Gård-utan bete

hestbak

Trådstartare
En gård som för mig har allt jag drömt om, huset och LÄGET är eventuellt till salu. Mark finns, ca 7 hektar, dock är det enbart skog. INGET bete, inte ens 'det var bete förr men nu växer det träd där med lite gräs emellan', utan riktig skog med ljung och blåbärsris på marken.

Det jag undrar är, är det helt korkat att köpa en sådan gård om man vill ha häst där (islands)? Inget bete innebär ju hö året runt, det förstår jag. Hur nödvändigt är bete egentligen? Jag har ingen lust att skicka bort dom på sommarbete, har gård just därför att jag vill ha hästarna hemma.

Går det göra om någon hektar av skogen till något slags bete? Får man ens det?
Det går att rida mellan träden, så hästarna kan ju röra på sig, men ska man röja mera så det blir så stort avstånd som möjligt mella träden? Eller göra kalt på en bit, så spara några dungar?

Vad tror ni, ska jag helt ge upp det här stället som häst (och förhoppningsvis får-) gård?
 
Sv: Gård-utan bete

Jag hade aldrig gett upp våran drömgård , som vi köpte för några år sedan , för den sakens skull.
Vi har också ( nästan ) bara skog , vilket i sej ger underbara hagar och passar de hästar jag har / haft.
Dvs island och ponnies.

Delar av hagen var redan röjd på gran , och björk sparat , vilket släpper ner lite solljus emellan och ger lite gräs.
Sen är planen att fortsätta gallra ur gran och så i lite här och var där det blir lämpligt.

Jag har stödfodrat under sommarsäsongen och här har vi lite gräsplättar runt gården , där jag hängnat in och släppt några timmar ngn dag då och då , eller haft hästarna ute i grimskaft ibland så de fått "klippa gräset" :)
 
Sv: Gård-utan bete

Så har vi det nästan, bara knappt 1 hektar bete och resten skog till två islandshästar och jag skulle inte köpt det idag om jag fick göra om. Den ena hästen har bronkit och jag kan inte fodra med hö sommartid då hösilaget inte går att använda för värmens skull. Ett evigt pusslande med att försöka tigga till sig någon liten plätt de kan beta på när mitt bete är slut vilket det brukar vara i augusti redan. Eftersom den ene blir fet bara av att titta på gräs så måste jag ta bort honom från gräset efter några timmar och det funkar ju inte om man har dem för långt hemifrån. Har ångest varje sommar hur jag ska få ihop det, torra somrar tar ju betet slut ännu fortare. Allt blir så mycket lättare och billigare om man kan ha dem på bete.
 
Sv: Gård-utan bete

Åhhh vilken dröm, att kunna släppa hästarna i en riktig skogshage :bump:!! Jag har enbart åkermark till mina haflingerston....
 
Sv: Gård-utan bete

Tack för svar!

Det är lite olika tankar alltså. Det är just det som Glimm säger som jag är rädd för ska hända.

elgur86 det låter som du har mer bete/gräsplättar än den här gården.

Jag glömde säga att den stått obebodd sen ca 70-talet, så skogen är verkligen in på knutarna. Det finns en liten gräsplätt på ungefär 10*20m mitt framför huset, som jag gärna vill behålla för grönsaksodling. Sen är det bara träd.

Några fler kommentarer? Vill verkligen höra era erfarenheter!
 
Sv: Gård-utan bete

Visst går det att göra om hela eller delar av skogen till bete... Tillåtet är det också.... Men räkna inte med att det går på en sommar... Det tar tid att ställa om det...

Är det dessutom grovskog så går det förmodligen lite lättare. Men mitt tips är att avverka en bit i taget och låt sen hästarna beta... Lägger du ner för stor yta på en gång så får du inslag av sly.... och sly/röjda ungskogar är djävligare att hålla efter eftersom stubbskotten är riktigt envisa... och hästar rätt dåliga på att beta sly.

Så med tålamod och planering kommer du säkert att få en fin gård av det så småningom... men ha tålamod... Se dessutom möjligheterna med skogen om det är grovskog.. Den skyddar bra mot dåligt väder och hästarna kan söka skydd i den.
 
Sv: Gård-utan bete

Om bara skogen lämpar sig som hage, så hade jag inte backat bara för att det inte finns just bete. Skogshage är ju toppen om du har hästar som passar för det. Naturligt skydd mot väder och massor att pilla med men som hästarna inte blir tjocka av. Skulle du behöva fodra med silage finns det som sagt på småbal som är smidiga att hantera så då kan du förvara öppnade balar svalt, då funkar det fint även på sommaren.
 
Sv: Gård-utan bete

Kolla upp med.. Hm.. Länsstyrelsen borde det vara som har hand om det med huruvida du får ta ner träden eller inte. Har du otur kan det ju vara ett "rödmarkerat" område så du inte får röra skogen iom att den stått länge. Mamma har lyckats få sådan märkning på delar av sin skog och får just för tillfället gallra något enstaka men inte mer. Låter hon det vara helt får hon inte röra det alls sen, så börja att ringa till dem och berätta vad du ska göra så det inte är något du inte får peta på.
 
Sv: Gård-utan bete

Skogsstyrelsen...

Alla skogliga verksamheter, tex slutavverkning skall anmälas till Skogsstyrelsen. Och skulle området vara rödlistat eller på annat sätt inte avverkningsbart så är det också där man får reda på det....
 
Sv: Gård-utan bete

Både hästar och jag tycker att det är väldigt härligt när maj kommer och man kan släppa ut på bete. Ögonen går nästan i kors på hästarna när dom biter i det gröna.
När jag sökte gård så var det väldigt viktigt med kuperade hagar (öar i hagarna med träd som kunde kopplas ihop med öppna fält).
Några hagar är långa, så att hästarna får lite strövkänsla. I skogsområde står dom om det blåser mycket eller regnar.
 
Sv: Gård-utan bete

Jag skulle avverkat en del av skogen för att få bete där. Skogshagar är bra, men det bästa är ju om det finns både bete och skog i hagarna. Om huset och läget är så bra så låt inte skogen hindra dig.
 
Sv: Gård-utan bete

Både hästar och jag tycker att det är väldigt härligt när maj kommer och man kan släppa ut på bete. Ögonen går nästan i kors på hästarna när dom biter i det gröna.

Så är mina också, när de får beta är de helt överlyckliga, de hoppar skuttar och rejsar runt, i skogshagen står de mest bara och hänger, inga glädjeskutt när jag släpper ut dem där. Är skilnad på skogshage och skogshage också, när det bara är blåbärsris och granar finns inte mycket för hästarna att syssla med, mina har gnagt barken av de flesta träden som sysselsättning till gubbens förtret. Min enda beteshage är kuperad och har både träd och gräs och där trivs de, är nog mer vad vissa skulle kalla skogshage. Är nog sådana hagar de flesta ser framför sig när man säger skogshage. Men visst med mycket maskiner och pengar går det att omvandla storskog till lite mer beteslik mark. Tyvärr har vi inget av det. Där vi avverkat växte dessutom grymt mycket stånds efter ett par år så vi hade ett elände att få bort dem. Är det din drömgård i alla andra aspekter så tycker jag ändå du ska slå till.
 
Sv: Gård-utan bete

Det är ju svårt att säga när man inte sett marken. Men troligtvis är det inga problem att ta fram betesmark genom att ta ner lite annan växtlighet. Nu vet jag inte hur mycket hästar du tänkt ha, men ska du ha tre islandshästar behövs inte mycket ren betesmark oftast - givetvis beror det på hur lättfödda hästarna dock.

Vår granne har tagit ner tallar och granar bakom oss, han lämnade lövträden. Där kom det redan året efter jättefint skogsbete. Rådjuren är där ofta och betar. Detsamma gäller om man tar ner slyskog. Så om det inte är endast bergmark så tror jag att du kan få fram bete genom att ta ner lite skog. Men 7 hektar är ju ingen jättemark så jag hade inte köpt stället om jag tänkt ha 10 hästar där. Om marken överbelastas så spelar det ingen roll hur mkt betesmark den är, för då kan det inte växa ändå. Då är det egentligen bättre att ha skogsmark överallt. Jag hade inte givit upp tanken på den gården om jag var du.
 
Sv: Gård-utan bete

Jag hade fö hellre haft bara skogshagar än bara beteshagar. Jag tycker att skogshagar är det bästa, med en och annan liten gräsplätt bara.
 
Sv: Gård-utan bete

Oj, här har det kommit många svar. Tack alla som tar sig tid!

Zoya Såg den tråden, men tyckte den inte stämde in på min gård, då den verkar ha mycket mer gräs mellan träden.

tintilar Nej, några 10 hästar blir det inte, max 4, bara mina egna (har inget intresse av hyresgäster) och bara islänningar. Kanske några får, men dom kan jag skeppa iväg på någon av mina bröders marker på sommrarna.


Så, jag ska alltså kolla med Skogsstyrelsen och se vad dom säger om just 'min' skog. Och är allt ok så 'bara tuta och köra' med motorsåg, lite i taget under en del år, och det blir hyfsat. Ungefär?

Det verkar som majoriteten här är positiva till skogshagar. Jag hade ju helst av allt velat ha både skog och bete, har aldrig haft häst på enbart skog förr.
Tänker också att det går ju säja om allt går åt pipsvängen, har man inte provat så vet man ju inte.

Förresten, en följdfråga, vad är det ni tycker är så bra med skogshagar?

Tack igen för alla svar!
 
Sv: Gård-utan bete

Jag önskar att jag kunde snabbspola så jag får veta hur det går, men det kommer inte att växa nåt gräs förrän till våren hur du än gör. Lycka till i vilket fall, det här är så spännande! :)
 
Sv: Gård-utan bete

Varma dagar under värsta broms-säsongen och hästarna kan krypa in i skogen och gömma sig och få skugga. Våra har bott i skogen dagtid på sommaren för att få skydd och så betar de på kvällen.

Det är också en bra sak när det regnar, snöar och blåser mycket så de inte blir kalla. Skogen skyddar mot massor! Nackdelen för oss när de har haft skogshagar är att de inte vill komma in i stallet på nätterna. Vore ju fantastiskt om det var lagligt att ha dem ute då men nä. Man fick börja tidigt med att de får skrammel i hinkarna när de kommer in så de kommer när man ropar ;) annars kan man få leta.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 902
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 624
Hästvård Sly, bark ,löv, mossa, lingonris, blåbärsris, hallonris etc. Finns det någon forskning/kunskap om vad andra växter än gräs innehåller...
Svar
1
· Visningar
2 336
Senast: Noak
·
Foder & Strö Hej! Mina två hästar går i lösdrift här hemma på gården. Där har funnits gräs att äta fram tills nu, men de har ändå fått hö de senaste...
Svar
18
· Visningar
2 231
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp