Går IP-adressen att spåra?

H

hoppimoj

Min bror är väldigt utstött, och på sistonde har det ringt hit killar i tid och otid, allt från 6 på morgonen till 23-tiden på vardagskvällar. De ringer givetvis från skyddat nummer och frågar efter min bror/kränker honom.
Vi satte då spårning på numret, och det visade sig vara en ip-adress. Vilken det är vet vi inte, men de har alltså ringt från internet typ skype?

Går detta att spåra på något vis?

/Carolina,
som är trött på pojkarna och skulle behöva en natts sömn

Sv: Går IP-adressen att spåra?

Ja, det går att spåra. Men att få t.ex. namn och adress på förövaren krävs i nästan alltid en polisanmälan.

Om du själv vill få reda på lite mer kan du gå in på tex http://www.dnsstuff.com/ skrolla ned och skriv in IP-adressen i t.ex. IP Information eller IPWHOIS information för att få reda på lite information om IP:t.

I whois-informationen står vilken abuse-adress som hör till IP-adressen. Om du vill gå en lite mjukare väg än polisanmälan kan du nämligen skicka ett mail till abuse-adressen och beskriva noggrannt och sansat vad den internetanvändare som använt denna IP-adress gör mot din bror och förklara att nästa steg blir en polisanmälan. Ange IP-adressen, tidpunkter för stamtal och om möjligt skicka med kopior (scannade om ni har i pappersformat) av resultatet av spårningen i mailet. Är det en seriös internetleverantör tar de då kontakt med killarnas föräldrar (eller vilka som nu står som internetabbonenter) och påtalar problemet och hotar eventuellt med avtängning från internet om problemet kvarstår.

Alternativt går ni till polisen på en gång och anmäler trakasserierna och beslutar ihop med dem hur ni ska gå vidare.

Ovanstående är eventuellt lite enklare än vad det är i verkligheten. Det beror på vart den där IP-adressen hör. Men gör en IPWHOIS-sökning och se vilket företag som äger adressen. Utifrån detta kan ni nog inse om företaget troligen är killarnas internetleverantör, eller om det är ett företag som levererar någon typ av telefonitjänst. I det andra fallet kan ni ändå maila abuse-adressen, för är de seriösa gör de säkerligen någonting åt det, tex spärrar killarnas konto för tjänsten eller liknande.

Tack för ditt svar!

Men saken är att vi inte vet ip-adressen. De som försökte spåra numret de ringer ifrån fick bara fram att det var från internet, men ingen adress.

Kan man få fram den på något sätt?

påtala för den som ringer att ni HAR spårat ipadressen (även om så nu inte är fallet), och se hur de reagerar...

Ja, kanske är det en tillräckligt effektiv metod. Att bara svara "vi har spårat din ip-adress. Ringer du en gång till ser du fram emot en polisanmälan. Sov gott! *klick*".

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 485
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 935
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka