gårds- eller klinikbesiktning

Sv: gårds- eller klinikbesiktning

Ja jag hade en vet. ute som tyckte att det är ju så isigt ute så vi kan ju likväl ta det i ridhuset. :crazy:

Jag har köpt hästar med gårdsbesiktning - men jag väljer isf min egen vet. som jag litar på.

Min häst är "bara" gårdsbesiktigad, dock ej av distriktare. 4 årigt korsnings sto som inköptes för 20.

När vi köpte dotterns ponny vart det också "bara" en gårdsbesiktinig. Förra ägarna berättade dock att han varit skadefri under deras 4-5 år med honom. Full försäkring utan reservationer. Köptes för 25.

Kan dock berätta om en gång för några år sedan då min sambo skulle köpa häst, en 2 årigt sto. Han tog in henne till kliniken (känt vet i ca 10-12 år). Hästen gick igenom, röntgades ua. Jag frågade dock om svullnad (väldigt liten) i huvudet. Vet kollade lite extra på tänderna, en tand i överkäken precis där svullnade var låg konstigt (inte kommis ner ordentilgt) samt att en vargtand hade upptäckts.
Vet ville röntga huvudet, sagt och gjort... Såg konstigt ut på röntgen. Hon tog hjälp av en kollega i annat län. Vi fick svar några dagar senare att hästen hade en tumör på ca 17 cm i huvudet. kan säga att den tog bort på en gång av säljaren.
Tur att vi tog in hästen till klink och kollade henne, annars hade hon gått en plågsam död till mötes.

Gårdsbesiktning räcker bra för mig om jag har bra historik på hästen och känner mig relativt trygg med att den är fräsh. Jag har dock aldrig köpt speciellt dyra hästar och har inga planer att göra det heller.

Hade jag köpt en äldre, mer aktiverad häst för lite mer pengar hade jag kanske övervägt klinikbesiktning med röntgen.

Mitt senaste köp var en 4,5-årig bruksnordis som haft 1 tidigare ägare som jag kollat upp så gott jag kunde, förutom uppfödaren. Nuvarande säljaren verkade bra, hela familjen och även stallägaren var involverad i hästen och de hade bara haft den en kort tid. Hästen var sparsamt riden och som sagt ganska ung. Jag kände inget behov av att klinikbesiktiga/röntga den. Dessutom är jag inte nöjd förrän "mina egna experter" har sagt sitt så jag räknar inte med att hästen ska vara perfekt verkad, utmärkt i munnen och rak överallt. Det får man räkna med att åtgärda när man köper en häst.

Enl. det kontrakt vi skrev hade vi ju också 6 mån ångerrätt om det under denna tid skulle framkomma att hästen hade defekter vid köpet.

Senast ändrad:

Tack för svar!

Hästen är besiktad på "frusen grusväg, snö" enligt protokollet.

Hästen är fullt försäkrad utan reservationer. Har enligt ägaren aldrig varit skadad eller halt förutom i höstas. Då slog han på sig i hagen och fick ett överben som dock är röntgat ua, han blev ohalt inom 2 veckor. Dessutom reagerade han ju inte på böjprovet.
Veterinären som besiktat honom är just en sådan som tävlingsrider och avlar, därför litar jag mer på denne än dem på kliniken.
Var du själv med vid besiktningen?

Om du inte var set är du fullständigt säker på att veterinären inte "bortsåg" från någon liten avvikelse för att h*n känner säljaren?

Efter att en bekant till mig råkade ut för det scenariot med en häst hon köpte efter en gårdsbesiktning där hästen blev halt en månad senare och vid utredning visade sig ha långt gången spatt och blev utdömd så litar jag inte på besiktningar som gjorts när jag inte varit närvarande.

Många ATG-kliniker har hög omsättning av veterinärer. Det kommer många unga nyutexaminerade hela tiden. Dessutom är de vana att böja travare som har en helt annan mekanik i sina leder. Så tyvärr, min erfarenhet av kliniker är ingen höjdare. Det går att böja fram reaktioner som normalt inte finns.
Däremot "min" veterinär som har egen praktik och hållt på själv aktivt med hästar, både i ridning och avel och varit veterinär runt 25 år, henne litar jag på. Sen vill jag självklart vara med och läsa av hästens beteende under böjningen. En häst som har ont i lederna står inte stilla vid böjprov. Någon reaktion blir det. Jazzar runt, lättar i framänden osv. Den biten säger mer än själva böjproven. Och det är intressantare att få den reaktion vid "normal" böjning än överböjning på klinik. Likväl som det finns veterinärer som aldrig får en böjprovsreaktion så finns det veterinärer som ALLTID får det. Och det är för mig lika illa. Sen får man använda sitt sunda förnuft. En använd 14-årig häst kanske inte kan vara helt reaktionsfri vid böjprov?! Där brukar jag utgå från att har de hållt så länge så håller de nog ett tag till. För mig är nog spannet 4-10 år intressantast att böja.
Så många gånger lägger vi alldeles för stor vikt vid dessa böjprovsreaktioner och en veterinär sa till mig att man ska skilja på hälta och böjprovsreaktion.

Beror helt och hållet på pris och vad jag ska ha hästen till.

Om det är gårdsbesiktning ska jag själv närvara vid den i så fall.

*kl

Jag funderar att göra som så att den dag jag kan ha en häst igen (var 2003 jag sålde min sista) vill jag helst först ta den på foder minst 6 mån för att sedan köpa. Detta för att det var längesen jag hade egen häst och jag vill känna mig säker på att det fungerar 7 dagar/vecka under en längre tid. Jag är övernoggrann av mig, jag vet :o

Hästen kommer mest troligt att hamna i prisklass 40-70.000 kr. Jag söker en häst för skogsridning, mys och en som kan agera läromästare i dressyr och hoppning. Den bör vara utbildad minst LA/120, tävlad bryr jag mig mindre om att den är bara den är välriden. Jag kommer träna för utvecklingens skull ett par ggr/mån. Tävling är jag inte intresserad av i dagsläget men blir det någon per år är det saksamma. Träna gör jag oavsett.

Hur ska man göra med besiktning vid fodervärdstagande? Är det vanligt att man gör en klinikbesiktning för sådant? Och om man i mitt fall vill köpa hästen senare, ska den då besiktigas igen, och kanske då på klinik om den gårdsbesiktigades halvåret innan?
För min del är jag ganska nyinflyttad där jag bor. Jag känner inte till några veterinärer som är bra eller några som är dåliga och jag har heller inga direkt kontakter att fråga. Däremot bor jag i princip granne med Strömsholm men jag vet inte vilka andra kliniker som ligger i en radie på 10 mil :o
Hur fasen ska jag kunna lita på att jag valt rätt veterinär egentligen? :crazy: När man läser här verkar det som att alla är polare med nån bra veterinär, eller åtminstone vet vilka man kan lita på. Men hur klarar sig en vanlig dödlig som jag? :o

Då jag hade ponny var det aldrig tal om nåt annat än att distriktarn kom ut till gården och besiktigade. När jag senare köpte mitt hbl hade jag haft honom som min egen i ett år och jag köpte honom undan bultpistolen utan besiktning på vinst och förlust. Han kostade 6000 kr och jag hade i bakhuvudet att blir han dålig igen är det sista gången, därav detta.

Senast ändrad:

Klinik besiktning utan tvekan! En häst som böjs hemma och springer upp på en gårdsplan är ofta lite pigg och exalterad av ex andra hästar som börjar springa i hagarna och visar då inte om dom känner av ett böjprov. Sen är många Distriktare INTE bra på hältutredningar/böjprov etc så dom kan ha svårt att läsa av betydelsen efter ett böjprov. Bättre att klinik bes både som säljare och köpare i en lugn miljö med löpargång och expertis på hältor/hältutredningar.

Har man en bra veterinär så ser jag inte alls några problem med en gårdbesiktningen. Vi har själva en kompis som är vet. och han är väldigt duktig och jag har haft ute honom för besiktning hemma på gården.

Vi har visat hästarna för vet. på ridbanan och har inte märkt någon skillnad att dom är piggare och mer exalterade. Utan det tycker man ju att dom borde vara när dom kommer till ett ställe där dom aldrig varit förut, eller hur ?

*KL*
Besiktat att alla hästar jag köpt på klinik då jag tycker det är bra att man har bra slätt underlag, möjlighet att röntga och även kolla tänderna ordentligt. Då har det inte handlat om dyra hästar utan det har legat mellan 35-50 000 men jag vill vara säker på att jag får en frisk häst.

Har bara dåliga erfarenheter av gårdsbesiktning...
Min första häst gårdsbesiktades fick en obetydlig markering på ena bak, men köpte han iaf. 1½ månader senare började han halta åkte in till vet var då halt v.f kota och knä och v.b knä.
Röntgade sen v.f och visade sig ha pålagringar som han haft sen travar tiden, skulle kanske sett tecken på det om det varit på en klinik...

När vi kollade på häst efter att vi fått lov att tagit bort min första häst, så ringde vi på en häst som redan var besiktad, gårds besiktning, hästen vara besiktad 2 dagar innan och när vi kom hade den 2 stora hårda hasgallor :crazy:

Så ingen gårdsbesiktning för mej iaf!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
950
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Ska köpa en häst som finns i närheten av Lund / Landskrona. Jag är inte ifrån dom trakterna och ska då hitta nån bra vetrinär /...
Svar
8
· Visningar
899
Senast: Spyro192
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 826
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka