningen är på plats.

Red lag häromåret och fick då rida för lagets tränare. Den här tränaren rider själv GP. Hon jagade mig runt halva Småland.
-Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke, först ska hästen ta gas, sen bromsar och samlar vi! ”Fram!” skrek hon så det ekade i head-setet.
Jag fick vid tillfälle rida en av hennes hästar, det var rätt häftigt att göra en bra hörnpassering, räta ut och bara säga: ”Varsågod!” och då fick du en ökning som hette duga.
Nästkommande tävling så betalade sig systemet med placering för egen del. Så jag fortsatte rida för den tränaren.

Nästkommande träning, rättade jag till mössan (hjälmen) och varvade upp hästen, här skulle minsann ridas FRAMÅT och inget annat.
-Nähe.
Sen skulle den tas igenom på tygeln, den skulle igenom rejält. (Ganska mycket dra mao). Tempot fick inte ökas innan hästen var igenom på båda tyglarna, här var ledordet NOGA och åter noga, håll och åter håll, släpp inte iväg en meter.

Nu ska jag köpa unghäst och vill gärna gör rätt från början. Jag tycker nog generellt att de flesta rider sina unga hästar, äldre med för den delen, i undertempo. Men självklart vill jag inte slarva.

Mitt emellan?
Jag gillar inte att jag runt hästen framåt- även om det behövs ibland... Men ser inte att man kan hålla eller böja innan den går fram för då blir den bara skev.
Jag försöker tänka calm , forward, strait. Först låta hästen bli mentalt avspänd oc ta hjälperna utan press. Sen framåt utan att det blir spänt och så hitta den rakt mellan hjälperna.
Min häst har långa bakben som gärna skjuter på framåt och gör att han hamnar i framvikt och dessutom ett sinne som går igång på att springa fort.Så jag behöver ha balans som kodord i allt :-)
Framåt i avspänd balans!

Jag vill också kunna lätta av en mm och hästen möter mig, men hur kommer man dit? Det flesta hästar jag ridit kan du lätta av och det händer i princip ingenting. Jag vill gärna ha en häst som säger "jag vill fram". Då är frågan om man måste rida lite High Caparall, plattan i mattan, för att helt enkelt komma dit.

Jag tror, verkligen bara tror, att det är ganska många fritidsryttare som är lite fega med att rida framåt ordentligt. Jag är själv en sån (sitter och rider typ uppåt istället...) och många av mina vänner är lite likadana (ok, jaget värst). Skulle vilja ha en häst med mycket mer framåtanda, men har en stark misstanke om att mitt sätt att rida dödar en del av framåtandan (men lydiga är de iaf :angel:). Så min tanke är att jag kanske måste köpa en skithet häst för att det ska bli lagom :confused:

-Nähe.

Det beror på hästen man rider. En häst med sämre naturlig bjudning behöver uppmuntras att ta för sig mer framåt. En energisk häst kan behöva lära sig att vänta mer.
Min häst t.ex. är överenergisk och överambitiös, hon gasar gärna på och rör sig då mer under kroppen än genom kroppen. Här funkar ridning som lutar mer åt variant 2 bäst just nu. Vi jobbar mycket med att variera steglängd i alla gångarterna, böjning och att hon bjuder fram i böjningen, att hon vilar på steget och liksom ”griper tag” i varje steg istället för att gasa på. Att böja handlar inte om att dra utan om att gunga med, känna i tygeln och ge efter, testa hur hästen svarar, inte nöta utan böj – räta ut – böj åt andra hållet – räta ut. Helt enkelt mycket variationer men som bygger på att hästen ska vara lydig och vänta på signaler och använda sin kropp.

När det gäller tempo så har det länge varit så att många rider i övertempo. Och jag tycker att den tendensen håller i sig. Kanske för att man tittat på storfräsarna och tror att det ska vara så. Men balansen går förlorad.

Jag vill också kunna lätta av en mm och hästen möter mig, men hur kommer man dit? Det flesta hästar jag ridit kan du lätta av och det händer i princip ingenting. Jag vill gärna ha en häst som säger "jag vill fram". Då är frågan om man måste rida lite High Caparall, plattan i mattan, för att helt enkelt komma dit.

Jag vill ha en häst med rätt mycket egen framåtbjudning. Har ridit till ett flertal "tjuvhållna" hobbyhästar som gått och släpat hovarna i gruset utan nån som helst tanke framåt. Så fort en slutade driva så tog det absolut tvärstopp. De hästarna fick jag i princip jaga med blåslampa tills det klickade till hos dem och de fattade att de får och framförallt alltid SKA fram. Var mycket ute och galopperade rakt fram i skogen och runt stubbåkrar i högt tempo, men med tempoväxlingar. För att hästarna skulle tycka att det är kul att bjuda framåt. I början struntade jag i allt vad form heter, utan de skulle bara FRAM. Först skapa egen bjudning framåt, sen tänka form och samling.

Med en unghäst så inget av det :D Nu vet jag ju inte hur du rider innan du kommer till stadiet du beskriver ovan men jag hade aldrig vågat göra något av det med en häst som inte hade en rätt så färdig grund redan. Mest hade jag varit rädd för att ramla av på grund av fartvinden alternativt att bli avbockad när hästen blir frustrerad av dragandet.

Har själv ridit för en som tränar för Bosse och det med hand ridningen känns igen mycket dra, slita och långsamt.
Nä inget för mej och mina hästar med super stressade av det.

Håller mycket mer med min nuvarande tränare som har först gasen sedan börja leka med olika tempon.

Samtidigt så ser jag många yngre gärna ramla omkring lite, hästen drar lite, ofta åt samma håll. På volten kan du ofta se i ett av varven att hästen lutar lite innåt.
Tibblin-ridningen har fått bort detta på några ekipage i stallet, det måste jag medge.

Sen vet jag inte om de två går att kombinera utan att man får en väldigt frustrerad och frågande häst.

Tror jag börjar med hamsteruppfödning istället, att det ska vara så svårt.

-Nähe.

Jag rider nog inte enligt något av systemen. Min ena tränare har bla ridit för BT för länge sen då hon gick på Strömsholm och han jobbade där. Så visst har hon säkert med sig något från hans lektioner. Men även från andra tränare och eget tänk.

Det jag tänker med unghäst är ju att man vill ha respons på hjälperna, ren träff på dem.
Säger man fram ska den gå fram, absolut. Och det tycker jag är viktigt på hästar.

Däremot ska den inte dra iväg om jag lättar i tygeln. Den ska däremot svara fram om jag säger fram(sits och skänkel). Därefter ska den lära sig svänga och stanna.
När det funkar kan man börja formge. Men aldrig på bekostnad av att den går fram eller styrning etc..
Jag tänker "vägen, farten, formen" i den ordningen.
Vägen står för linjen(sen också balans i sidled).
Farten står för tempo och balans fram/bak.
Formen kommer efter att ovanstående funkar.
Därefter kommer övningar.

Jag rider mina hästar framåt, alltid, men utan att det blir överilat. Jag vill känna hur energin bara väntar på att explodera under mig om jag ber om det. Inte på ett stressat sätt, men man märker när hästarna är så på tårna och bara vill vill vill. Böjer och flexar mycket i skritten, för att sedan räta ut mer i de högre gångarterna. Rider mer med känsla än efter något egentligt system.

Den känslan sitter väl i balansen och att hästen börjar vinkla om bak och hitta lite uppförsbacke. Då tycker jag att bjudningen kommer och hästen tar ryttaren fram istället för att ryttaren gasar.

Har hästen dåligt påskjut och inte tar kontakt med tygeln får man väl gasa mer så att motorn snurrar först och främst. Men vissa hästar blir ju än mer spända om man jagar dom i obalans. Tror att man måste se till hela ekipaget och olika saker fungerar bäst i olika faser av utbildningen. En dag får det kanske vara high Caparall men det behöver inte vara rätt nästa dag?

Har hästen dåligt påskjut och inte tar kontakt med tygeln får man väl gasa mer så att motorn snurrar först och främst. Men vissa hästar blir ju än mer spända om man jagar dom i obalans. Tror att man måste se till hela ekipaget och olika saker fungerar bäst i olika faser av utbildningen. En dag får det kanske vara high Caparall men det behöver inte vara rätt nästa dag?

Tja du, på ett sätt tycker jag nog att man ska ge unghästen ett väldigt tygligt sätt att utbilda den, sen, även om det inte verkar så hos Buke-folket, så tycker jag att de flesta hästar tar verkligen inte skänkel. Plus att nio av tio såsar runt i för segt tempo. (Min åsikt) Sen med det att man inte behöver rida hästen varje dag som om man stulit den.
Problemet är bara, att när jag verkligen gjorde det, red som om jag hade stulit den, så fick jag verkligen bra betalt.

Tja du, på ett sätt tycker jag nog att man ska ge unghästen ett väldigt tygligt sätt att utbilda den, sen, även om det inte verkar så hos Buke-folket, så tycker jag att de flesta hästar tar verkligen inte skänkel. Plus att nio av tio såsar runt i för segt tempo. (Min åsikt) Sen med det att man inte behöver rida hästen varje dag som om man stulit den.
Problemet är bara, att när jag verkligen gjorde det, red som om jag hade stulit den, så fick jag verkligen bra betalt.
Men din häst behövde uppenbarligen det! Betyder ju inte att det alltid fungerar.
Min tar jag inte heller skänkeln men det blir inte bättre när jag rider i övertempo för han tappar balansen och börjar springa ifrån skänkeln istället. Sitter det inte lite i variationerna- tempoväxlingarna från riktigt framåt till lugnare?
Förstår vad du menar och håller mef att man många gånger borde rida mer framåt!
Men ser oxå många som jäktar runt sina hästar och det gör hästarna spända och tappar bjudning. Tror det är viktigt när man rider framåt att man hittar takten i det ökade tempot och kommer ihåg att det är hästen som ska ta en framåt . Och att man inte fastnar i någon typ av korrigeringsridning utan tar sig vidare. Säger det eftersom jag själv gärna fastnar i en viss sanning och missar nyanserna!

Det ena behöver ju inte utesluta det andra, att hästen måste vänta innan man kan gasa på är ju rätt basic även att hästen måste bjuda framåt innan man kan få den att vänta för annars springer den ju bara.

På tävling måste man ju rida mkt framåt för att få poäng men jag tränar sällan så som jag rider på tävling utan det är ju uppvisning och har man gjort läxan hemma är det inget svårt att uppvisningsrida.

-Nähe.

Framåt, framåt.
Även om de flesta av mina hästar i sig är väldigt framåt, så rider jag de också väldigt framåt.
När jag ropar kort galopp på våran galoppsplinga, brukar det ta tio sekunder innan jag lämnat resten av ekipagen bakom mig.
Jag kan korta upp mina hästar rejält ibland, men aldrig mer än några få språng/steg. Nej, jag tävlar inte dressyr ;)
Samma sak i hoppningen. Hellre att hästen rusar mot hindret och jag får lugna ner den med en volt efter, än att hålla på och lägga volter eller värst av allt, göra halt, innan hindrena. Finns inget som dödar framåtbjudning/hoppglädje mer än sådant.
Och utan framåtbjudning kan jag lika gärna samla frimärken. Eller rida dressyr :angel:;)

Framåt, framåt.
Även om de flesta av mina hästar i sig är väldigt framåt, så rider jag de också väldigt framåt.
När jag ropar kort galopp på våran galoppsplinga, brukar det ta tio sekunder innan jag lämnat resten av ekipagen bakom mig.
Jag kan korta upp mina hästar rejält ibland, men aldrig mer än några få språng/steg. Nej, jag tävlar inte dressyr ;)
Samma sak i hoppningen. Hellre att hästen rusar mot hindret och jag får lugna ner den med en volt efter, än att hålla på och lägga volter eller värst av allt, göra halt, innan hindrena. Finns inget som dödar framåtbjudning/hoppglädje mer än sådant.
Och utan framåtbjudning kan jag lika gärna samla frimärken. Eller rida dressyr :angel:;)

Det lär bli mycket knepigt att rida dressyr utan framåtbjudning.... ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 122
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur