gärna sluta men inte öppna

P

puckis

Min häst gör jättefina slutor men öppnorna blir mest fel och spända. Vad beror det på? Var sitter hans spänning och finns det någon annan övning istället för öppna som vi kan träna på för att få loss det och samtidigt kanske kan grundlägga för öppnor i framtiden...

Sv: gärna sluta men inte öppna

I mitt fall sitter ev spänningar främst i min kropp. Ibland går det lättare att göra övningarna i trav för att inte tänka så mycket på hur man gör i detalj om du förstår hur jag menar. Det är klart att man skall kunna genomföra det i skritt, men ibland låser det sej för oss då och då går det lättare att snabba upp gångarten litet. För oss är det dessutom viktigt att ha någon som ser att det blir rätt.

Jag har det motsatta problemet, gärna öppnor men helst inte slutor. Fast även öppna i höger varv kan vara lite besvärligt och blir väldigt lätt vingligt.

I vårt fall har det bara varit att helt enkelt jobba lösgörande, samt att jag måste vara otroligt NOGA hur jag genomför slutan själv, med min kropp! Är jag slarvig, låst eller ngt annat blir det bara pannkaka av alltihop. Ngt som jag tycker hjälper mkt bra är att "se" rörelsen man ska utföra, innan man utfört den (visualisering), det förbereder kroppen på ett bra sätt.

Vet inte om du får ngt ut av detta, men jag tänkte iallafall dela med mig lite :)

Att visualisera sig rörelsen var en jättebra ide! Jag brukar försöka med det men med just våra öppnor har det liksom låst sig. Jag tror också det mycket har med mig själv att göra. Hästen är nog mjukare och smidigare än vad jag är...
Jag får träna lite själv idag. imorgon kommer tränaren, då hoppas jag på mer tips!

Nimbus skrev:
Ngt som jag tycker hjälper mkt bra är att "se" rörelsen man ska utföra, innan man utfört den (visualisering), det förbereder kroppen på ett bra sätt.
Jag håller med om att man blundar och känner in och slappnar av bort med alla spänningar.

Det kan inte vara så att du lättare känner att hästen gör "fel" i öppnan än i slutan och därför tycker att slutan är svårare?

Jag tycker personligen att slutan är svårare att kontrollera eftersom jag inte ser hur hästen ser ut i kroppen. I öppnan känner jag lättare om bogen "ramlar ut".

mvh Jessica

Den har kanske lättare att flytta baken än att bli fri i framdelen, ett jättevanligt "fel" hos hästar. Många hästar går gärna gärna i slutor dag ut och dag in. Det är ofta mer naturligt för dem att tejpa bogen på väggen/staketet och fladdra med baken än tvärtom.

Bogkontroll, bogkontroll, bogkontroll heter receptet. När hästen verkligen ÄR på hjälperna kommer det att bli lätt att göra öppna också.

Min pålle och jag har haft samma problem, tror att det är en kombination av att min kopp har lättare att förstå slutan, och att pålle har lättare att gå med ytter bak mot tyngdpunkten. Ett tips jag fått från en instruktör är att rida en svag sluta på volten och sakta (nästan ta ett helt varv på mig), smyga över i öppnan med bibehållen böjning. För oss fungerar det bra på det viset, och våra öppnor brukar så sakteligt falla på plats.

OlleAtlas

ja och att det faktiskt känns svårare att göra öppnan eftersom det känns som om man har mer kontroll på bogarna i slutan än i öppnan, förmodligen är det så att även om slutan görs på fel sätt blir det mer naturligt fel för hästen eftersom många faktiskt redan går lite slutaaktigt.

Sedan när man börjar med diagonalslutan inser man fort att slutan längs långsidan inte egentligen var så enkel som man trodde.

Du har nog rätt i båda fallen. Bogarna är ju det första som man´(jag) tappar när något inte stämmer. I sluta går han mycket bättre i ena varvet än det andra pga att han är stelare i det varvet.
Konstigt nog har jag inte problem med diagonalslutan heller, iallafall inte i vårat "bra" varv men en futtig liten öppna går inte alls.
Som flera redan påpekat tror jag också mycket ligger hos mig. Visuel träning är nog bra, men hur får ni eran kropp att göra som ni vill???

Alla hästens problem ligger väl hos ryttaren? Börja rida med bättre lår och knän, det får koll på bogarna.

Här är en övning som har hjälpt mig mkt: Ställ dig i fältsits i skritt över din häst, detta för att du lättare ska känna hur hästens bogar slänger omkring dig. Om du inte känner det, ställ dig på tå, nu blir det ännu mera utslag. Skritta runt och känn hur hästen troligen gör att du hela tiden skjuts iväg åt ett håll. Speciellt i hörnorna. Skritta in på en volt och ägna dig bara åt att känna, känna och känna. Låt det ta tid, så du får in känslan. Det kan t ex kännas som en "stöt" upp genom stigbygeln, höften och midjan, mest i ena varvet. Ev flyttar hästen på hela dig, du kanske puttas konstant utåt?

När du ridit runt och känt (blunda om det är svårt att känna) kan du börja korrigera. Stå kvar i fältsits och använd dina muskler till att INTE blir knuffad på av hästen. Kanske måste du aktivera den midjan som hästen gärna "stöter" i? Kanske måste du lägga till knäet lite mer fast och bli fastare i låret för att förhindra att hästen kastar dig? Ta i tills du blir blå, så att du märker skillnad på hästen! När du börjar göra rätt, börjar hästen också bära sig och bli mer rakriktad. När hästen blir mer rak, blir ryggradens kotor placerade rakt framför varandra och blir "lösare", detta leder till bättre gång. Mer bärig, mer sviktande. Mer ädel.

Mitt tips är att försöka göra hästen mer flexibel i bogarna genom att tex flytta hästen sidvärts både på rakt och böjt spår och vara noggrann med att hästen verkigen flyttar frambenen sidvärts också (i sluta går ju frambenen rakt framåt medan de i öppna måste träda sidvärts).

Dessvärre kan en häst hur lätt som helst falla sig igenom tvärande arbete också, det viktigaste är att RYTTAREN får upp känslan för hur man kontrollerar bogen. Ryttaren måste först kunna styra bogarna, sedan kan man börja med skolorna. Det är just detta jag brukar vända mig mot AR - folk börjar med skolor i tron att det stärker och rakriktar hästen som genom ett under. Innan man börjar med ryttarens kropp.

Isådanafall kommer ju jag aldrig få göra öppnor och slutor :crazy:
Skämt åsido...
Ditt tips var bra, ska testa det. Rider för en bra AR-tränare som brukar göra sitsträning i galopperna, att rida lätt, rätt svårt tills man får in tekniken. Min hopptränare säger dessutom att jag är för spänd i knäna. Det har nog också med vårat bog-problem att göra, att jag klämmer åt så lill-pållen inte kan jobba ordentligt och mina hjälper blir otydliga.

Jag håller med om att ryttaren måste få en känsla för hur det skall kännas i olika rörelser. I en perfekt värld skulle det här med bogarna inte vara ett problem. Det intressanta är ju att man kan prova på en svårare övning och inse att det finns ett par andra saker som måste fungera innan rörelsen (i det här fallet öppna) kan utföras till fullo.

Ja i en perfekt värld skulle man också ha en skolad häst som man först fick prova på hur den rätta känslan ska vara innan man ska som orutinerad ryttare lära en oskolad häst. Typiskt att man inte hade råd med en sån....

Men varför är det så viktigt med skolorna? Är det av den enda anledningen att det börjas med dem tidigt på Stengården? Resan att lära sig rakrikta sig själv, sin häst, få den på hjälperna och lära sig om grundridningen är lika häftig som att rida en skola. När grunden sitter, blir det inget svårt att göra skolor. När du tränat upp din känsla och rider din häst bärig, blir det helt naturligt att ändra i sitsen till en hjälpgivning för öppna och hästen kommer att göra en fin öppna. Innan dess, är det väl relativt meningslöst att harva runt i öppnor? Om man inte är så duktig att man kan sitta och känna 1000 ggr "det här är fel" för att sedan, den 1001:a gången känna "detta blev bättre". Övar man på att göra dåliga skolor blir man i regel duktig på att göra just dåliga skolor. Det är få förunnat att göra en massa halvdana övningar dag ut och dag in för att sedan helt plötsligt ramla över "ingången" och se ljuset. Dessutom lär det inte hästen så mkt att göra en massa dåliga skolor.

Detta är givetvis ingen kritik mot Dig, bara en allmän betraktelse över många ryttares tro att Skolor är universalmedicinen mot allt. Ja, det kan de vara. För ryttare som redan kan Rida. Man blir ju lite lätt mörkrädd när man läser i andra trådar här om elever som varit på en helgkurs, nästa är inte förrän om 14 månader (typ), och inte riktigt fattat öppna/sluta, men ändå börjat på det. Hur smart måste man vara för att begripa att det går för fort fram då? Skola ryttaren först, när ryttaren är skolad kan den troligen alla skolor som finns beskrivna i alla böcker pga av sin förfinade ryttarkänsla.

För att bli en bättre ryttare måste man ju också våga sig på att prova nya saker. Att bara harva runt i ridhuset i skritt-trav och galopp är faktiskt inte så superkul även fast hästen går i en fin avslappnad och lösgjord form. Då måste man ta nästa steg, och som jag lärt mig är det ju oftast så - ett steg fram, två bak. Dessutom så tror jag inte en sluta eller öppna blir bra bara för att grundridningen sitter, det behövs träning innan det blir bra. Både häst och ryttare behöver traggla lite innan det sitter. Tyvärr fastnar man ju ofta lätt på vägen :smirk:

Jag håller inte med, när hästen är på hjälperna (dvs några snäpp över "lösgjord") är det en fröjd att rida. Oavsett om man är ute på fältet, i skogen, på volten eller i ridhuset.

Och ja, visst behöver man öva på skolorna också, självklart. Men många verkar börja på dem jättetidigt?

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 624
Senast: Piaff
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve