går inte och fånga på morogn

Mirre

Trådstartare
Lägger den här istället eftersom ingen svarar på hästhantring

Hästarna går ute nu dygnet runt men får krafft i hagen på morogn.
Funkar bra, dem har sina platser och håller sig där, oftast
Sprayar på flugmedel på morogn också, men nya damen gillar inte spray så henne får man svampa tills hon vant sig. men jag får inte tag i henne! Så fort jag närmar mig så drar hon
Har låtit henne äta klart i lugn och ro-hjälper inte. Gett henne mat och försökt ta henne när hon äter-hjälper inte. Vad göra?
Ta henne först och fodra sen? Hålla i hinken och inte ställa ner den?

Hon är ny så hon testar väl men går att ta henne utan problem övrig tid på dan Då är det inga problem. Vad ska jag göra?
Nu har hon inte fått nåt medel för det går f*n inte. Hon är inte rädd alls. Knatar bara lugnt iväg så jag inte kommer åt hnne. Skitstörande!

Så tiips!
 
Sv: går inte och fånga på morogn

Zindy16 skrev:
Lägger den här istället eftersom ingen svarar på hästhantring

Hästarna går ute nu dygnet runt men får krafft i hagen på morogn.
Funkar bra, dem har sina platser och håller sig där, oftast
Sprayar på flugmedel på morogn också, men nya damen gillar inte spray så henne får man svampa tills hon vant sig. men jag får inte tag i henne! Så fort jag närmar mig så drar hon
Har låtit henne äta klart i lugn och ro-hjälper inte. Gett henne mat och försökt ta henne när hon äter-hjälper inte. Vad göra?
Ta henne först och fodra sen? Hålla i hinken och inte ställa ner den?

Hon är ny så hon testar väl men går att ta henne utan problem övrig tid på dan Då är det inga problem. Vad ska jag göra?
Nu har hon inte fått nåt medel för det går f*n inte. Hon är inte rädd alls. Knatar bara lugnt iväg så jag inte kommer åt hnne. Skitstörande!

Så tiips!


Så där gör ett utav mina dominanta ston ibland, bara får för sig att gå iväg, men det är bara att följa efter i skritt tills hästen ger sig. Nu vet mitt sto att det inte hjälper att gå iväg för jag följer efter henne iallafall.
 
Sv: går inte och fånga på morogn

Det här problemet har jag haft med en häst jag hade på ett ridläger och som min kompis tar hand om ibland.
Han går nästan alltid iväg när man ska ta honom i hagen och han verkar inte rädd eller så, utan går bara lugnt iväg. Han gömmer sig ofta bakom någon av de andra hästarna och då måste man liksom komma emellan honom och den andra hästen, men det är inte så lätt för då går han bara runt till andra sidan:p
Vi har börjat med att fösa iväg honom från flocken när han går iväg. Så brukar hästar göra med varandra, "om du inte följer reglerna i flocken får du inte vara med". Alltså: om han inte vill komma till oss FÅR han inte vara med oss.
På ridlägret gjorde jag så att när jag skickat iväg honom en bit ifrån flocken lät jag honom stanna och stannade själv när han gjorde det. Sedan började jag gå fram mot honom. Om han gick iväg tog jag ett steg åt samma håll (alltså om han gick åt vänster gick jag också ditåt för att stoppa honom), och jag kunde komma närmre och närmre tills jag till slut kunde ta honom. För varje dag som gick blev han lättare att få tag på, och sista dagen tog han bara några steg bortåt innan han lät mig ta honom.
Hästar lär sig så småningom att det inte är någon idé att gå iväg, det blir bara jobbigt (de får inte vara med flocken).
Hoppas att det här funkar för dig och din häst!
 
Sv: går inte och fånga på morogn

Håller med ovanstående! Prova Monty Roberts metoder... Gör man rätt funkar de alla gånger!
Ha de bra!
 
Sv: går inte och fånga på morogn

ger inte mycket för han och hans metoder alls.
Är numer inga problem att fånga hästen:)
 
Sv: går inte och fånga på morogn

Kul att du fått det att funka! håller med om att montys metoder inte är så lattjo.
Vad hittade du på? kan vara bra som tips!
ANnars tyckte jag att Kluns förslag var bra - jag tillämpar själv detta - se annan infångningstråd här. Det funkar.
 
Sv: går inte och fånga på morogn

Gjorde så att jag tog henne innan jag fodrade:)
När grimsakftet var på så berömde jag och hon fick sin mat.
Hon fick sedan äta i lugn och ro, stod och höll i grimskaftet men lät henne vara för övrigt. Nu är det inga problem
 
Sv: går inte och fånga på morogn

Kul att du hittade en metod som passar er! Hoppas att det går bra även i fortsättningen!:)
 
Sv: går inte och fånga på morogn

:) :bow:
Jodå hitills funkar allt bra.
Testar inte alls så mycket som jag trodde (än;) ):D
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 106
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp