Gardinstänger hyresrätt

pepp

Trådstartare
Har precis flyttat in i en lägenhet. När jag var och kollade på den så fanns det gardinstänger. Efter urstädning, noll :D

Är det jag som hyresgäst som står för detta? Vet att det varit samma tidigare i en lägenhet, men minns inte hur vi gjorde då...

Det varierar.

På en del ställen vill de inte folk meckar med det utan det ingår tråkiga saker på fula fästen.

Ibland sitter det fästen men ingen stång osv.
Ibland ingår det inte men hyresvärden har ett lager som folk lämnat efter sig. Alla varianter förekommer.
Bra och tydligt svar va?

Har varit olika när jag flyttat in men gardinfästet som sitter fastskruvat i väggen brukar oftast vara kvar.
Hittade detta men kanske olika hos olika företag, jag brukar fråga lite snällt ifall det saknas fästen, aldrig fått nej av hyresvärden både privat och kommunala att betala och montera det.

https://www.bostadsbolaget.se/wp-content/uploads/Flyttwebb.pdf
Före besiktningen måste du tänka på följande:

1. All utrustning som tillhör lägenheten (dörrar, hatthyllor, gardinbeslag osv) måste finnas i lägenheten vid besiktningen. Om du fått bruks- eller skötselanvisningar för lägenhetsutrustning ska du lämna dem i lägenheten till nästa hyresgäst.

Tog bilder på alla rum.. väldigt olika!

20170502_224352_5908efc9ddf2b37de2af309f.jpg

20170502_224343_5908efdde087c34d21009ca0.jpg

20170502_224340_5908efeeddf2b37df489905b.jpg

Här saknas det en "hängare" (vad heter det)
20170502_224321_5908f005ddf2b37deb09ccbc.jpg

Skrev precis till de som städade ur lgh.. hade dom vetat att jag ville ha kvar dom så hade dom lämnat kvar!!
Gahh!

Nåja. Får leta!

Jobbigt för dem at fråga men är nog inte mycket att göra utan verkar ju som det är fästena i väggen (beslagen) man ev.(?) måste lämna kvar.
Värsta jag varit med om var när tidigare hyresgäst råkade få med sig filtret och plastkåpan(heter?) till fläkten i köket, hejsan stenkoll på sin packning eller? :rofl:
Dock ringde dem fort och frågade om ett kuvert var kvarlämnat på hatthyllan med ett födelsedagskort i och 500 kronor så jag stack och köpte frimärke och postade det till deras barn.
Lite koll tydligen trots allt. ;)

De där vita fastskruvade fästena är det som ska/brukar vara kvar.

Allt annat är något slags egen inredning.

Både den hållare för eventuell stång som man trär eller skjuter in i det vita fästet, och gardinstänger, finns i hur många varianter som helst, som passar ihop med det där vita standard fästet på bilderna.

Det finns även fästen för rullgardiner att trä in i det vita fästet. Dock passar de vita fästena inte ihop med IKEA:s rullgardiner utan eget pyssel.

Man kan köpa gardinstänger på begagnat affärer för en spottstyver, kanske 5 eller 10 kr styck.

Fästen av olika typer, samt stora mängder stänger finns att köpa på mångahanda ställen som också säljer gardiner. Standardstänger, t.ex. sådana där som man kan dra ut till önskad längd, eller "café-stänger" i olika färger kostar inte mycket.

Men är man gardinintresserad, så kan man lägga massor med pengar på häftiga stänger, och komplicerade gardinuppsättningar.

Gardinstänger har jag aldrig varit med om ingår i en hyresrätt. Never. Det är ju tacksamt om man slipper sätta upp nya beslag, men det kan ju också vara olika. Har man investerat i speciella gardinstänger tar man ju med sig beslagen också.

Ser ut som standardfästen, finns alla möjliga varianter som passar i de där.
Om det är de som städat som tagit ner så gå och kolla ett varv i grovsoprummet om sådant finns.

Jag har bott i flera hyresrätter, gardinstänger har aldrig ingått. Som jag ser det har den som flyttat ut slarvat när denne lämnat kvar gardinfästena eftersom det blir extra jobb för dig med att ta ner dennes gardinfästen och sätta upp dina egna.

Jag har bott i flera hyresrätter, gardinstänger har aldrig ingått. Som jag ser det har den som flyttat ut slarvat när denne lämnat kvar gardinfästena eftersom det blir extra jobb för dig med att ta ner dennes gardinfästen och sätta upp dina egna.

Jag håller med om att gardinstång inte ingår i hyreslägenheten men hävdar bestämt att standardfästen för gardinstång ingår. I synnerhet gäller det för större hyreshusägare/fastighetsbolag, som t.ex. Allmännyttan.

Åtminstone har det varit fallet i de många hyresrätter jag bott i eller i de hyreshus jag varit med om att omvandla till bostadsrätt.

Det man gör, vid omvandling till bostadsrätt, är att man måste ta ställning till stadgar för den blivande bostadsrätten, och då ingår "vem som ansvarar för underhåll av vad" i den arbetsuppgiften. Det innebär att man noggrant går igenom vilka regler som gällt för huset som hyreshus, och dessutom kollar igenom alla lägenheter.

Hatthyllor, standardfästen för gardin, och lampkrokar för taklampor brukar vara sådant som hyreshusägaren anser ska vara en fast inredning, som hyrestagaren bara undantagsvis får "dribbla med" själv.

Varför vill då hyreshusägarna att just dessa två "föremål" ska vara fast inredning?
Svaret är att "folk" väldigt ofta har extremt dålig kunskap om hur man fäster saker på ett säkert sätt i väggar eller tak.
I synnerhet egenuppsatta hatthyllor ramlar ner när de börjar belastas med vinterkläder i mängd, och det kan bli riktigt knöliga reparationer.
Likaså kan nedrasande gardiner både orsaka skador på väggarna, med också, i värsta fall, ha sönder fönstren.

Jag håller med om att gardinstång inte ingår i hyreslägenheten men hävdar bestämt att standardfästen för gardinstång ingår. I synnerhet gäller det för större hyreshusägare/fastighetsbolag, som t.ex. Allmännyttan.

Åtminstone har det varit fallet i de många hyresrätter jag bott i eller i de hyreshus jag varit med om att omvandla till bostadsrätt.

Det man gör, vid omvandling till bostadsrätt, är att man måste ta ställning till stadgar för den blivande bostadsrätten, och då ingår "vem som ansvarar för underhåll av vad" i den arbetsuppgiften. Det innebär att man noggrant går igenom vilka regler som gällt för huset som hyreshus, och dessutom kollar igenom alla lägenheter.

Hatthyllor, standardfästen för gardin, och lampkrokar för taklampor brukar vara sådant som hyreshusägaren anser ska vara en fast inredning, som hyrestagaren bara undantagsvis får "dribbla med" själv.

Varför vill då hyreshusägarna att just dessa två "föremål" ska vara fast inredning?
Svaret är att "folk" väldigt ofta har extremt dålig kunskap om hur man fäster saker på ett säkert sätt i väggar eller tak.
I synnerhet egenuppsatta hatthyllor ramlar ner när de börjar belastas med vinterkläder i mängd, och det kan bli riktigt knöliga reparationer.
Likaså kan nedrasande gardiner både orsaka skador på väggarna, med också, i värsta fall, ha sönder fönstren.

Jag har bott i flera hyresrätter i både allmännyttan (Svenska bostäder och Familjebostäder) och privatvärdar i Stockholm och inte hos en enda har det ingått vare sig gardinstångsfästen eller hatthylla.

Jysk brukar ha bra utbud på gardinstänger och tillbehör om du behöver hållare och väggfästen, utöver själva stången. :) Bra pris tycker jag. Drygt att leta efter matchander saker på second hand tycker jag också.

Jag har bott i flera hyresrätter i både allmännyttan (Svenska bostäder och Familjebostäder) och privatvärdar i Stockholm och inte hos en enda har det ingått vare sig gardinstångsfästen eller hatthylla.
Jag har också bott så och i alla fanns hatthylla och beslaget vid fönstren.

Har alltid haft väggfästen och hatthylla. I alla 6 lägenheter jag bott i. Aldrig gardinstång, ibland hållarna till kirsch-stängerna dock.

Jysk brukar ha bra utbud på gardinstänger och tillbehör om du behöver hållare och väggfästen, utöver själva stången. :) Bra pris tycker jag. Drygt att leta efter matchander saker på second hand tycker jag också.

Blir en sväng till Jysk sen :) dom hade ju jättebra pris på enkla stänger!

Min lägenhet har en hatthylla modell bastant. Aldrig sett en så rejäl hatthylla. Ful är den också, hade gärna haft en finare men får väl nöja mig med denna.

Liknande trådar

Hemmet Jag står i bostadskö hos alla dom stora bolagen i städerna runt omkring mig till och med nere i Skåne då jag kan tänka mig att bo vid...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
1 668
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart...
Svar
17
· Visningar
812
Senast: MiniLi
·
Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
801
Senast: jemeni
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka