går "snett".

X

xect

Undrar om det är någon som har samma "problem" som jag har med min ponny, eller om någon skulle kunna komma med en bra förklaring till varför han beter sig på det viset.
Han har en förmåga att gå snett, petar ut med bakdelen bara man är ute och skrittar på lång tygel. Det är verkligen irriterande, att sitta och peta med skänkeln hela ridturen bara för att han över huvud taget ska gå RAKT. Det kan inte vara för att han tycker det är jobbigt på något vis, eftersom att han går så utan att behöva göra den minsta ansträning.
Det är verst i vänster galopp, då han (om jag bara sitter, utan att använda vänster skänkel speciellt aktivt) verkligen springer på tvären! (självklart rättar jag till detta när jag rider)
Kan det ha något med att han är snett musklad, eller nåt? (inget som syns för övrigt)
Har någon egen erfarenhet, eller finns det någon som vet hur man kan träna bort detta på något vis?

Sv: går "snett".

troligt kan det vara att du sitter snett.

Det är värst i vänster galopp, kan det vara så att du viker dig i inner sidan, kan det vara så att du hamnar till vänster och inte mitt över hästen?
kanske är hästen förböjd?

prova att:
tänka öppna
eller ha hästen felställd.
dvs. du rider i v. varv. i galopp. men ha hästen högerställd

jag tror dessutom att ju mer du tänker på att använda v. skänkel, ju mer hamnar du på vänster sittben o ju sneare går hästen....

o viktigast utav allt, när du rättar hästen så rätta fradelen efter bakdelen o inte tvärtom!!

det har jag inte tänkt på, men nu när du säger det så är det mycket möjligt att jag sitter snett :idea: . Men detta är ju även när jag står i lätt sits och ibland även när jag leder honom i grimman..
Men om det nu är så att jag sitter snett, vilket håll blir det att jag ska "luta mig mer åt"? :smirk:

Även när du står i lätt sits kan det ju hända att du tynger mer i en stigbygel. Be någon titta på dig bakifrån när du rider så h*n kan berätta hur det ser ut. Försök att koncentrera dig på att sitta lika på båda sittbenen. Om du inte sitter snett så ta ut en kiropraktor att kika på pållen.

det har jag inte tänkt på, men nu när du säger det så är det mycket möjligt att jag sitter snett :idea: . Men detta är ju även när jag står i lätt sits och ibland även när jag leder honom i grimman..
Men om det nu är så att jag sitter snett, vilket håll blir det att jag ska "luta mig mer åt"? :smirk:

i regel går hästen åt det hållet du lutar dig åt.

viken ben går han innanför med? det bakbenet är möjligtvis hans svagare så han gör allt för att jobba mer med det andra.
vill bara kolla med dig, när är han vet. kollad senast?

Hur länge har den gjort så? Har det kommit nyligen eller hållt på länge? Det du behöver göra först och främst är att kolla upp den med en ordentlig genomgång hos veterinär. Om det är så illa så att han nästan springer på tvären i galoppen så är det stor risk för att han har ont någonstans och försöker att spara sig. Just att han inte vill gå rakt ens i skritt är ett säkert tecken på att ngt är fel.

Att ryttaren sitter snett kan ge visst utslag men oftast inte så uppenbart som det du beskriver. Om sadeln däremot har blivit väldigt sned eller är i akut behov av att stoppas om så kan det möjligtvis vara boven också.

Min gissning är att han har en hälta högt upp. De kan vara svåra att se och brukar ibland tyvärr upptäckas först då hästen börjar med sådana här saker för att bespara sig.

Så tyvärr är mitt råd att ta den till vet så fort som möjligt för att utesluta att den har ont.

Alla hästar är sneda, mer eller mindre. De är starkare i en sida. Blir de tränade rätt kommer det växla sida i takt med utbildningen. Det är viktigt att rida hästen på ALLA 4 BAKBENEN!!

Med det menas INNER + YTTER VÄNSTER BAKBEN.
INNER + YTTER HÖGER BAKBEN.

Det är viktigare att gymnastisera sin häst med varierande övningar än att göra en tillfällig lösning genom att "peta" hästen rätt.

Ibland är de sneda pga ngn annan orsak. Hälta, ryttaren eller sadeln.
Börja med att kolla på din sadel. Är kanalen rak? Är bossorna lika stora? Är bommen hel och rak? Ställ framvalvet på golvet och titta från bakvalvet ned till framvalvet - är linjen rak??

Många ryttare tar en hand på bakvalvet när de kliver upp på hästen.
Alltid från vänster sida och svingar sig sedan upp med hela kroppstyngden. Efter några år kan hela sadelbommen blivit snedvriden. Jag har sett detta många ggr och flera hästar har i onödan gått snett och ryttare har suttit snett pga detta.

Lägg alltid handen i sadelns säte så undviker man detta problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 174
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 763
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar