Gårdagens träning

Totola

Trådstartare
Eftersom det hände en del intressant igår så tänkte jag dela med mej och höra vad ni har för åsikter/prioriteringar om det.

Först red vi bara ut en sväng i skogen och lullade omkring. När vi kom tillbaka jobbade jag med travövergångar. Jag prioriterade i princip bara ryggaktiviteten, alltså att hästen inte skulle låsa ryggen (som han lätt gör) att han inte skulle öka steglängden för mycket så han tappar balansen, och att han inte skulle trycka en massa åt något håll eller bli för rak (eller som han blir ibland - felvriden).

I högervarvet gick det riktigt bra, jag bad med sitsen om lite uppåt-trav och vi kunde rida lite volter och så. Ibland tappade han balansen eller strukturen i kroppen och bröt då av, men annars kändes det helt ok. Mycket bättre än vanligt.
I vänstervarvet har jag svårt för att korta av insidan och länga yttersidan - bogen faller in. Så där koncentrerade jag mej massor på att få kontroll på innerbogen och gjorde ibland sluta innan övergångarna för att jag tycker det är lättare att plocka tillbaka innerbogen då. Oftast trillade han bara iväg så fort det blev en sväng :crazy: men sen fick vi till lite trevlig trav även i det varvet där hästen var "rak" i den bemärkelsen att han följde spåret och inte vek sej.

Nu till funderingarna:
När jag rider på tränsbett (gör oftast det nuförtiden) har jag svårare att komma åt bakbenen, och jag måste ofta ta ganska hårda tag i tyglarna för att korrigera om han t ex tappar balansen och man ska försöka rätta till kroppen eller sakta av.
Hur hade ni gjort då? Tagit fina hjälper och försökt jobba på något annat sätt, eller som jag gjort att jag tar i rejält när han inte svarar men i övrigt strävar efter små hjälper?

Och hur pass mycket prioriterar ni böjningen/avslappningen i början av "travträningen"? Det jag känner är att hästen själv blir mer avslappnad i överlinjen och får bra böjning när jag fått balansen och lydnaden (förståelse för vad han ska göra) även om jag inte prioriterar det särskilt högt i själva övergången. Han blir spänd när han inte vet riktigt vad han ska göra eller när han känner sej pressad. Men så fort jag får en bra trav i honom kan jag länga på tyglarna och så kommer avslappningen.

Normalt sett skulle jag jobbat ur en perfekt skritt, krävt samling i traven och brytit av så snart hästen faller ur - eller försökt korrigera omedelbart. Men på just honom (f.d. travare) känner jag att jag vill avdramatisera traven så han inte spänner sej pga höga krav, för när han spänner sej för mycket låser han höfterna och ryggen och vrider bakbenen helt fel + går inte att styra.

Vore intressant att höra hur ni andra skulle göra.

Sv: Gårdagens träning

Jag skulle ha bytt bett!
Tycker det är både bättre och snällare både mot en själv och hästen om man använder sig av ett bett där man kan använd fina "hjälper" Jag menar, hur snällt är ett vanligt tränsbett om man måste slita och dra i det för att få någon respons...

Ang böjningen så är det lite olika från olika gånger jag rider och hur hästen känns. Är han inte speciellt mjuk och följsam från början så skritt jobbar jag honom rätt länge och gymnastiserar hela hans kropp. Ställer, böjer, flyttar, flyttar ibland överdrivet mycket just för att han ska få stretcha kroppen, motställer mm... Brukar oftast skritta och sen galoppera direkt, galoppen mjukar upp min häst väldigt mycket!

Är rätt så mycket perfektionist och väldigt seriös med min ridning, har mål och visioner, men har lärt mig att inte ta allt så allvarligt. Min häst försöker alltid att göra sitt bästa och mer därtill men han har upp och ner dagar precis som jag å då orkar han bara inte koncentrera sig... Men jag vet att nästa dag, eller nästa så är han på hugget igen och jobbar till 120% och jag behöver bara tänka vad han ska göra så gör han det... :love:

Ibland om jag planerat för rent dressyrarbete och känner att hästen inte har någon lust så far vi ut i skogen och leker istället, i princip helt kravlöst... Vissa dagar då jag tänkt att vi bara ska lulla på i skogen så känns han väldigt arbetssugen, då brukar jag stanna vid min "ridbana" i skogen och träna perfektion istället...

Tycker att vi kompromissar väldigt bra med varandra, Vi är båda alltid nöjda och glada när vi kommer tillbaka till stallet igen...

Vet inte om du blev nå klokare av mitt svar.... (hoppas)

Måste säga att det låter mycket klokt det du skriver!
Hoppas alla tar emot detta!
Jag gör det :)

Vi jobbar mycket i skritt. Men mentalt sett tycker han det är jobbigt när man själv är perfektionistisk, mentalt inte fysiskt. Så tanken var att jag ska träna traven parallellt för variationens skull.

Har kommit fram till att det mest effektiva troligen är att rida effektivt en dag och kräva mycket, vila eller skritta ut nästa dag, jobba för handen eller dressyra i skritt nästa dag, sedan rida ut och träna lite när man har framåtbjudning, och dagen efter kräva mer igen. Han får lätt träningsvärk eftersom han är så ambitiös, och märker inte när det tar emot (eller är bussig och jobbar ändå) och då blir han väldigt stel och anti efteråt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Är inte ute efter att någon ska försöka ställa någon diagnos nu, självklart är det ingen som kan det över nätet. Jag vill bara få lite...
2
Svar
25
· Visningar
4 284
Senast: Eurydome
·
Ridning Hej! Har ett problem med att jag spänner mig så när jag rider. Blir ofta spänd i axlarna och då med hård i handen, vilket jag verkligen...
Svar
18
· Visningar
3 544
Senast: Badger
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 205
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar