Går upp i vikt, trots träning!?

Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Svarar alla: Jag får väl erkänna att nej, jag väger inte maten vid varje måltid. Men har alltid vägt innan och har ett bra hum om hur mycket det väger. De gånger jag har kontrollvägt stämmer det skrämmande bra.
Jag har helt uteslutit pasta, potatis och till största delen bröd i min kost redan.

Jag är 1,66 lång och väger just nu (nyvägd idag, dock mitt på dan) 71,8 kg.
Jag vill ner till 62kg, det är där jag har legat när jag tränat tidigare och jag trivs ypperligt bra med den vikten.

När jag har räknat ut hur mycket kalorier jag behöver så har jag först skrivit upp hur mycket jag tränar i två veckor, sen använt ett program min kompis använder som vill ha längd, nuvarande vikt, målvikt och lite olika mått på kroppen. Sen fick jag hjälp av kompisen som tränar mycket att dubbelkolla. Enligt programmet ska jag ligga på ca 2200, vilket vi tyckte var lite mycket och bestämde därför att dra ner till ca 2000/dag.

Jag har alltid tappat vikt och kommit i form väldigt fort tidigare gånger när jag har börjat träna, utan att dra ner extremt på maten, men denna gånger säger kroppen stopp. Nu är det till och med så folk har börjat kommentera att "oj, tränar du inte längre?" :(

Mvh Domino_s
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Om du vill gå ner i vikt så är ju 1200 den bra dagen och 2000 den dåliga.

Det jag menar är att de dagar jag äter dåligt, alltså inte som jag ska så ligger jag på ca 1200, de dagar jag sköter maten och äter mina mål så ligger jag runt 2000.

Mvh Domino_s
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Ja i det läget hade jag som sagt helt sonika minskat mitt kaloriintag med 500 och konstaterat att tabellens bedömnning på behovet var fel, eftersom inget händer med vikten.
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Och man ska ej förkasta promenader! Min sambo gick ner 45 kg mha raska promenader och shapeup-liknande program!
Dock raska promenader så han fick upp puls och gärna 1 h om dagen.

Verkligen inte, jag håller ett ganska högt tempo, går mycket i högt gräs, på slingriga stigar i skogen så att jag får lyfta på fötterna ordentligt.. Runt eller strax över milen är en vanlig promenad för mej, det tycker man ju borde göra något med kroppen...:(

Mvh Domino_s
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Ja i det läget hade jag som sagt helt sonika minskat mitt kaloriintag med 500 och konstaterat att tabellens bedömnning på behovet var fel, eftersom inget händer med vikten.

Det verkar inte bättre. Jag får testa det ett tag.. Kanske är det så att min kropp klarar sej på mycket mindre nu när jag har blivit lite äldre (även om jag inte ser mej själv som gammal vid 27 års ålder).. :p

En sak som slog mej precis är att jag började en ny p-pillersort för några veckor sedan, i samband med att det verkligen började gå utför med "magfluffet".. Jag har hört om folk som går upp lite i vikt, men detta vore ju löjligt i så fall..:nailbiting:

Mvh Domino_s
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

P-piller kan öka aptiten ja. Gäller bara att hålla koll på sig själv så man inte går och småäter när man känner sig sugen på något.

Var samma sak för mig när jag började på ny medicin, en biverkning kunde vara viktökning, och tro f*n att jag upptäckte mig själv efter ett tag att jag gick och åt lite titt som tätt utan att ens ha tänkt på det, jag som åt så lite... :cautious:

För övrigt (ej helt säker på hur det fungerar), om man hoppar upp och ner med matintaget så påverkas väl insulinet? Och har för mig att vid högre insulinnivåer så drar fettcellerna åt sig mer fett från blodet samt minskar förbränningen av fett = viktökning? Någon får gärna rätta mig här.
 
Senast ändrad:
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Alla kroppar har en energibalans och den måste du som du vet ligga under, men jag har extremt svårt att tro att du ska under 1200 kcal/dag. Antingen har du fel på sköldkörteln eller liknande, eller så räknar du inte rätt.
Kan du skriva ut exakt vad du äter på en dag? Skriv om det är tillagad/ej tillagad form. Räknar du bort kalorierna från träningen? Många appar som Shape Up räknar väääldigt högt på hur mycket man förbränner vid träning. Hur mycket är "lite onyttigheter ibland"? Var ärlig mot dig själv.
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Jag har hittills aldrig sett någon komma med fakta om att det skulle stämma att man lagrar fett vid fasta. För fasta är ju vad det egentligen är så länge man äter även om det är lågt kaloriintag. Att svältläge kommer först då kroppen förbränt det fett man har på kroppen och därmed inte har något mer att ta av. Fram tills dess så tas energin från fettet och att musklerna bryts ned har mer med att göra att man inte tillför näring, inte att kroppen tar av musklerna för att omvandla det till energi. Så att kroppen tar av musklerna först och fett sist vid fasta ska också vara en myt.
Fasta ger förövrigt en högre förbränning, en anledning till att periodisk fasta blivit rätt så populärt skulle jag gissa på.

Visst! Det var det jag menade.

Ang att bränna muskler är det något jag fått lära mig att se upp för om jag tränar hårt; att äta något direkt efter träningen för att ersätta energin som fanns lagrad i musklerna och som jag använt upp. Om jag tränar riktigt hårt t.ex. under en lång cykelrunda på några timmar, får jag en ammoniaklukt I näsan efteråt om jag inte äter något. Det ska vara ett tecken på att kroppen bryter ner muskler som energi och det är ju inte précis vad man är ute efter. Och med "äta något" menar jag givetvis inte en burgare och pommes, utan t.ex. en banan.
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Om jag tränar riktigt hårt t.ex. under en lång cykelrunda på några timmar, får jag en ammoniaklukt I näsan efteråt om jag inte äter något. Det ska vara ett tecken på att kroppen bryter ner muskler som energi och det är ju inte précis vad man är ute efter.

Ang ammoniaklukten har jag läst att det beror på att kroppen använder ketoner (någon slags aceton) då man har slut på glykogen i kroppen. Så då luktar svetten "värre". Så man ska ladda upp med kolhydrater(helst snabba) innan ett hårt träningspass så att man inte når dit.
Men är inte riktigt haj på allt sånt här då det finns så mycket att läsa och man vet inte riktigt vad det är som stämmer eller inte :p
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Jag tycker 2000 kcal låter mycket om du ska gå ner i vikt, när jag vill gå ner i vikt lägger jag mig på 1500 kcal samtidigt som jag tränar och går ner ca ett halvt kg i veckan. Vissa andra vet jag lägger sig på 1200 kcal, men det är klart, det är ju olika vad man förbränner.

Men just eftersom du inte går ner hade jag valt att minska intaget för att se om det hjälper.
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Min erfarenhet till det här är, även fast du äter mindre än vad du gör av med så kan det ändå bli fel genom för få måltider sett över dygnet.

Jag har bantat sen tonåren och inte lyckats, förrän nu faktiskt. Då började jag äta 5-6 gånger per dag, och med samma dos av motion så har vikten sakta men säkert backat. Jag ändrade även lite i mina måltider genom att minska t ex potatis, ris och pasta till mer sallad även om jag fortfarande tar lite av detta när jag äter.

Jag slutar äta vid minsta tecken på att jag börjar känna mig mätt, även fast det finns mat kvar på tallriken. Och det här är den svåraste delen, då de flesta är uppfostrade att äta upp och inte kasta mat. Men man måste tillåta sig det helt enkelt.

Sedan tar det tid att vända hela steken, jag märkte ingen respons i kroppen förrän efter 3-4 månader men sedan gick det sakta men säkert ner i etapper. Stod stilla och sedan startade det igen, vid något tillfälle gick jag upp i vikt, sånt kan få en att tappa stinget. Men muskler väger mer än fett, så är det.
 
Senast ändrad:
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Ang ammoniaklukten har jag läst att det beror på att kroppen använder ketoner (någon slags aceton) då man har slut på glykogen i kroppen. Så då luktar svetten "värre". Så man ska ladda upp med kolhydrater(helst snabba) innan ett hårt träningspass så att man inte når dit.
Men är inte riktigt haj på allt sånt här då det finns så mycket att läsa och man vet inte riktigt vad det är som stämmer eller inte :p

Vill man bränna fett är det bra med ketoner blodet, runt 1,5-3 mmol är optimalt. Det kallas för att vara i ketos och är trixet när man vill gå ner i vikt
med VLCD-dieter eller lågkolhydratskoster
(Det luktar aceton, det är inte en typ av aceton, föresten)

Enda faran är om du är diabetiker typ1 och samtidigt har höga blodsockervärden, då uppstår ett tillstånd som kallas ketoacidos och det är ett livshotande tillstånd

Men normalt är du faktiskt en aning i ketos varje morgon du vaknar, en funktion vi har kvar från grottstadiet :)
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Vill man bränna fett är det bra med ketoner blodet, runt 1,5-3 mmol är optimalt. Det kallas för att vara i ketos och är trixet när man vill gå ner i vikt
med VLCD-dieter eller lågkolhydratskoster
(Det luktar aceton, det är inte en typ av aceton, föresten)

Enda faran är om du är diabetiker typ1 och samtidigt har höga blodsockervärden, då uppstår ett tillstånd som kallas ketoacidos och det är ett livshotande tillstånd

Men normalt är du faktiskt en aning i ketos varje morgon du vaknar, en funktion vi har kvar från grottstadiet :)

Jag fick höra, från i mina öron pålitligt expertishåll (?) att just den lukten är ett tecken på att kroppen bränner muskler istället för fett. En slags kortvarig desperat åtgärd när bränslet i musklerna tagit slut. Men det är kanske inte så? Jag får alltid den ammoniakliknande lukten i näsan när jag sprungit eller cyklat - ibland till och med efter en lång intensiv promenad!
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Nix, det är fett som bränns. Saxar från wiki: "Triglycerider (fett) bryts ned till fettsyror och dessa omvandlas i sin tur till ketonkroppar av levern."
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

(Det luktar aceton, det är inte en typ av aceton, föresten)

En av ketonerna kallas aceton dock? Läste att det var just dessa som luktar när man svettas.

Men normalt är du faktiskt en aning i ketos varje morgon du vaknar, en funktion vi har kvar från grottstadiet

Så träning innan frukost är inte något dåligt påhitt om man vill ha ökad förbränning :D
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Jag skulle vilja säga grattis, du har antagligen superlätt hamna i ketos och har bra fettförbränning (inte ett dugg avis ;) )
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Kolla in mammafitness på fejjan eller hennes hemsida.
Du kanske helt enkelt äter för lite (och fel) och tränar på fel sätt?
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Så träning innan frukost är inte något dåligt påhitt om man vill ha ökad förbränning :D

Motion ökar ju ketonhalten i blodet när man är i ketos, då det är nog ingen dum ide alls :)

Nu blev jag faktiskt lite taggad tag i saken igen, vet ju att jag mår så himla mycket bättre på ketondrift.
Tyvärr så funkar inte vin och ketondrift för mig, och en grej med att åka på semester som jag ska göra en månad nu, är att jag INTE behöver agera skjuts på kvällarna och därför kan ta ett eller två glas vin till middagen :sneaky:

Men jag stoppade ju faktiskt av någon anledning ner mätaren, så kanske tar några värden under de här veckorna bara för checka lite
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Svarar alla: Jag får väl erkänna att nej, jag väger inte maten vid varje måltid. Men har alltid vägt innan och har ett bra hum om hur mycket det väger. De gånger jag har kontrollvägt stämmer det skrämmande bra.
Jag har helt uteslutit pasta, potatis och till största delen bröd i min kost redan.

Jag är 1,66 lång och väger just nu (nyvägd idag, dock mitt på dan) 71,8 kg.
Jag vill ner till 62kg, det är där jag har legat när jag tränat tidigare och jag trivs ypperligt bra med den vikten.

När jag har räknat ut hur mycket kalorier jag behöver så har jag först skrivit upp hur mycket jag tränar i två veckor, sen använt ett program min kompis använder som vill ha längd, nuvarande vikt, målvikt och lite olika mått på kroppen. Sen fick jag hjälp av kompisen som tränar mycket att dubbelkolla. Enligt programmet ska jag ligga på ca 2200, vilket vi tyckte var lite mycket och bestämde därför att dra ner till ca 2000/dag.

Jag har alltid tappat vikt och kommit i form väldigt fort tidigare gånger när jag har börjat träna, utan att dra ner extremt på maten, men denna gånger säger kroppen stopp. Nu är det till och med så folk har börjat kommentera att "oj, tränar du inte längre?" :(

Mvh Domino_s

Inte konstigt att du inte går ner i vikt om du äter så mycket.

Grundförbränning för en person i din storlek som rör sig lite grann i vardagen är normalt ca 1500 kcal per dag (givetvis varierar det från person till person men det är en bra utgångspunkt när man inte vet). Vill du gå ner ett halv kilo i veckan behöver du ha ett underskott på ca 500 kcal per dag, dock är det så vitt jag förstått det inte att rekommendera att äta mindre än 1200 kcal/dag. Vid en entimmespromenad förbränner du ca 300 kcal, kanske 400 kcal om du verkligen kämpar på med hög puls. Så låt oss säga att din träning i dag är en timmes promenad. För att ligga på 500 kcal underskott kan du inte äta mer än 1500 (grund) + 300 (promenad) - 500 (underskott) = 1300 kcal! Om du promenerar två timmar kan du äta 1600 kcal.
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Om programmet påstår att du som bara är 166 skall äta 2200 kalorier för att gå ner i vikt så har det fel. Jag är 10 cm längre än dig och hade gått upp massor om jag åt 2200 kcal om dagen!

MAX 1500 kcal så kanske du börjar gå ner!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Tar ett nytt nick då jag inte riktigt orkar involvera mitt vanliga i det här. Jag har de senaste tre-fyra åren märkt att jag blivit...
Svar
13
· Visningar
2 544
Senast: shapeup
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp