Går inte möblerna åt?

Sv: Går inte möblerna åt?

Min katt har aldrig rört möblerna, han är ej inne katt utan får gå ut när han känner för det. Och han har aldrig rört möblerna. Han tycker det är mycket roligare med Klösbräda. Men nu på äldre dar (han är 19) Så tror jag han har blivit lite förvirrad. Han har börjat att klösa på tapeten, och på benet till databordet.

Däremot min pojkväns katt är helt hopplös, och soffan vi har hos han är helt förstörd. Och jag vill köpa en ny soffa. Men jag vägrar att hon ska förstöa den, så ja. Jag måste också försöka hitta en lösning på det problemet :S

Vi har under årens lopp haft en kattmamma som födde 6 ungar hos oss, då gick tapeterna och soffan åt. :crazy:
Sedan har vi haft 3 vuxna katter och alla har gjort försök att klösa på t ex soffan men gett upp ganska snart och tagit klösträdet. Så vi har inte fått några som helst klösmärken på sista tiden.

Genom att vara konsekvent och erbjuda alternativ? Jag har aldrig fått några möbler förstörda av varken hundar eller katter och då har jag ändå haft hund och katt rätt så många år.

Jo, hur man får katten att göra som man vill när man är hemma är ju inte så svårt. Men är jag inte hemma så gör hon ju som hon vill. Vår katt vet exempelvis att hon inte får gå ut på balkongen, så det går bra att ha dörren öppen utan att hon går ut. Däremot skulle jag ju inte gå till jobbet och lämna dörren öppen, och lita på att hon helt säkert inte skulle gå ut på hela dagen.

Nä det går "tyvärr" inte, fast det är ju det som är charmen med katter, dom är inte lika dumma som hundar och vet precis när matte inte tittar! ;)

Jo, hur man får katten att göra som man vill när man är hemma är ju inte så svårt. Men är jag inte hemma så gör hon ju som hon vill. Vår katt vet exempelvis att hon inte får gå ut på balkongen, så det går bra att ha dörren öppen utan att hon går ut. Däremot skulle jag ju inte gå till jobbet och lämna dörren öppen, och lita på att hon helt säkert inte skulle gå ut på hela dagen.

Fast vissa saker går ju att lära dem, uppenbarligen eftersom mina möbler fortfarande är hela. ;) Jag tror den där biten med alternativ är väldigt viktig när det gäller katter. Tycker katten att det är roligare att klösa på klöspelaren än på soffan kommer den klösa på klöspelaren så länge pelaren står där den ska. Tycker katten att det är roligare att vara inne och titta på fiskarna i akvariet än att springa lös ute kommer den göra det oavsett om dörren är öppen eller inte.

Det man kan lita på är att katten alltid kommer göra det den tycker är roligast. ;)

Fast att lära katten något och ge den ett roligare alternativ är ju inte samma sak, då väljer ju katten fortfarande själv vad den vill göra för att den tycker det alternativet är roligare, inte för att man har lärt den att göra så.

Fast att lära katten något och ge den ett roligare alternativ är ju inte samma sak, då väljer ju katten fortfarande själv vad den vill göra för att den tycker det alternativet är roligare, inte för att man har lärt den att göra så.

Fast man brukar i regel vara tvungen att hjälpa katten inse att alternativet är roligare än tex. soffan. ;) Det har iaf jag fått göra. Däremot har jag inte fått slita särskilt hårt med det eftersom klösmöblerna verkar vara bättre på att tillfredsställa katternas klösbehov än soffan.

Nä det går "tyvärr" inte, fast det är ju det som är charmen med katter, dom är inte lika dumma som hundar och vet precis när matte inte tittar! ;)

Tja, jag kan ju avslöja att även "dumma" hundar är olydiga om ingen är hemma.;)

Så den charmen har nog alla djur. Hästar också!

Fast man brukar i regel vara tvungen att hjälpa katten inse att alternativet är roligare än tex. soffan. ;) Det har iaf jag fått göra. Däremot har jag inte fått slita särskilt hårt med det eftersom klösmöblerna verkar vara bättre på att tillfredsställa katternas klösbehov än soffan.

Jag skulle vara tvungen att ha en hel vaktelfarm i lägenheten för att katten inte skulle tycka att det var roligare att gå ut än att sitta i lägenheten om dörren var öppen, är jag rädd.;)

Och har de väl börjat klösa på ett ställe är det svårt att vänja dem av med det, tyvärr. Enligt min erfarenhet.

Sen klöser inte alla katter lika mycket. Vår ena katt klöser exempelvis bara på vågräta ytor, dvs mattor. Mycket praktiskt, alla möbler får vara ifred! Men det är inget vi har lärt henne, hon gillar det helt enkelt.

Däremot har jag inte fått slita särskilt hårt med det eftersom klösmöblerna verkar vara bättre på att tillfredsställa katternas klösbehov än soffan.

Fast som jag upplever det tycker min Måns att klösmöbeln går alldeles utmärkt att vässa klorna på, däremot är det skitroligt att när man är lite lagom "speedad" på kvällarna dra sig fram längs med undersidan på hela soffan. D.v.s. han lägger sig på rygg och drar sig framåt med hjälp av klorna i soffan. Soffan tycks bara vara en av alla hans leksaker m.a.o. ;)

Sådär gör vår ena katt också, fast under sängen. Jättekul, uppenbarligen. En annan höjdare är att ligga på rygg på golvet, hålla sig fast med frambenen i sänghörnet och sparka allt man kan med bakbenen. Sängen ser dessvärre ut därefter...

Fast som jag upplever det tycker min Måns att klösmöbeln går alldeles utmärkt att vässa klorna på, däremot är det skitroligt att när man är lite lagom "speedad" på kvällarna dra sig fram längs med undersidan på hela soffan. D.v.s. han lägger sig på rygg och drar sig framåt med hjälp av klorna i soffan. Soffan tycks bara vara en av alla hans leksaker m.a.o. ;)

:rofl::rofl:exakt som mina katter alltid gjort, och då har de inte ens varit släkt.

Däremot har mina katter aldrig rivit eller vässat klorna så att något blivit förstört, det har däremot hundarna, eller närmare bestämt en hund. Han ska nämligen gräva ner sig när han ska sova...

Min försökte en gång när hon varit hemma hos mina föräldrar, för deras katt klöser på skinnsoffan (som var väldigt sliten redan innan de skaffade katt) men jag körde skrämseltaktik på henne. Så fort hon satte tassen på soffan för att klösa, så slog jag näven i bordet o hojtade NEJ!!! Då blev hon ju rädd. Två gånger försökte hon, sen dess (4 år sedan) har hon inte gjort nåt försök. Har dessutom klösträd i vardagsrummet som är rätt stort o klätterbart, och diverse små pappersklösbrädor med kattmynta i som jag lärde henne kloa på genom att själv krafsa på dem med naglarna o locka dit. Mycket beröm när hon kloade på dem. Köpte kattmyntaspray o sprayade på klösträden i början.

Så här är det snarare vi som sliter på möblerna än katten. Har nu en tygsoffa som är kul att springa ovanpå soffryggen, men hon klöser inte. Rivstarter ingår i kattens naturliga beteende så det tänker jag inte försöka ta ur henne.

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 300
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 546
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 163
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt Ska försöka sammanfatta detta så kort som möjligt. (ursäkta långt inlägg!) Obs. är att detta är inte mina katter. Jag är inte heller...
Svar
9
· Visningar
1 417
Senast: lahsd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama