Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har bott i flera hyresrätter, gardinstänger har aldrig ingått. Som jag ser det har den som flyttat ut slarvat när denne lämnat kvar gardinfästena eftersom det blir extra jobb för dig med att ta ner dennes gardinfästen och sätta upp dina egna.
Jag håller med om att gardinstång inte ingår i hyreslägenheten men hävdar bestämt att standardfästen för gardinstång ingår. I synnerhet gäller det för större hyreshusägare/fastighetsbolag, som t.ex. Allmännyttan.
Åtminstone har det varit fallet i de många hyresrätter jag bott i eller i de hyreshus jag varit med om att omvandla till bostadsrätt.
Det man gör, vid omvandling till bostadsrätt, är att man måste ta ställning till stadgar för den blivande bostadsrätten, och då ingår "vem som ansvarar för underhåll av vad" i den arbetsuppgiften. Det innebär att man noggrant går igenom vilka regler som gällt för huset som hyreshus, och dessutom kollar igenom alla lägenheter.
Hatthyllor, standardfästen för gardin, och lampkrokar för taklampor brukar vara sådant som hyreshusägaren anser ska vara en fast inredning, som hyrestagaren bara undantagsvis får "dribbla med" själv.
Varför vill då hyreshusägarna att just dessa två "föremål" ska vara fast inredning?
Svaret är att "folk" väldigt ofta har extremt dålig kunskap om hur man fäster saker på ett säkert sätt i väggar eller tak.
I synnerhet egenuppsatta hatthyllor ramlar ner när de börjar belastas med vinterkläder i mängd, och det kan bli riktigt knöliga reparationer.
Likaså kan nedrasande gardiner både orsaka skador på väggarna, med också, i värsta fall, ha sönder fönstren.
Jag har också bott så och i alla fanns hatthylla och beslaget vid fönstren.Jag har bott i flera hyresrätter i både allmännyttan (Svenska bostäder och Familjebostäder) och privatvärdar i Stockholm och inte hos en enda har det ingått vare sig gardinstångsfästen eller hatthylla.
Jysk brukar ha bra utbud på gardinstänger och tillbehör om du behöver hållare och väggfästen, utöver själva stången. Bra pris tycker jag. Drygt att leta efter matchander saker på second hand tycker jag också.
Samma här.Jag har också bott så och i alla fanns hatthylla och beslaget vid fönstren.
Här med. Visserligen i Umeå men. Det har alltid funnits och även när jag hyrt privat!Samma här.