Garanti på begagnad Double c

R

Rodeokungen

Är det någon som vet hur det förhåller sig med garantin på begagnade Double C sadlar, följer den sadeln oberoende om den säljs vidare (om kvittot finns såklart) eller slutar garantin att gälla så fort sadeln har lämnat den första köparen?

Sv: Garanti på begagnad Double c

någon som vet....nähe....

Garantin gäller så länge som köparen kan visa kvitto, oavsett vilken köpare i ordningen det är. Har du köpt sadeln i Sverige av en auktoriserad handlare så är det till den du ska vända dig om du har klagomål. Dock så är det ju bara på bommen som garantin oftast gäller så om det handlar om läder eller arbete på sadeln så gäller ingen garanti trots att du har kvitto. Har du köpt sadeln i USA så gäller ingenting.

Det går ju alltid att ringa Double C Saddlery Ph.: 904 - 751 0711
eller emaila, fast den enda adressen jag kunde hitta ver denna: brigelmn@aol.com, men jag är inte säker på att det är rätt address.

Kenneth, tycker du att det är dumt att köpa en begagnad cc-sadel som det inte finns kvitto på? Är det ofta bommarna blir skadade/går av i en westernsadel? Vad är det mer man bör tänka på vid köp av begagnad sadel?

Att köpa en begagnad sadel är helt ok under förutsättning att den passar både häst och ryttare. När det gäller garantin så är det ingen fara, garantin är där för att skydda kunden för fabrikationsfel. Är sadeln begagnad så har sadeln blivit så pass testad att eventuella fab.fel redan är upptäckta.

Har genom en tillförlitlig källa fått reda på hur det förhåller sig med garantin på CC-sadlar, kan bara upplysa dig om att garantin slutar att gälla så fort sadeln har lämnat den första ägaren/köparen oavsett om kvitto finns.

Jag kan bara hänvisa till konsumentlagen. Garantier följer med varan, inte kunden. Om det vore på det sättet som du säger så skulle man inte kunna köpa en gåva med garanti till någon.

"Något som kan vara bra att känna till gällande garantier, men som inte direkt har med konsumentköpslagen att göra, är att garantier normalt inte följer varan utan är ett avtal mellan säljaren och den ursprungliga ägaren. Ofta ser man annonser med begagnade varor där det framgår att "garanti finnes" men denna garanti gäller alltså inte normalt för den nya ägaren. Detta gäller framförallt i de fall då säljaren eller tillverkaren av någon anledning har uppgifter om vem den ursprungliga ägaren är, till exempel då garantishandlingar har fyllts i och skickats in eller om någon annan registrering varit nödvändig. Har inte säljaren eller tillverkaren dessa uppgifter och den nya ägaren kan uppvisa ett kvitto (där personuppgifter på den ursprungliga ägaren saknas) så kan givetvis även den nya ägaren utnyttja en eventuell garanti även om den egentligen inte gäller. Viktigt är då att man som ny ägare får med orginalkvittot".

"Köper man en ny vara som man ska ge bort till någon så är det bra att direkt göra klart för säljaren att varan ska ges bort samt att eventuella garantihandlingar eller registreringar görs i mottagarens namn".

Källa: www.minhembio.com/artiklar/264

Sug på den du!

När sadlarna lämnar sadelmakaren så följer en garanti med som inte är personlig. Om sadelmakaren får en reklamation så bryr han sig inte om vem som äger sadeln, bara att tiden för reklamation är rimlig/giltig. Det är tillverkaren som står för garantin, inte säljaren.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 491
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård