Går upp i vikt, trots träning!?

Domino_s

Trådstartare
Jag håller igång med både ridning och rejäla promenader varje dag, har även börjar jogga kortare sträckor under promenaderna. Jag har kondition, jag går utan problem över 1 mil och känner mej oförskämt fräsch efteråt.

Jag äter hyfsat sunt, dock är jag tyvärr duktig på att slarva med maten. Inte alltid jag äter 3 mål om dagen. Lite onyttigheter slinker det ner ibland, men inga mängder.

Men det händer ingenting, absolut ingenting med kroppen..O_o Jag känner mej självklart starkare i kroppen och konditionen är bättre. Men jag ser precis likadan ut. Ev har låren blivit lite slankare. Men i övrigt har jag snarare lagt på mej, ffa runt magen.. Jag har alltid haft lätt att komma i form tidigare (trots mina lite stundtals dåliga matvanor). Hur kan detta komma sej? I mina öron låter det ju inte klokt att jag lägger på mej trots att jag tränar så pass som jag gör :cautious:


Mvh Domino_s
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

När det gäller viktminskning brukar man säga att 80% är kostens inverkan, 20% är träningens.

När du rider använder du coremusklerna, och de sitter innanför fluffet = musklerna skjuter liksom ut fluffet lite till, innan det försvinner.
Och gå inte på samma sätt i samma tempo, variera dina promenader med backar och intervaller. Kom upp i puls!
Börja planka! :)
Ät ordentligt och regelbundet.

Och det bästa tipset av alla:
Dyk in i beachtråden på ungdom och få en peppdos :)

(Om du är motiverad och villig att följa ett schema har jag en löpcoach som gör individuella träningsscheman och som stöttar och coachar online.)
 
Senast ändrad:
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Det första jag skulle göra om jag var du vore att räkna ut mitt kaloribehov och sedan räkna på vad jag faktiskt stoppar i mig. Det är då man får en klar översikt på vad man behöver ändra på.
Spelar liksom ingen roll hur mycket man tränar om man ligger på kaloriöverskott, du går upp i vikt ändå. Räcker ju med att se på personer som bulkar, de är ju inte tjocka för att dom är otränade, utan de lägger sig på ett överskott av kalorier för att kunna bygga muskler snabbare men då drar de även på sig vikt i form av fett.

Så räkna ut dina behov och väg din mat :) Finns en jättesmidig app, ShapeUp, där du kan skanna varorna du använder och sedan skriver du bara in vikten. Den lägger då ihop allt du äter under en dag så det är lätt att hålla koll då.
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Det första jag skulle göra om jag var du vore att räkna ut mitt kaloribehov och sedan räkna på vad jag faktiskt stoppar i mig. Det är då man får en klar översikt på vad man behöver ändra på.
Spelar liksom ingen roll hur mycket man tränar om man ligger på kaloriöverskott, du går upp i vikt ändå. Räcker ju med att se på personer som bulkar, de är ju inte tjocka för att dom är otränade, utan de lägger sig på ett överskott av kalorier för att kunna bygga muskler snabbare men då drar de även på sig vikt i form av fett.

Så räkna ut dina behov och väg din mat :) Finns en jättesmidig app, ShapeUp, där du kan skanna varorna du använder och sedan skriver du bara in vikten. Den lägger då ihop allt du äter under en dag så det är lätt att hålla koll då.

Jag ligger redan under vad jag egentligen behöver. Har haft bra koll på att räkna ut det när jag tränat tidigare, denna gången fick jag till och med hjälp att dubbelkolla mina siffror.. Det är det som är det konstiga..O_o

Mvh Domino_s
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Jag ligger redan under vad jag egentligen behöver. Har haft bra koll på att räkna ut det när jag tränat tidigare, denna gången fick jag till och med hjälp att dubbelkolla mina siffror.. Det är det som är det konstiga..O_o

Mvh Domino_s

Ät det du behöver istället. Om du äter mindre än du behöver ställer kroppen in sig på svält och bunkrar fett istället för att kunna överleva om svälten fortsätter.
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Ät det du behöver istället. Om du äter mindre än du behöver ställer kroppen in sig på svält och bunkrar fett istället för att kunna överleva om svälten fortsätter.

Jo, det är nåt sånt jag har funderat på, om det kan ligga bakom. Jag är oftast väldigt trött emellan träningarna, den där energin som man alltid fick innan av att vara i form, den infinner sej liksom inte. Jag har inget problem med att klara själva promenaderna och känner mej fräsch precis efteråt, men sen går det tillbaka till samma "slöhets" känsla när jag sätter mej och vilar. Nu har jag iofs en sjukdom som har som ett av huvudsymptomen, extrem trötthetskänsla. Så det är inte lätt att veta vad det är kroppen reagerar på..:(

Mvh Domino_s
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Men hur många kalorier per dag äter du då?

Den där teorin om att bunkra ska man nog ta lätt på, mig veterligen kan inte kroppen behålla energi om man förbrukar mer än man tar in, det är liksom fysiskt omöjligt.
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Lägger du på dig muskler?

Om det är just på magen du lägger på dig: Är du stressad? Stresshormoner kan påverka så att fett lagras på magen.
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Men hur många kalorier per dag äter du då?

Den där teorin om att bunkra ska man nog ta lätt på, mig veterligen kan inte kroppen behålla energi om man förbrukar mer än man tar in, det är liksom fysiskt omöjligt.

Just nu ligger jag en dålig dag på 1200 och en dag när jag sköter mej på 1900-2100. Enligt mej är det lågt. Men jag kan ha fel..

Mvh Domino_s
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Ät det du behöver istället. Om du äter mindre än du behöver ställer kroppen in sig på svält och bunkrar fett istället för att kunna överleva om svälten fortsätter.

Det där är väl ändå lite av en myt så länge man inte ligger på ett extremt underskott.

Att ligga på ett kaloriunderskott behöver ju inte betyda svält. Det är just bara ett kaloriunderskott. Man får fortfarande i sig de vitaminer, mineraler, protein, fetter m.m. som kroppen behöver så länge man håller sig på en acceptabel nivå.

Men visst, lägger man sig på 500 kcal om dagen så skulle jag också kalla det svält och då är det inte konstigt att man får hormonrubbningar och kroppen börjar bete sig knepigt.
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Lägger du på dig muskler?

Om det är just på magen du lägger på dig: Är du stressad? Stresshormoner kan påverka så att fett lagras på magen.

Inga muskler jag ser, men jag känner att jag har blivit starkare. Framför allt i ben och konstigt nog i mage..
Ja, det är i princip bara magen, lite upptill också, men det är inga mängder.

Jag har alltid varit extremt lättstressad, detta är något jag jobbar på och jag har även "stressmage", svullnar lätt upp m.m Nu det senaste har det varit mycket med livet, har inte haft ro till så mycket utan mest känt att det bästa är om tiden går och att jag stretar mot ett mål som jag kanske egentligen inte riktigt vet vad det är.

Mvh Domino_s
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Skippa all frukt och bröd. Ät kokta ägg och keso till mellanmål, drick mycket vatten.
gulan
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Det där är väl ändå lite av en myt så länge man inte ligger på ett extremt underskott.

Att ligga på ett kaloriunderskott behöver ju inte betyda svält. Det är just bara ett kaloriunderskott. Man får fortfarande i sig de vitaminer, mineraler, protein, fetter m.m. som kroppen behöver så länge man håller sig på en acceptabel nivå.

Men visst, lägger man sig på 500 kcal om dagen så skulle jag också kalla det svält och då är det inte konstigt att man får hormonrubbningar och kroppen börjar bete sig knepigt.

Så kan det vara. Har ingen egen erfarenhet av det då jag inte lägger på mig speciellt lätt ;)
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

No offence men ridning och promenader är inget som förbränner några jättemängder. Klart det är bra att röra på sig men jag skulle inte kalla det någon särskilt förbrännande träning direkt.

När du säger att du har bra koll på vad du äter - hur har du koll? Väger du maten du äter? Anledningen till att jag frågar är för att jag själv var en sådan där som sa att "det händer ju inget och ändå äter jag mindre än jag ska" - dock vägde jag inte maten utan höftade bara. Och ojojoj vad fel man kan höfta ibland. När jag åt spaghetti t ex tänkte jag att det kan ju inte vara mer än 120 gram detta men när jag vägde det så var det typ 300 gram O_o stor skillnad kalorimässigt.

Jag använder appen ShapeUp för att hålla koll på kalorierna. Där finns t o m en smart funktion som gör att man kan scanna varornas streckkod för att se exakt vad de innehåller. Så det viktigaste - väg maten!

Som någon sa, kosten är 80% och träning bara 20%. Vill du gå ner i vikt = sköt kosten. Vill du sedan också forma om kroppen och bränna fett - styrketräna!

Och nej, kroppen kan inte bunkra som någon påstod utan äter du mindre än du ska så går du ner i vikt. Enkel matematik - kalorier in och kalorier ut.
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Just nu ligger jag en dålig dag på 1200 och en dag när jag sköter mej på 1900-2100. Enligt mej är det lågt. Men jag kan ha fel..

Mvh Domino_s

Det låter väldigt, väldigt lågt, om du dessutom lever ett rörligt liv! Jag hade rasat i vikt på 1200 kcal om dagen.

Jag tycker du ska väga det du äter, stenhårt, och vara kritisk till kaloriinnehållsförteckningen på paketen. Ibland tror jag de är glädjesiffror. Skriv upp allt. Och lägg ihop. På 1200 om dan ska du gå ner i vikt.

Jag är också fundersam kring teorin att kroppen bunkrar fett om man drar ner på intaget. Kroppen kan ju inte bunkra fett som inte finns, dvs som man förbränt i sitt dagliga liv. Fett eller kalorier i annan form. Kroppen använder upp det som behövs och räcker inte det, tar den av reserverna - fett förhoppningsvis men även muskler i nödfall. Däremot kan man bli rejält hungrig av att ha förbränt sina depåer. Och kanske äta för mycket?
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Har du räknat ut hur många kalorier du behöver för att gå ner i vikt? Det är ju individuellt, så tex appen shapeup kan ge sig svart på vitt hur mkt kalorier du ska äta. Motionerar du sedan, så kan du även äta mer! :)

Jag ska ligga på 1600 om dagen för att gå ner. Kör jag min hårdaste träning kan jag istället äta runt 2200...
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Och man ska ej förkasta promenader! Min sambo gick ner 45 kg mha raska promenader och shapeup-liknande program!
Dock raska promenader så han fick upp puls och gärna 1 h om dagen.
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Om du vill gå ner i vikt så är ju 1200 den bra dagen och 2000 den dåliga.
 
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Jag är också fundersam kring teorin att kroppen bunkrar fett om man drar ner på intaget. Kroppen kan ju inte bunkra fett som inte finns, dvs som man förbränt i sitt dagliga liv. Fett eller kalorier i annan form. Kroppen använder upp det som behövs och räcker inte det, tar den av reserverna - fett förhoppningsvis men även muskler i nödfall. Däremot kan man bli rejält hungrig av att ha förbränt sina depåer. Och kanske äta för mycket?

Jag har hittills aldrig sett någon komma med fakta om att det skulle stämma att man lagrar fett vid fasta. För fasta är ju vad det egentligen är så länge man äter även om det är lågt kaloriintag. Att svältläge kommer först då kroppen förbränt det fett man har på kroppen och därmed inte har något mer att ta av. Fram tills dess så tas energin från fettet och att musklerna bryts ned har mer med att göra att man inte tillför näring, inte att kroppen tar av musklerna för att omvandla det till energi. Så att kroppen tar av musklerna först och fett sist vid fasta ska också vara en myt.
Fasta ger förövrigt en högre förbränning, en anledning till att periodisk fasta blivit rätt så populärt skulle jag gissa på.
 
Senast ändrad:
Sv: Går upp i vikt, trots träning!?

Just nu ligger jag en dålig dag på 1200 och en dag när jag sköter mej på 1900-2100. Enligt mej är det lågt. Men jag kan ha fel..

Mvh Domino_s

Nu vet jag inte hur lång du är och hur mycket du väger men om du inte går ner på runt 2000 kcal om dagen så skulle jag råda dig att minska med 500 per dag så går du ner ett halvt kilo i veckan.

Väger du maten?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Tar ett nytt nick då jag inte riktigt orkar involvera mitt vanliga i det här. Jag har de senaste tre-fyra åren märkt att jag blivit...
Svar
13
· Visningar
2 544
Senast: shapeup
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp