Gård-utan bete

Sv: Gård-utan bete

kl... Har enbart 9 ha skogshagar...ser de som en klar fördel faktiskt...hästarna trivs utmärkt alltid något att pilla med o sysselsätta sig med.

Inga hästar blir feta o inga foderbyten eftersom jag fodrar lika året runt , dock med hö

Gott om skydd för väder o insekter , Skogsbeten i mina ögon måste vara nära nog idealiskt för lättfödda hästar o betydligt mindre fångrisk med det..

Mina varmblod klarar sig utmärkt på skogsbeten så jag föredrar det....
 
Sv: Gård-utan bete

Mina damer ... går i skogshagen från våren då gräset börjar växa till slutet på sommaren när gräset på betena är övervuxet... Jag får stödfodra med hö större delen av sommaren. Men jag gör hellre det än får för feta hästar. Jag har haft ett fånganfall på grund av för fet häst och det slutade inte bra. Sen dess har jag lovat mig själv att aldrig mer en fet häst här...

Jag har extremt bra beten och det är hur mycket krut som helst i det så jag vågar helt enkelt inte låta dem beta när det är för kraftigt. I stället har jag under några somrar hyst in lite unghästar och släppt på dessa beten...

Nästa år hoppas jag kunna hyra lite nötter som betar av så inte allt gräs står till ingen nytta som det gjorde i år.

Blev lite utläggning och lite långt..... men summa sumarum.... skogshagar är utmärkt till hästar som av någon anledning behöver begränsas i sitt betande.
 
Sv: Gård-utan bete

Om det visar sig att du får hugga skogen, och du vill ha någon del av hagen med endast gräs, så går det ju att satsa ordenligt och nyodla.
D.v.s. hugga, gräva bort stubbar och stenar, och ploga upp och så in vall. Det innebär en hel del arbete och kostar, plus att det tar tid före marken tål att trampas hästar av hästar, men det är ju ett alternativ. I gengäld kan man ju få lite betalt för virket om man säljer det.
Vet av ett par som byggt hus och stall i en skog, och gjort så för att få till gräshagar också.
Lite billigare blir det ju om man har möjlighet att göra åtminstone en del av arbetet själv.
Men som sagt, kolla upp före vad ni får/inte får göra där, så att ni inte köper grisen i säcken. Lycka till :laugh:
 
Sv: Gård-utan bete

Mina hästar vill inte heller gå in .. men det har vi löst genom att bygga ett skjul och en utebox så det blir en laglig åretrunthage.
Skogen är ett otroligt bra skydd , jag har blåsiga dagar testat att gå till de ställen hästarna håller sej på , och det är i det närmaste vindstilla !
Däremot blir det jobbigt för dom på försommaren med knott och mygg , så det är egentligen bara då jag ställt in i stallet för vila några timmar på kvällen.
 
Sv: Gård-utan bete

Tack för alla svar. Tyvärr blev det ingen gård-ägarna ville ha alldeles för mycket för den.

Men med hjälp av er lärde jag något nytt! :)
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 902
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 624
Hästvård Sly, bark ,löv, mossa, lingonris, blåbärsris, hallonris etc. Finns det någon forskning/kunskap om vad andra växter än gräs innehåller...
Svar
1
· Visningar
2 336
Senast: Noak
·
Foder & Strö Hej! Mina två hästar går i lösdrift här hemma på gården. Där har funnits gräs att äta fram tills nu, men de har ändå fått hö de senaste...
Svar
18
· Visningar
2 231
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp