Går med lyft svans vid tömkörning

Mirre

Trådstartare
Såg det idag på min häst när jag tömkörde på volten.
Han gick med svansen lyftad hela tiden, inte mycket men en liten bit.
Varför?

Sv: Går med lyft svans vid tömkörning

fråga någon som kan kolla när du ride,r han gör det säkert då med ^^
hästen ska ha svansen iaf lite lyftad, om den kniper med den tyder det på obehag eller att den är spänd. det är nog att han är avslappnad :)
själv har jag en arab och han har ju svansen rätt upp typ hela tiden :p

Är det en valack eller ett sto? ras?

har också en arab med svansen uppe i luften ständigt :angel:
din häst mår nog bara bra och är säkert stolt över sig själv när den lyfter på svansen och säger: kolla vilken snygging jag är! ;)

mvh

En häst som jobbar rätt med ryggen lyfter svansen.

Tigertofflan skrev:

Menar du att du frågar om trådskaparen använder sådan eller föreslår du en sådan *varför då* :confused:

den är en kbl travare valack, inte så mycket skolad dirket,

allroundhästarna:Kan nog stämma, tyckte han såg rakare ut i ryggen också och inte så svankig.

Tigertofflan: nej har ingen svanskappa

Trodde alla häster lyfte svansen lite när de rör sig framåt?
Våra bägge gör det och alla andra jag har sett, framför allt i trav och galopp men även lite i skritt.
Hålls svansroten löst och ledigt och inte spännt eller snett är det nog normalt skulle jag tro.

Kan vara så enkelt som att hästen känner för att lyfta svansen lite. Gör ingen stor affär av det utan låt det vara!

Att hästen går med svansen lyftad är bara bra och ett tecken på att hästen arbetar som den ska med ryggen!!!
Det är ingenting du ska fundera över...se det positivt!
Det är ju bara bra att hästen arbetar med ryggen och det är så de ska gå, dvs lyfta på svansen och arbeta med ryggen!!:)

Min travare går också alltid med svansen lyft, rätt högt vid ridning. Jämt. Jag tror han är spänd, hur kollar man upp det? :confused:

Amanty skrev:
Min travare går också alltid med svansen lyft, rätt högt vid ridning. Jämt. Jag tror han är spänd, hur kollar man upp det? :confused:

Som sagt, det är bara ett tecken på att hästen arbetar korrekt med ryggen....inget att oroa sig över, hade han varit spänd hade han snarare gått med svansen intryck mellan skinkorna!!!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Redfox
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka